Motorophæng skiftet 😄

Pfingstl
Indlæg: 12
Tilmeldt: 23. sep 2013, 10:20

Motorophæng skiftet 😄

Indlægaf Pfingstl » 11. sep 2014, 14:10

De fleste vil opleve der på et eller andet tidspunkt - motoren løfter sig når der gives gas og lander med et bump igen når foden lættes fra speederen.

Måtte lige se om det var det og ganske rigtig. Bilen i gear, bremse mens der gasses lidt op ig motoren løfter sig i venstre side.

Lynegaard havde heldigvis et ophæng på lager og efter 30 minutter er Vetten kørende igen.

De fleste ophæng har heldigvis indbygget sikkerhed så det er begrænset hvor meget løft der komme når vulkaniseringen slipper.

Højre side må vente til vinter da det ikke er defekt men sikkert bør skiftes.

Ja der er hele tiden små opgaver på de gamle biler :o
Jens
1971 454/TH400
FAST EZ_EFI 2.0, BORGESON, HYDRATECH, DEWITT

Har rodet med biler i over 30 år..........

Lykkemark
Indlæg: 0
Tilmeldt: 27. mar 2007, 23:26

Hej Jens Vi to har jo

Indlægaf Lykkemark » 12. sep 2014, 01:15

Hej Jens
Vi to har jo "samme årgang og motorstørrelse", sig mig engang, var der nogen "advarsels signaler" eller skete det bare ?

Ekstra spørgsmål: Efter du monterede, det nye ophæng, har din bil så fået "mere ro" når du holder for rødt lys f.eks ?

Sagen er den for mit vedkommende, at når jeg holder for rødt lys, eller et eller andet andet, og holder den på bremsen (automat gear) så ryster "Damperen", det gør den så ikke hvis jeg flytter den i "fri gear". Så kunne man sige, at jeg blot skulle sætte omdrejningstallet lidt ned. Men sagen er den, at det har jeg ikke lyst til pt. idet jeg har fået bilen stillet på rullefelt, så den yder max, når der ellers er fri bane.

Min gode "motor indstillings mand" sagde: "Lad mig for fanden sætte en ny karburator på din nærigrøv, en Edelbrock, så kommer det hele til at spille". Men da jeg er en nærigrøv på nogle punkter, så kommer det først til at ske i 2015, når den skal til syn igen.

Det er ikke blevet til mange kilometer i år i bilen, idet jeg har købt mig en motorcykel, som jeg bare synes er så dejlig, og vejret har jo været med til at understøtte den beslutning. Men det varer jo ikke længe, før garagen kalder, og jeg er helt klar på, at jeg skal have fat i alt, der er lavet af gummi, og nu hvor du nævner det, også motorens ophæng (hvilket jeg ikke havde spekuleret på). Ligeledes skal jeg have et par nye front støddæmpere (som er på lager), monteret. På filebænken ligger der en ny alu super duper hi flow vandpumpe, den skal monteres, men så skal der også monteres nyt komplet slangesæt i motorrummet, det gamle fylder 5 år, så det må være på tide. På værksteds bordet, ligger der også 4 nye bremseskiver, som har ligget i oliepapir i et par år, de blev jo også købt af en årsag.

Så ja øh bøh, det er vel bare at komme igang.

Ham der
Lykkemark

Pfingstl
Indlæg: 12
Tilmeldt: 23. sep 2013, 10:20

Ophænget har sikkert været dårligt

Indlægaf Pfingstl » 12. sep 2014, 10:03

Ophænget har sikkert været dårligt længe og måske i al den tid jeg har haft bilen (1 år), men jeg kom i tanke om forleden at det måske var en god idé at se efter. Hvis man doserer rigtigt vil man kunne mærke motoren falde på plads igen. Det kunne man på min tidligere C3

jeg synes ikke jeg kan mærke forskel og der skal alligevel lidt til at løfte motoren - mere end lidt høj tomgang. Så det må være noget andet der giver uro i din bil. Måske gearkassen eller converteren ?

Jeg har også monteret en highflow vandpumpe og dewitt alu køler med blæsere. Med den nye køler er en 160F thermostat alt for kold da blæserne styres af en 185F føler i køleren. Venter på en 180F thermostat jeg håber passer bedre til dette setup. Super effektiv køler og motorlyden er MEGET federe uden kølervingen!!

jeg skal skifte baghjulslejer og alt gummi i baghjulsophæng til vinter. Har skiftet alle fjedre og støddæmpere og øverste triangler med mere caster og så en omgang willwood caliper/skiver hele vejen rundt. Bilen har fået ordentlig frihøjde og ligger godt på vejen uden at ramme på bump og indkørsler. Kører med 255/60-15
Jens
1971 454/TH400
FAST EZ_EFI 2.0, BORGESON, HYDRATECH, DEWITT

Har rodet med biler i over 30 år..........

Lykkemark
Indlæg: 0
Tilmeldt: 27. mar 2007, 23:26

Jeps Jens, sådan en dewitt

Indlægaf Lykkemark » 12. sep 2014, 21:03

Jeps Jens, sådan en dewitt alukøler med to blæsere, var også noget af det første jeg monterede, det er godt kram.

Lykkemark

Lolk
Indlæg: 71
Tilmeldt: 28. nov 2004, 20:42

Hej Lykkemark. Hvis du planlægger at

Indlægaf Lolk » 14. sep 2014, 14:31

Hej Lykkemark.
Hvis du planlægger at montere motorophæng med polyuretan i stedet for med gummi, så vær opmærksom på, at du laver et varmeskjold ved ophænget da polyuretanen har tendens til at smelte, se medfølgende billeder af en jeg monterede, og som den så ud efter turen til Bordeaux.
909790989099
mvh lolk
Vedhæftede filer
HPIM2904.jpg
HPIM2904.jpg (56.79 KiB) Vist 8993 gange
HPIM2903.jpg
HPIM2903.jpg (64.62 KiB) Vist 8993 gange
HPIM2902.jpg
HPIM2902.jpg (66.16 KiB) Vist 8993 gange

Pfingstl
Indlæg: 12
Tilmeldt: 23. sep 2013, 10:20

Links virker ikke. Jeg eg

Indlægaf Pfingstl » 14. sep 2014, 15:08

Links virker ikke.

Jeg eg holder mig til gummi/standard da jeg går ud fra at de er mere støjsvage og bedre mod vibrationer.

Det er klart at hvis bilen tit bruges til Banegårdspladsen eller 1/4 mile så skal ophæng nok være en anden type. Men det gælder så også alt udstyr på bilen :-)

Der er sikkert stor forskel på kvaliteten af gummiophæng, men hvordan man finder de bedste er et godt spørgsmål. Normalt burde et originalt ophæng være af høj kvalitet, men hvem ved.
Jens
1971 454/TH400
FAST EZ_EFI 2.0, BORGESON, HYDRATECH, DEWITT

Har rodet med biler i over 30 år..........

Lolk
Indlæg: 71
Tilmeldt: 28. nov 2004, 20:42

Hej Jens. Du skriver :Links virker

Indlægaf Lolk » 14. sep 2014, 22:09

Hej Jens.
Du skriver :Links virker ikke. Betyder det du ikke kan få billederne frem på de vedhæftede fil ?
mvh lolk

Pfingstl
Indlæg: 12
Tilmeldt: 23. sep 2013, 10:20

Ja. Den skriver ugyldig vedhæftet

Indlægaf Pfingstl » 15. sep 2014, 08:38

Ja. Den skriver ugyldig vedhæftet fil angivet kontakt administrator.
Jens
1971 454/TH400
FAST EZ_EFI 2.0, BORGESON, HYDRATECH, DEWITT

Har rodet med biler i over 30 år..........

Brugeravatar
Allan#373
Indlæg: 68
Tilmeldt: 13. apr 2004, 10:37
Geografisk sted: Thisted

9076 9074 9075 Jeg har lånt billederne af

Indlægaf Allan#373 » 18. sep 2014, 10:20

9076
9074
9075

Jeg har lånt billederne af Lolk, og i andet forsøg kom billederne på, og det er ikke som et link??
Nå-men her er de.
Allan
"If everything seems under control, you're just not going fast enough." - Mario Andretti

Lolk
Indlæg: 71
Tilmeldt: 28. nov 2004, 20:42

Tak Allan. mvh lolk

Indlægaf Lolk » 21. sep 2014, 14:11

Tak Allan.
mvh lolk


Tilbage til "Teknisk Forum C3"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 52 gæster