Det var så heldigt, at en af mine gode venner, havde kontakt til en, der havde et par sæder fra en C 6 til salg.
Når man går i gang med sådant et projekt er det vigtigt at have et godt arbejdsbord, og som det ses på dette billede:
8348
er bagagebægeren på en C 3 en god kandidat.
Med bunden i vejret på sæderne, kan antallet af de elektriske ledninger, godt tage pusten fra en:
8349
specielt når det ikke har været mulig at fremskaffe et præcist eldiagram.
På førersædet er der op til flere multistik:
6 benet
16 benet
18 benet
32 benet
8350
I første omgang havde jeg ikke fået en sort boks med, som normalt er placeret under førersædet. Det lykkedes at få fat i den, og så kunne flere af multistikkene få deres rigtige plads her. Det viste sig senere, at det også var nødvendig med denne boks, for at jeg kunne få det til at virke med 6 way power seat, varme og luftposer i ryg og ved siderne.
8336
Ledningerne til det 18 benede multistik eksperimenterede jeg lidt med, efter først at forsøge at finde ud af hvor de kom fra, og så sammenholdt det med skemaet.
?A-siden? ser sådan ud:
8347
og ?B-siden? sådan:
8351
ikke alle ledningerne under sæderne havde samme farve/farvekombination som på skemaet, men efter at have forsøgt flere muligheder og ved uvurdelig hjælp fra en ven, der har været radioforhandler i 35 år, fandt vi ud af disse + og ? ledninger:
8352
Sædevarmen i ryg og sæde får strøm fra disse 2 og 4 benede multistik:
8353
En 8 amp sikring var i starten umiddelbart tilstrækkelig, men når elmotorerne stoppede i yderstillingerne sprang den, så jeg skiftede til 10 amp, som så ud til at kunne klare belastningen.
Her ses de 4 sikringsholdere:
8337
3 med sikringer monteret, en uden.
Et sæt af 2 til hver sæde, den ene til 6 way power/luftpude og 1 til varme.
På kardanboksen placerede jeg kontakter med indbygget indikatorlys til sædevarmen:
8338
sammen med kontakter til fartpiloten (jeg har monteret en uoriginal fartpilot, der fungerer med strøm):
8339
Strømforsyningen til stole blev ført op gennem tæppet:
8340
På nettet læste jeg, at når man monterede C 5 eller C 6 sæder i en C 3, var der problemer med at man kom til at sidde lidt højere end med de originale C 3 sæder. Så når jeg startede med passagersædet ville jeg bruge de originale skinnebeslag, men noget modificeret. Det var noget af et cirkus, først fjernede jeg de oprindelige beslag på C 6 passagersædet, så skar jeg C 3 beslagene op, fik svejset, målte ud, skar op og fik svejset, målt ud, skåret op flere gange. Resultatet var nogle skabelser, der var Robert Jakobsen værdig:
835483558358
Men det lykkedes at få sædet placeret med en retning lidt skråt til højre (ca 5 grader), så sædet kunne køre frem uden at blokeres af kardanboksens skrå flade.
8362
8359836383608361
Og her er det foreste beslag skruet på skinnerne:
8364
Det originale C 3 førersæde havde jeg altid i bagerste position, så derfor var der ikke behov for, at C 6`erens føresæde skulle kunne bevæges specielt langt fremad. Den kunne derfor placeres lidt mere lige i kørselsretningen. Det var også praktisk, da jeg har ildslukkeren monteret lige foran føresædet.
Jeg valgte at beholde de originale bagerste skinnebeslag på C 6 førersæde da det gav sædet en lidt lavere placering. Ulempen var at jeg skulle lave nye huller i gulvet. Ud mod døren var det så heldig at jeg kunne bore direkte ned i rammen og få en god forankring her. Ind mod kardanboksen monterede jeg en forstærkningsplade af 3 mm rustfri stål under glasfibergulvet:
8343
Det er den lille regtangulære plade med 1 påsvejset møtrik nederst til venstre på billedet.
Til de foreste beslag brugte jeg de originale fra C 3, og modificerede dem noget nær det samme som i passagersiden:
83418342
Fortsættelsen følger om et par dage.
mvh lolk
Sæder fra C 6 årgang 2006 monteres i C 3 fra 1971
Sæder fra C 6 årgang 2006 monteres i C 3 fra 1971
- Vedhæftede filer
-
- IMG_0802.jpg (57.75 KiB) Vist 2427 gange
-
- IMG_0788.jpg (53.31 KiB) Vist 2427 gange
-
- IMG_0789.jpg (52.95 KiB) Vist 2427 gange
-
- IMG_0786.jpg (49.43 KiB) Vist 2427 gange
-
- IMG_0780.jpg (50.77 KiB) Vist 2427 gange
-
- IMG_0779.jpg (60.27 KiB) Vist 2427 gange
-
- IMG_0774.jpg (44.49 KiB) Vist 2427 gange
-
- IMG_0773.jpg (44.42 KiB) Vist 2427 gange
-
- IMG_0790.jpg (37.96 KiB) Vist 2427 gange
-
- IMG_0799.jpg (95.77 KiB) Vist 2427 gange
-
- IMG_0803.jpg (127.55 KiB) Vist 2427 gange
-
- IMG_0795.jpg (54.9 KiB) Vist 2427 gange
-
- IMG_0719.jpg (67.09 KiB) Vist 2427 gange
-
- IMG_0717.jpg (73.07 KiB) Vist 2427 gange
-
- IMG_0871.jpg (57.95 KiB) Vist 2427 gange
-
- IMG_0801.jpg (49.77 KiB) Vist 2427 gange
-
- 10-IMG_0864.jpg (46.93 KiB) Vist 2427 gange
-
- 15-IMG_0872.jpg (52.53 KiB) Vist 2427 gange
-
- 16-IMG_0875.jpg (62.28 KiB) Vist 2427 gange
-
- 05-IMG_0855.jpg (63.06 KiB) Vist 2427 gange
-
- 06-IMG_0857.jpg (81.89 KiB) Vist 2427 gange
-
- 03-IMG_0877.jpg (65.99 KiB) Vist 2427 gange
-
- 07-IMG_0859.jpg (57.04 KiB) Vist 2427 gange
-
- scan0001.jpg (125.66 KiB) Vist 2427 gange
-
- Indlæg: 151
- Tilmeldt: 20. feb 2004, 01:27
Hold da op - sikke
Hold da op - sikke et projekt.
Jeg har selv været overrasket over mængden af kabler og komponenter i et moderne bilsæde.
Venter på fortsættelse.
C3
Jeg har selv været overrasket over mængden af kabler og komponenter i et moderne bilsæde.
Venter på fortsættelse.
C3
Tilbage til "Teknisk Forum C3"
Hvem er online
Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster