Lidt hvid røg fra venstre udstødning.

Brugeravatar
Gert Andersen
Indlæg: 367
Tilmeldt: 21. feb 2012, 16:34

Lidt hvid røg fra venstre udstødning.

Indlægaf Gert Andersen » 30. jun 2014, 13:24

I dette forår har jeg fået peppet min 350'er fra 1974 op med nye alu-topstykker med højere kompression og større ventildiameter. Det virker, men den historie kan jeg senere fortælle.
Den første længere tur efter ombygningen var til årets sommertræf i Fredericia. På lørdagen cruice kørte foreningens formand Allan bagefter mig, og han opdagede at når jeg slap gassen eller holdt i tomgang, kom en svag hvid røg ud af venstre udstødning.
Hjemme igen gik jeg igang med at finde årsagen. Der forsvandt ikke mærkbart kølevand eller olie. Alle tændrør havde den samme farve. Tændingen og blev endnu engang kontrolleret, og tomgangsblandingen blev justeret til begge sider (dual plane indsug).
Den hvide røg var der stadig, og jeg var nu forberedt på at det eventuelt var en utæt toppakning, en utæt indsugningsmanifold pakning , eller en lille revne i det venstre topstykke.
I aftes fandt jeg fejlen!
Der sivede en lille smule olie ud i bagerste hjørne af ventildæksel. Olien løb ud over den bagerste udstødningsmanifold bolt, og dryppede ned hvor de 4 headers-rør løber sammen til et stort rør. De øverste to rør danner en lille kanal, og hvor den ender i en svejning, var der et lille pin-hole i svejsningen. Som rørene er svejst på fungerer de som en vacum injektor, og oliedråben blev sugen ind i den brandvarme udstødning, og dannede røg.
Jeg stoppede hullet med gun-gum og røgen var væk. Nu skal jeg bare have skiftet ventildækselpakningerne.
Hvor sandsynligt er det lige at noget sådan kan ske, tænker man.
Gert

Brugeravatar
Allan#373
Indlæg: 68
Tilmeldt: 13. apr 2004, 10:37
Geografisk sted: Thisted

Hello Mr. Watson Det var ikke

Indlægaf Allan#373 » 30. jun 2014, 18:48

Hello Mr. Watson
Det var ikke helt elementært.:willy_nilly:
Godt det ikke var værre, men sikke dog et detektivarbejde. Det er ikke lige det første man undersøger.

Mvh
Allan
"If everything seems under control, you're just not going fast enough." - Mario Andretti

Piet
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14. apr 2016, 13:46

Ret utroligt og godt arbejde

Indlægaf Piet » 1. jul 2014, 10:24

Ret utroligt og godt arbejde med at finde fejlen :)

Ole Brinch
Indlæg: 0
Tilmeldt: 10. maj 2011, 15:39

Fantastisk historie. Det er sjovt som

Indlægaf Ole Brinch » 1. jul 2014, 10:48

Fantastisk historie.

Det er sjovt som de simpleste fejl kan være svære at finde.
I det mindste var det et super billigt fix.

/Ole


Tilbage til "Teknisk Forum C3"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster