Låsesplit til omdrejningstællerkabel

Lolk
Indlæg: 71
Tilmeldt: 28. nov 2004, 20:42

Låsesplit til omdrejningstællerkabel

Indlægaf Lolk » 12. dec 2014, 20:31

Det gamle omdrejningtællerkabel har opgiver ævret og jeg skal have et nyt monteret.
9188[/ATTACHÉ
Først skal jeg ind på bagsiden af omdrejningstælleren for at få det gamle kabel af, det sidder åbenbart fastgjort med en split, jeg har lige præcist kunne få fingrene ind at mærke den
9189
Er der nogen, der kan fortælle mig om splitten skal trækkes ud eller skubbes ind? corvetten er fra 1971.
Jeg håbede, at jeg kunne få en hånd op bag instrumentpanelet uden at skille noget særligt ad,men det var ikke muligt. Så jeg fjernede de 2 skruer der holdt rattet oppe, så det nu kunne sænkes 3 cm,
9190
Så fjernede jeg skruerne der holdt ratstammen sammen tæt ved styrehuset, for at kunne flytte rattet noget mere
9191
Det hjalp ikke noget særligt, er der nogen, der ved, om det er nødvendigt at løsne rattet, der hvor det er skruet fast til "firewallen"?
Så løsnede jeg panelet der holder speedometeret og omdrejningstælleren
91929193
Det hjalp heller ikke noget særligt, nu kan jeg kun lige knap få en hånd ind oven over panelet. Er der nogen, der har nogle gode ideer om, hvad jeg nemmest gør nu ?
Mvh lolk
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg (52.45 KiB) Vist 6742 gange
image.jpg
image.jpg (52.45 KiB) Vist 6742 gange
image.jpg
image.jpg (52.45 KiB) Vist 6742 gange
image.jpg
image.jpg (52.45 KiB) Vist 6742 gange
image.jpg
image.jpg (52.45 KiB) Vist 6742 gange
image.jpg
image.jpg (52.45 KiB) Vist 6742 gange

Allan-2506
Indlæg: 0
Tilmeldt: 17. jan 2013, 08:45

Hej Lolk Den skal trykkes ind

Indlægaf Allan-2506 » 13. dec 2014, 05:08

Hej Lolk

Den skal trykkes ind mod instrumenthuset, så trækker du kablet ud, du kan bruge en lang skruetrækker til det.

Mvh
Allan

Lolk
Indlæg: 71
Tilmeldt: 28. nov 2004, 20:42

Hej Allan. Tak for dit svar,

Indlægaf Lolk » 13. dec 2014, 08:16

Hej Allan.
Tak for dit svar, mener du den skal trykkes ind i retning mod kabinen? Jeg forestillede mig at den skulle trykkes i retning opad eller nedad. Mht den lange skruetrækker, hvis, hvad jeg forestiller mig, man skal bruge den nedefra, kan man så vidt jeg kan se ikke komme til med den pga en vandret metalplade, der er lige under omdrejningstællerhuset.
Mvh lolk

Padk
Indlæg: 0
Tilmeldt: 18. apr 2009, 20:11

Hej Lolk. Allan har ret -

Indlægaf Padk » 13. dec 2014, 08:21

Hej Lolk.

Allan har ret - skub metal dimsen ind mod instrumentet, og træk kablet fri. Det er ikke en split der kan fjernes fra instrumentet - Det er en lås der udløses. Ved montering af det nye kabel, burde man bare kunne skubbe kablet mod instrumentet, til der lyder et klik - men sommetider er "burde" jo lidt drillesyg. :fek:

God arbejdsløst - Husk plaster - der er meget lidt plads... :dupe:

Vh
Padkær :yo:

Gert Andersen_
Indlæg: 0
Tilmeldt: 9. jun 2011, 10:36

Hej Lolk I dette forår udskiftede

Indlægaf Gert Andersen_ » 13. dec 2014, 08:45

Hej Lolk
I dette forår udskiftede jeg min omdrejningstæller. Det gør arbejdet med instrumentpanelet meget lettere at fjerne hele ratstammen med rat, så man efterfølgende kan tage hele instrumentpanelet ud, uden at noget bliver brækket istykker.
Det er faktisk ikke særligt besværligt, og jeg fandt en udførlig vejledning på Willcox corvettes hjemmeside.
Gert

Allan-2506
Indlæg: 0
Tilmeldt: 17. jan 2013, 08:45

Som Padkær skriver, meget lidt

Indlægaf Allan-2506 » 13. dec 2014, 18:34

Som Padkær skriver, meget lidt plads, ned på ryggen under "roret" medbringende en lang skruetrækker, jeg har, som man siger på udenlandsk "been there, done that" ikke noget med at afmontere roret

Go' arbejdslyst
Allan

Lolk
Indlæg: 71
Tilmeldt: 28. nov 2004, 20:42

Hej alle hjælpere, tak for

Indlægaf Lolk » 14. dec 2014, 18:07

Hej alle hjælpere, tak for input, så klør jeg på med krum hals.
Mvh lolk

Lolk
Indlæg: 71
Tilmeldt: 28. nov 2004, 20:42

Til Gert, tak for din

Indlægaf Lolk » 20. dec 2014, 13:12

Til Gert, tak for din henvisning til Willcox corvettes hjemmeside, der var virkelig mange informative videoklip af forskellige reparationer og med en rimelig god oversigt til at finde det aktuelle emne. Til Allan og Padkær igen tak for vejledningen, nu har jeg fået monteret kablet på bagsiden af omdrejningstælleruret. I starten kunne jeg ikke få øje på den lille klips og stedet, hvor kablet sad fast bag på uret, for alt var gråt i gråt efter mange års støv og snavs, men nu da det er monteret, kan jeg se, at det var meget tættere på motorrummet, end jeg havde forestillet mig; og kan tydelig forstille mig, hvordan man med en lang skruetrækker kan trykke på klipsen og få en medhjælper til at trække kablet ud mod motorrummet. Det var ikke mulig for mig at få en hånd op nedefra og på den måde trække kablet af eller sætte det på. Derimod kunne jeg få en hånd ind i spalten på det 2. sidste billede hvor lampen sidder i klem og udløse klipsen og også montere det nye kabel. Ratstammen havde jeg løsnet ude i motorrummet tæt ved selve styrehuset, men det var fuldstændigt unødvendigt, bare man løsner rattet inde i kabinen, er det tilstrækkelig til, at man kan få instrumentpanelet lidt ud så man kan få hånden ind.
Inden jeg monterede kablet, prøvede jeg at skrue den på udgangen ved strømfordelerakslen, starte motoren og viren inde i kablet drejede ikke rundt! Ved nærmere eftersyn viste det sig, at der manglede en lille indsats i det hul viren skulle passe ind i. Piet ville sende mig sådan en, er der nogen der har erfaring med det ? Det er MSD strømfordelerhus og aksel.
mvh lolk


Tilbage til "Teknisk Forum C3"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster