Side 1 af 1

Låsesplit til omdrejningstællerkabel

: 12. dec 2014, 20:31
af Lolk
Det gamle omdrejningtællerkabel har opgiver ævret og jeg skal have et nyt monteret.
9188[/ATTACHÉ
Først skal jeg ind på bagsiden af omdrejningstælleren for at få det gamle kabel af, det sidder åbenbart fastgjort med en split, jeg har lige præcist kunne få fingrene ind at mærke den
9189
Er der nogen, der kan fortælle mig om splitten skal trækkes ud eller skubbes ind? corvetten er fra 1971.
Jeg håbede, at jeg kunne få en hånd op bag instrumentpanelet uden at skille noget særligt ad,men det var ikke muligt. Så jeg fjernede de 2 skruer der holdt rattet oppe, så det nu kunne sænkes 3 cm,
9190
Så fjernede jeg skruerne der holdt ratstammen sammen tæt ved styrehuset, for at kunne flytte rattet noget mere
9191
Det hjalp ikke noget særligt, er der nogen, der ved, om det er nødvendigt at løsne rattet, der hvor det er skruet fast til "firewallen"?
Så løsnede jeg panelet der holder speedometeret og omdrejningstælleren
91929193
Det hjalp heller ikke noget særligt, nu kan jeg kun lige knap få en hånd ind oven over panelet. Er der nogen, der har nogle gode ideer om, hvad jeg nemmest gør nu ?
Mvh lolk

Hej Lolk Den skal trykkes ind

: 13. dec 2014, 05:08
af Allan-2506
Hej Lolk

Den skal trykkes ind mod instrumenthuset, så trækker du kablet ud, du kan bruge en lang skruetrækker til det.

Mvh
Allan

Hej Allan. Tak for dit svar,

: 13. dec 2014, 08:16
af Lolk
Hej Allan.
Tak for dit svar, mener du den skal trykkes ind i retning mod kabinen? Jeg forestillede mig at den skulle trykkes i retning opad eller nedad. Mht den lange skruetrækker, hvis, hvad jeg forestiller mig, man skal bruge den nedefra, kan man så vidt jeg kan se ikke komme til med den pga en vandret metalplade, der er lige under omdrejningstællerhuset.
Mvh lolk

Hej Lolk. Allan har ret -

: 13. dec 2014, 08:21
af Padk
Hej Lolk.

Allan har ret - skub metal dimsen ind mod instrumentet, og træk kablet fri. Det er ikke en split der kan fjernes fra instrumentet - Det er en lås der udløses. Ved montering af det nye kabel, burde man bare kunne skubbe kablet mod instrumentet, til der lyder et klik - men sommetider er "burde" jo lidt drillesyg. :fek:

God arbejdsløst - Husk plaster - der er meget lidt plads... :dupe:

Vh
Padkær :yo:

Hej Lolk I dette forår udskiftede

: 13. dec 2014, 08:45
af Gert Andersen_
Hej Lolk
I dette forår udskiftede jeg min omdrejningstæller. Det gør arbejdet med instrumentpanelet meget lettere at fjerne hele ratstammen med rat, så man efterfølgende kan tage hele instrumentpanelet ud, uden at noget bliver brækket istykker.
Det er faktisk ikke særligt besværligt, og jeg fandt en udførlig vejledning på Willcox corvettes hjemmeside.
Gert

Som Padkær skriver, meget lidt

: 13. dec 2014, 18:34
af Allan-2506
Som Padkær skriver, meget lidt plads, ned på ryggen under "roret" medbringende en lang skruetrækker, jeg har, som man siger på udenlandsk "been there, done that" ikke noget med at afmontere roret

Go' arbejdslyst
Allan

Hej alle hjælpere, tak for

: 14. dec 2014, 18:07
af Lolk
Hej alle hjælpere, tak for input, så klør jeg på med krum hals.
Mvh lolk

Til Gert, tak for din

: 20. dec 2014, 13:12
af Lolk
Til Gert, tak for din henvisning til Willcox corvettes hjemmeside, der var virkelig mange informative videoklip af forskellige reparationer og med en rimelig god oversigt til at finde det aktuelle emne. Til Allan og Padkær igen tak for vejledningen, nu har jeg fået monteret kablet på bagsiden af omdrejningstælleruret. I starten kunne jeg ikke få øje på den lille klips og stedet, hvor kablet sad fast bag på uret, for alt var gråt i gråt efter mange års støv og snavs, men nu da det er monteret, kan jeg se, at det var meget tættere på motorrummet, end jeg havde forestillet mig; og kan tydelig forstille mig, hvordan man med en lang skruetrækker kan trykke på klipsen og få en medhjælper til at trække kablet ud mod motorrummet. Det var ikke mulig for mig at få en hånd op nedefra og på den måde trække kablet af eller sætte det på. Derimod kunne jeg få en hånd ind i spalten på det 2. sidste billede hvor lampen sidder i klem og udløse klipsen og også montere det nye kabel. Ratstammen havde jeg løsnet ude i motorrummet tæt ved selve styrehuset, men det var fuldstændigt unødvendigt, bare man løsner rattet inde i kabinen, er det tilstrækkelig til, at man kan få instrumentpanelet lidt ud så man kan få hånden ind.
Inden jeg monterede kablet, prøvede jeg at skrue den på udgangen ved strømfordelerakslen, starte motoren og viren inde i kablet drejede ikke rundt! Ved nærmere eftersyn viste det sig, at der manglede en lille indsats i det hul viren skulle passe ind i. Piet ville sende mig sådan en, er der nogen der har erfaring med det ? Det er MSD strømfordelerhus og aksel.
mvh lolk