Halløj
Jeg er ved at skifte bøsninger i Corvetten, men har opdaget lidt knas i det ene baghjulsleje.
Er der nogen på Djursland (eller Østjylland) der har entraling arm set up tool, jeg kan låne en weekend?
Det ser ud til stort set at være uundværligt.
/Ole, Rønde
8293
traling arm setup tool?
-
- Indlæg: 0
- Tilmeldt: 10. maj 2011, 15:39
traling arm setup tool?
- Vedhæftede filer
-
- trailing arm set up tool.JPG (109.17 KiB) Vist 7925 gange
Du kan bruge en alm
Du kan bruge en alm bolt med et par skiver på.
-
- Indlæg: 0
- Tilmeldt: 10. maj 2011, 15:39
Du kan bruge en alm
Du kan bruge en alm bolt med et par skiver på.
Det skal vel være et eller andet ret præsis mål imellem de 2 skiver. Som jeg læser det, så skal der findes den shim der giver 0.001-0.008" slup?
/Ole
Man kan købe en pakke
Man kan købe en pakke shims og den afstands bøsning der sidder imellem. Det anbefales at skifte den.
Værktøjet er lidt tyndere end selve akslen så lejerne kan glide af og på indtil man har den rigtige tolerance.
Værktøjet spændes med samme moment som akslen inden man måler efter. Det er her jeg ikke er sikker på at en bolt med skiver er godt nok.
Jeg har et komplet værktøj med bla. aftrækker til det store leje samt beskytter, men bor i København.
Værktøjet er lidt tyndere end selve akslen så lejerne kan glide af og på indtil man har den rigtige tolerance.
Værktøjet spændes med samme moment som akslen inden man måler efter. Det er her jeg ikke er sikker på at en bolt med skiver er godt nok.
Jeg har et komplet værktøj med bla. aftrækker til det store leje samt beskytter, men bor i København.
Jens
1971 454/TH400
FAST EZ_EFI 2.0, BORGESON, HYDRATECH, DEWITT
Har rodet med biler i over 30 år..........
1971 454/TH400
FAST EZ_EFI 2.0, BORGESON, HYDRATECH, DEWITT
Har rodet med biler i over 30 år..........
Det er bare det at
Det er bare det at vi mekanikere kun køber det aller mest nødvendige specialværktøj, ellers kom vi aldrig til at tjene penge, afstandsbøsningen er ikke en sliddel så forstår ikke hvorfor den skal skiftes.
-
- Indlæg: 0
- Tilmeldt: 10. maj 2011, 15:39
Jeg har lånet et sæt
Jeg har lånet et sæt med shims, så prøvedornen gør bare at jeg slipper for at presse og afmonterer lejet på akslen i en uendelighed.
Vi snakker jo 0.001-0.008 (gerne max 0.003).
I sidste ende må jeg nok bare monterer en for tyk shims til at starte med. Måle vandringen og så regne baglæns. Det er som du skiver bare meget nemmere med en prøveaksel der kan gå i lejerne uden at de skal presses på og trækkes af igen.
Nøden lærer nøgen kvinde at spinde....jeg skal nok få det leje på plads med den rette vandring :)
Jeg har jo bare et hobbyværksted, vor jeg hygger mig med Corvetten og holder liv i familiens øvrige vognpark.
For mig er det vigtigere ikke at gå ned på udstyr end at det logisk set giver mening :)
Nå en i Østjylland har værktøjet, så kan det jo lånes af de andre
Hm....måske jeg kan fikse noget på drejebænken i løbet af ugen. :hurray:
Aftrækkeren har jeg allerede bygget.
/Ole
Vi snakker jo 0.001-0.008 (gerne max 0.003).
I sidste ende må jeg nok bare monterer en for tyk shims til at starte med. Måle vandringen og så regne baglæns. Det er som du skiver bare meget nemmere med en prøveaksel der kan gå i lejerne uden at de skal presses på og trækkes af igen.
Nøden lærer nøgen kvinde at spinde....jeg skal nok få det leje på plads med den rette vandring :)
Jeg har jo bare et hobbyværksted, vor jeg hygger mig med Corvetten og holder liv i familiens øvrige vognpark.
For mig er det vigtigere ikke at gå ned på udstyr end at det logisk set giver mening :)
Nå en i Østjylland har værktøjet, så kan det jo lånes af de andre
Hm....måske jeg kan fikse noget på drejebænken i løbet af ugen. :hurray:
Aftrækkeren har jeg allerede bygget.
/Ole
Det er ikke specielt kompliceret.
Det er ikke specielt kompliceret. Jeg har dog set aksler hvor "splines" var vredet og så er det svært at få adskilt !!
Du skal selvfølgelig have det hele fikseret en smule så du kan montere et måleur. Måleuret er typisk monteret på en arm med magnet. Brug god kvalitet fedt og giv dig god tid når du samler tingene. Skift alle dele der trænger til det så kan det holde mange år.
Samme ur kan bruges til at måle om bremseskiven er indenfor tolerancen. Det kan være en god idé lige at tjekke aksel og skive inden du samler det hele hvis der er noget der skal rettes.
Du skal selvfølgelig have det hele fikseret en smule så du kan montere et måleur. Måleuret er typisk monteret på en arm med magnet. Brug god kvalitet fedt og giv dig god tid når du samler tingene. Skift alle dele der trænger til det så kan det holde mange år.
Samme ur kan bruges til at måle om bremseskiven er indenfor tolerancen. Det kan være en god idé lige at tjekke aksel og skive inden du samler det hele hvis der er noget der skal rettes.
Jens
1971 454/TH400
FAST EZ_EFI 2.0, BORGESON, HYDRATECH, DEWITT
Har rodet med biler i over 30 år..........
1971 454/TH400
FAST EZ_EFI 2.0, BORGESON, HYDRATECH, DEWITT
Har rodet med biler i over 30 år..........
Nu ka' det jo godt
Nu ka' det jo godt være nogen synes jeg spørger dumt, men jeg skal selv have foretaget samme operation på et tidspunkt.
Når der nævnes et justeringsmål på 0,001" - 0,008" er det så ikke det, der svaret til 0,025mm - 0,200mm på "dansk"?
Allan
Når der nævnes et justeringsmål på 0,001" - 0,008" er det så ikke det, der svaret til 0,025mm - 0,200mm på "dansk"?
Allan
"If everything seems under control, you're just not going fast enough." - Mario Andretti
Jo Allan de 0,001" kunne
Jo Allan de 0,001" kunne ligesågodt være 0,000000001" det eneste det drejer sig om er at lejerne ikke er i spænd og tolerancen ikke bliver for stor, mange af de biler vi har idag må der være op til 2mm tolerance i hjullejerne.
-
- Indlæg: 151
- Tilmeldt: 20. feb 2004, 01:27
Et påpresnings værktøj er også
Et påpresnings værktøj er også rart at have. Det skrues på spindlen, og har et afstandsstykke og et grovere gevind hvormed spindlen 'trækkes igennem navet'' med lejerne på.
Til inspiration er her lidt billeder:
http://smg.photobucket.com/user/c3vetteclub/media/Trailing%20Arms/100_1061.jpg.html?sort=3&o=29
C3
Til inspiration er her lidt billeder:
http://smg.photobucket.com/user/c3vetteclub/media/Trailing%20Arms/100_1061.jpg.html?sort=3&o=29
C3
Tilbage til "Teknisk Forum C3"
Hvem er online
Brugere der læser dette forum: Ingen og 19 gæster