traling arm setup tool?

Ole Brinch
Indlæg: 0
Tilmeldt: 10. maj 2011, 15:39

traling arm setup tool?

Indlægaf Ole Brinch » 22. mar 2014, 07:32

Halløj

Jeg er ved at skifte bøsninger i Corvetten, men har opdaget lidt knas i det ene baghjulsleje.
Er der nogen på Djursland (eller Østjylland) der har entraling arm set up tool, jeg kan låne en weekend?
Det ser ud til stort set at være uundværligt.

/Ole, Rønde

8293
Vedhæftede filer
trailing arm set up tool.JPG
trailing arm set up tool.JPG (109.17 KiB) Vist 7925 gange

Tommy
Indlæg: 1
Tilmeldt: 1. aug 2003, 02:52

Du kan bruge en alm

Indlægaf Tommy » 22. mar 2014, 23:17

Du kan bruge en alm bolt med et par skiver på.

Ole Brinch
Indlæg: 0
Tilmeldt: 10. maj 2011, 15:39

Du kan bruge en alm

Indlægaf Ole Brinch » 23. mar 2014, 06:45


Du kan bruge en alm bolt med et par skiver på.


Det skal vel være et eller andet ret præsis mål imellem de 2 skiver. Som jeg læser det, så skal der findes den shim der giver 0.001-0.008" slup?

/Ole

Pfingstl
Indlæg: 12
Tilmeldt: 23. sep 2013, 10:20

Man kan købe en pakke

Indlægaf Pfingstl » 23. mar 2014, 09:31

Man kan købe en pakke shims og den afstands bøsning der sidder imellem. Det anbefales at skifte den.

Værktøjet er lidt tyndere end selve akslen så lejerne kan glide af og på indtil man har den rigtige tolerance.

Værktøjet spændes med samme moment som akslen inden man måler efter. Det er her jeg ikke er sikker på at en bolt med skiver er godt nok.

Jeg har et komplet værktøj med bla. aftrækker til det store leje samt beskytter, men bor i København.
Jens
1971 454/TH400
FAST EZ_EFI 2.0, BORGESON, HYDRATECH, DEWITT

Har rodet med biler i over 30 år..........

Tommy
Indlæg: 1
Tilmeldt: 1. aug 2003, 02:52

Det er bare det at

Indlægaf Tommy » 23. mar 2014, 20:11

Det er bare det at vi mekanikere kun køber det aller mest nødvendige specialværktøj, ellers kom vi aldrig til at tjene penge, afstandsbøsningen er ikke en sliddel så forstår ikke hvorfor den skal skiftes.

Ole Brinch
Indlæg: 0
Tilmeldt: 10. maj 2011, 15:39

Jeg har lånet et sæt

Indlægaf Ole Brinch » 23. mar 2014, 20:51

Jeg har lånet et sæt med shims, så prøvedornen gør bare at jeg slipper for at presse og afmonterer lejet på akslen i en uendelighed.
Vi snakker jo 0.001-0.008 (gerne max 0.003).

I sidste ende må jeg nok bare monterer en for tyk shims til at starte med. Måle vandringen og så regne baglæns. Det er som du skiver bare meget nemmere med en prøveaksel der kan gå i lejerne uden at de skal presses på og trækkes af igen.

Nøden lærer nøgen kvinde at spinde....jeg skal nok få det leje på plads med den rette vandring :)


Jeg har jo bare et hobbyværksted, vor jeg hygger mig med Corvetten og holder liv i familiens øvrige vognpark.
For mig er det vigtigere ikke at gå ned på udstyr end at det logisk set giver mening :)

Nå en i Østjylland har værktøjet, så kan det jo lånes af de andre
Hm....måske jeg kan fikse noget på drejebænken i løbet af ugen. :hurray:
Aftrækkeren har jeg allerede bygget.

/Ole

Pfingstl
Indlæg: 12
Tilmeldt: 23. sep 2013, 10:20

Det er ikke specielt kompliceret.

Indlægaf Pfingstl » 23. mar 2014, 21:04

Det er ikke specielt kompliceret. Jeg har dog set aksler hvor "splines" var vredet og så er det svært at få adskilt !!

Du skal selvfølgelig have det hele fikseret en smule så du kan montere et måleur. Måleuret er typisk monteret på en arm med magnet. Brug god kvalitet fedt og giv dig god tid når du samler tingene. Skift alle dele der trænger til det så kan det holde mange år.

Samme ur kan bruges til at måle om bremseskiven er indenfor tolerancen. Det kan være en god idé lige at tjekke aksel og skive inden du samler det hele hvis der er noget der skal rettes.
Jens
1971 454/TH400
FAST EZ_EFI 2.0, BORGESON, HYDRATECH, DEWITT

Har rodet med biler i over 30 år..........

Brugeravatar
Allan#373
Indlæg: 68
Tilmeldt: 13. apr 2004, 10:37
Geografisk sted: Thisted

Nu ka' det jo godt

Indlægaf Allan#373 » 24. mar 2014, 06:49

Nu ka' det jo godt være nogen synes jeg spørger dumt, men jeg skal selv have foretaget samme operation på et tidspunkt.
Når der nævnes et justeringsmål på 0,001" - 0,008" er det så ikke det, der svaret til 0,025mm - 0,200mm på "dansk"?

Allan
"If everything seems under control, you're just not going fast enough." - Mario Andretti

Tommy
Indlæg: 1
Tilmeldt: 1. aug 2003, 02:52

Jo Allan de 0,001" kunne

Indlægaf Tommy » 24. mar 2014, 10:42

Jo Allan de 0,001" kunne ligesågodt være 0,000000001" det eneste det drejer sig om er at lejerne ikke er i spænd og tolerancen ikke bliver for stor, mange af de biler vi har idag må der være op til 2mm tolerance i hjullejerne.

(udmeldt) C3
Indlæg: 151
Tilmeldt: 20. feb 2004, 01:27

Et påpresnings værktøj er også

Indlægaf (udmeldt) C3 » 27. mar 2014, 16:30

Et påpresnings værktøj er også rart at have. Det skrues på spindlen, og har et afstandsstykke og et grovere gevind hvormed spindlen 'trækkes igennem navet'' med lejerne på.

Til inspiration er her lidt billeder:

http://smg.photobucket.com/user/c3vetteclub/media/Trailing%20Arms/100_1061.jpg.html?sort=3&o=29

C3


Tilbage til "Teknisk Forum C3"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 19 gæster