Tændings problem C3 1972

leif 1097-1155
Indlæg: 0
Tilmeldt: 1. jul 2009, 09:18

Tændings problem C3 1972

Indlægaf leif 1097-1155 » 12. maj 2014, 20:27

Hej jeg er ved at justere tænding på min bil det er en 7.4 liter fra 72
der er montere elektronisk tænding, jeg justere fortændingen til 8 grader
ved 700 rpm uden vacum, så ligger motoren roligt, når jeg så monterer vacum
stige fortænding til ca 30 grader og motoren ligger uroligt og går ujævnt.
Skal fortænding vær 30 grader med vacum og i tomgang, hvis nej hvad er fejlen
håber der er nogle som har en ide.

Mvh Leif 1097

Pfingstl
Indlæg: 12
Tilmeldt: 23. sep 2013, 10:20

Hej. Jeg har en '71

Indlægaf Pfingstl » 12. maj 2014, 20:37

Hej.

Jeg har en '71 454 med en Edelbrock 1901 og her er en studs til vakuum på strømfordeleren og den er uden vakuum i tomgang.

Har lige monteret HEI og er ved at teste fortænding. Har kørt med 12 grader, men er nu på 8 grader da de maksimale grader ser bedre ud. Venter på tørvejr så det kan testes.
Jens
1971 454/TH400
FAST EZ_EFI 2.0, BORGESON, HYDRATECH, DEWITT

Har rodet med biler i over 30 år..........

Gert Andersen_
Indlæg: 0
Tilmeldt: 9. jun 2011, 10:36

Hej Leif Umiddelbart lyder 8 grader

Indlægaf Gert Andersen_ » 12. maj 2014, 20:41

Hej Leif
Umiddelbart lyder 8 grader lavt, jeg stiller min til ca 14 grader, som giver 35-36 med vacum som burde være ideelt. Husker du at lukke vacumslangen af når du stiller uden vacum, så den ikke trækker falsk luft?
Gert

Piet
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14. apr 2016, 13:46

Det som er vigtigt at

Indlægaf Piet » 13. maj 2014, 10:25

Det som er vigtigt at vide er at udgangspunktet for tændingen (initial timing) ikke er specielt vigtigt og dette punkt ændrer sig afhængigt af motor/tænding/vacum type, derfor kan man ikke på en ikke 100% original motor sige hvad den skal være.

her er den korrekte opskrift på hvordan man bør sætte tændingen og så skrive ned hvad initial timing ender på helt specifikt til din motor.

Total tænding (uden vacum) bør ligge lige omkring 36g ved 2500-2800 rpm hvis den stiger over 36g så skal der sættes et nyt stop ind, stoppet er en lille metalring som man kan få med forskellige diametre, hvis den ikke har 36g før 3000rpm så skal der blødere fjedre i den mekaniske avancering (de 2fjedre må gerne være forskellige hårhed) jeg bruger gerne de guldfarve fjedre fra Mr gasket på HEI tændinger og en sølv og en sort til platin tændinger.

Nu kan du tilslutte vacumavanceringen og sætte din tomgang, hvis du har tændingsbanken her så SKAL du sætte din tænding ned, gør det med 2grader af gangen indtil du ikke har tændingsbanken, eller prøv at bruge en bedre oktan brændstof ex. Shell V power som er oktan 99.

Hvis du ikke har tændingsbanken men bilen "hukker" eller opførere sig mærkeligt ved cruising så har du for meget vacumavancering, hvis du har en HEI tænding så har en del af dem muligheden for at justere vacumtrækket med en lille umbrakonøgle ind igennem tilslutningsstudsen, har du ikke denne mulighed så skal du enten have en anden vacumavanceringsdåse eller du kan prøve denne mulighed.

Der er 2 forskellige måder at tilslutte vacum til vacumavanceringen, konstant manifold vacum eller Weigted/timed vacum
konstant manifold vacum er den jeg bruger for det meste fordi det er den som holder den laveste temperatur på motoren i tomgang og ved let cruising.
Weighted vacum er vacum som er styret af kaburatoren hvor vacumsignalet først bliver sat ind når motoren får lidt omdrejninger, fordelen her er at du så i det fleste tilfælde kan undgå den for høje vacumavancering i tomgang.

de fleste kaburatorer har 2 tilslutningsmuligheder for vacumavanceringen det er helt simpelt at tjekke hvad der er hvad, start motoren og sæt en finger på studsen i tomgang hvis du kan mærke vacumsuget så er det konstant manifold vacum, er der ikke noget sug så er det weighted vacum, husk at blokke den studs af som du ikke bruger :)

leif 1097-1155
Indlæg: 0
Tilmeldt: 1. jul 2009, 09:18

Mange tak for tilbagemelding Der

Indlægaf leif 1097-1155 » 14. maj 2014, 12:38

Mange tak for tilbagemelding
Der er mange løsnings muligheder jeg kan afprøve
jeg vender tilbage med et resultat så snart jeg ved noget


MVH leif


Tilbage til "Teknisk Forum C3"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster