Gearkasse eller bagtøj ?

sanro-1179
Indlæg: 0
Tilmeldt: 10. okt 2009, 11:26

Gearkasse eller bagtøj ?

Indlægaf sanro-1179 » 25. jul 2014, 07:59

Jeg er ved at renovere min C3 big block 454 fra 1970 !
nu er jeg kommet til gearingen ! Bagtøj er 4:11 gearing , så derfor meget lav gearet !
derfor vil jeg gerne have en højere gearing !
Så er spørgsmålet ? Hvad er bedst ? At skifte gearkasse eller bagtøj ?
Nogle siger : 5 trins manuel gearkasse ! pris : ca 40.000 kr.
og nogle siger : andet bagtøj med højere gearing ! Pris : ca 20.000 kr.
i begge tilfælde er det mange penge ! Når man er ved at være ved vejs ende med renovering,
som selvfølgelig har kostet meget mere end bilen er værd ! men hvor stædighed og kærligheden
til vilddyret sejrer !
Hvor finder man noget godt brugt eller nyrenoverede gearkassen eller bagtøj ?
Hvilken gearing er bedst ? Min Motormand siger 3:08 i Bagtøj !
jeg har 422 HK og et Monster Moment !
Kom med nogle Råd ! Til en Fattig Corvette ejer !
MVH Sanro

Ole Brinch
Indlæg: 0
Tilmeldt: 10. maj 2011, 15:39

Hej Sandro 5:59? Jeg elsker nå

Indlægaf Ole Brinch » 25. jul 2014, 10:42

Hej Sandro

5:59? Jeg elsker nå Corvetten holder en vågen med masser af tanker og planer.

Jeg har selv en ny renoveret 454 der er stroket til 496. Jeg har ikke fået målt hestene endnu, men med jeg vil tro, at i omegnen 500 hk skulle være muligt.
Jeg kører med 3.55 gearing og den originale Muncie M21 gearkasse. Jeg skal ikke ligge og kører 1/4 mile hver weekend om end jeg da klart skal prøve det en dag.
95% af mine kørte km er cruise og her synes jeg, at selv en 3.55 er for lav. Der er tonsvis a kræfter og 1/2 gear forsvinder inden man kan nå at tænke sig om.
Selv 4 gear kan jeg ret hurtigt kører ud (hvis jeg ville/turde). Generelt ligger jeg til og "vil i 5. " når jeg cruiser.

Jeg har selv drømt om en 5 eller 6 trins gearkasse, men prisen er høj og kassen tom.
Jeg overvejer at finde (nyt eller brugt) et kron/spishjul fra med 3.08 gearing og så skifte indmaden. Den kunne alligevel godt trænge til et sæt nye pakdåser i bagtøjet. Det kan gøres ret billigt selv fra nyt.

http://www.ecklerscorvette.com/corvette-ring-and-pinion-gear-set-3-08-ratio-replacement-1963-1979.html

Her er et "ring and pinion set 3.08" til $550 som eksempel. Så kommer der pakninger, pressemuffe og måske lejer nu man er der inde.
Ellers er der måske en der vil køre 1/4 mile der vil bytte lige over?


Det behøver bestemt ikke at koste 20-40.000 at få lidt lavere gearing. Specielt ikke, hvis du kan lave (noget af det) selv.

Et helt andet alternativ kan du se her:

http://bangshift.com/general-news/videos/roadside-find-real-1966-corvette-4x4-trar/

Så får du laver omdejninger ved cruise uden overhovedet at rode med dine gear. :)

/Ole

sanro-1179
Indlæg: 0
Tilmeldt: 10. okt 2009, 11:26

Hej Ole. Tak for svar , jeg

Indlægaf sanro-1179 » 25. jul 2014, 13:10

Hej Ole.
Tak for svar ,
jeg er selv mest til Cruise ! Men som du skriver ! Så skal den da lige skydes af engang imellem !
Det der med selv skifte krone spidshjul er ikke sådan bare lige at gøre ! Alt det andet med nye lejer osv. Er nemt nok !
gearing skal justeres hysterisk nøjagtigt ! Hvis man ikke vil raspe tænderne af med det samme ?
det er ikke noget jeg tør at gå igang med ! For jeg har ikke erfaring nok med det ! Og spørger man en mekaniker siger han som regel også nej Tak !
Jeg må se hvad der dukker op ? Jeg har indsat en annonce på Smallblock !hvor jeg søger om et mirakel :)
Mvh. Steen/sanro

Ole Brinch
Indlæg: 0
Tilmeldt: 10. maj 2011, 15:39

Jeg har selv været med

Indlægaf Ole Brinch » 25. jul 2014, 13:36

Jeg har selv været med til at justerer bagtøj flere gang, men aldrig stået med det selv. Jeg kender dog en der står med det til daglig, og han kommer til at justerer det ind for mig, hvis jeg en dag tager mig sammen. Det værksted (B-K Auto) han arbejder på ligger i Lystrup ved Aarhus, så der er ikke uoverkommelig lang fra Lemming. Jeg tror ikke de siger nej til opgaven og de har lavet en del bagtøj gennem tiden. (Jeg er selv udlært der fra, men har skiftet branche siden)

/Ole

Cj7
Indlæg: 0
Tilmeldt: 7. sep 2006, 22:06

Hej Sanro Jeg har en 2:74

Indlægaf Cj7 » 25. jul 2014, 16:53

Hej Sanro

Jeg har en 2:74 gearing til at ligge, og har selv ændret bagtøjsgearing et par gange, det tar tid, men er faktisk ikke så svært.

Anders

sanro-1179
Indlæg: 0
Tilmeldt: 10. okt 2009, 11:26

Hej Anders . det er nok

Indlægaf sanro-1179 » 25. jul 2014, 17:20

Hej Anders .
det er nok lige for meget til den anden side !
det kan godt ske jeg bare skal se at komme igang med at prøve selv ?
så får jeg da lært ! Tak
Steen

(udmeldt) C3
Indlæg: 151
Tilmeldt: 20. feb 2004, 01:27

Et 1:2,74 ville da nok

Indlægaf (udmeldt) C3 » 29. jul 2014, 17:42

Et 1:2,74 ville da nok være meget velegnet til din motor.

C3

Per
Indlæg: 0
Tilmeldt: 13. sep 2004, 21:31

Jeg tror du får mest

Indlægaf Per » 4. aug 2014, 11:13

Jeg tror du får mest ud af af en andet bagtøj. jeg kører med 3.08 i min 70´er med BB, og det fungerer fint. Jeg har godt nok en richmund 5 trins men med 5 gear 1-1, så jeg kan ikke huske udveksling i 1.ste gear. med den trækker stadig fint fra 1000 omd. i femte gear. Jeg vil dog stadig sige helt optimalt skulle der nok være et overgear til de lange motorvejscruise, da den sagtens kunne køre med lavere omd. her.
Hilsen
Steffen

Piet
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14. apr 2016, 13:46

2.74 bagtøj lyder ikke helt

Indlægaf Piet » 4. aug 2014, 11:39

2.74 bagtøj lyder ikke helt ude i skoven til din opsætning om ikke andet så er det langt bedre end dit nuværende 4.11 selv med 3.08 ønsker man sig ofte et ekstra gear.
det eneste du skal være obs på er at hvis du sætter brugt kron og spidshjul i så er chancen for mislyde (hyletone) temmelig høj.

Lars68
Indlæg: 1
Tilmeldt: 5. nov 2003, 10:29

Jeg kan anbefale et 3.08

Indlægaf Lars68 » 4. aug 2014, 14:26

Jeg kan anbefale et 3.08 bagtøj. Umiddelbart mener jeg at det er det bedste kompromis til en standard 4 trins gearkasse. Jeg havde også tidligere et 4.11 bagtøj som var ulideligt at køre med. Jeg har købt et renoveret bagtøj fra Duntovmotors og har ikke haft grund til at klage. Min 383 motor med 400+ HK trækker den fint ud i gearene og jeg savner ikke ekstra gear. Det skulle da lige være et overgear hvis man kører meget motorvejs kørsel og lange ture men hvem gør det i en C3....


Tilbage til "Teknisk Forum C3"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 22 gæster