knastaksel og ventilløfter.

mamstrup-1218
Indlæg: 0
Tilmeldt: 12. feb 2010, 12:43

knastaksel og ventilløfter.

Indlægaf mamstrup-1218 » 2. maj 2014, 08:34

Teknisk spørgsmål jeg håber at der er nogle der kan hjælpe med.

Jeg har en C3 fra 73 small block som jeg fik hjem i starten af 2010, umiddelbart efter gik knastakslen i stykker, skide ærgerligt men det kan ske.
Nå men til mekaniker med den, der blev så udskiftet til et knastakselkit Edelbrock Chevy sb samt stødstænger (769416) incl. hvad der hører med ved sådan en omgang.
Der blev sagt at den ville få den rigtige indkøringstid med den rigtige olie osv. og det var nok derfor at den var gået stykker i første omgang.
Efter ca. 500 km (jeg kører ikke så meget) er den gået i stykker igen, jeg har i mellemtiden fundet en anden mekaniker som skal lave den, og han siger at den nok er gået i stykker fordi at den ikke er blevet tilkørt korrekt. Nu kommer spørgsmålet så, kan det tænkes at det er noget andet der gør at knastakslen går i stykker.

Motorbeskrivelse:

350 bored 30 over (original block)
9.5 to 1 compression
oversized forged lunati pistons
Chevy "pink" rods w/arp high strength rod bolts
Holley systemax II aluminum cylinder heads
Holley systemax II aluminum intake manifold
Lunati high lift camshaft & matching lifters
Lunati chromoly pushrods
Holley 750 double puper carbs
msd pro-billet distributor
MSD 6al spark control w/ soft touch rev limiter
Hooker competion headers (ceramic coated)
Afco heavyduty aluminum radiator
424 hp

kaare jylling-842
Indlæg: 0
Tilmeldt: 29. mar 2006, 21:53

Hej. Hvis knasten ikke er

Indlægaf kaare jylling-842 » 2. maj 2014, 18:04

Hej. Hvis knasten ikke er hærdet, mener jeg ikke, en alm edelbrock er, plejer jeg og lade motoren kører med 2000 omdrejninger i ca. en halv time. Så er de normalt
kørt ind. Der kan også være andre problemer, men som udgangspunkt skal knasten indkøres. M.v.h kaare

Ole Brinch
Indlæg: 0
Tilmeldt: 10. maj 2011, 15:39

Husker du at bruge motorolie

Indlægaf Ole Brinch » 2. maj 2014, 19:54

Husker du at bruge motorolie med højt zinkindhold?
Det er nødvendigt til en almindelig flat tapped knast.

Jeg bruger http://www.castrolshop.dk/shop/castrol-classic-xl-187p.html, men der er mange andre muligheder.
Nyere motorolier har fået fjernet det meste af zinken pga katalysatoren.

Overvej evt at skrifte til rulleknast nu du er igang, så er alt det der med breakin og zink ligemeget. :)

/Ole

mamstrup-1218
Indlæg: 0
Tilmeldt: 12. feb 2010, 12:43

Tak for svar, jeg tror

Indlægaf mamstrup-1218 » 3. maj 2014, 08:32

Tak for svar, jeg tror at der må være mere focus på indkøring af motoren, selvom den gamle mekaniker sagde det var gjort korrekt, vedr. olie jeg er faktisk ikke rigtig klar over hvad den hedder jeg fik den med da motoren blev lavet. Nå men det er nu en dejlig bil men træls når man ikke kan lave noget teknisk selv.

Piet
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14. apr 2016, 13:46

Der er flere ting som

Indlægaf Piet » 13. maj 2014, 09:50

Der er flere ting som kan spille ind ikke bare indkøring er vigtigt.
Husk at være gavmild med molybased fedt på knast og løftere.
Tjek fjedertryk det må ikke være for højt (din knast har specifikation på fjedertryk)
og hvis du har dobbeltfjedre anbefales det at indkøre knasten kun med 1 fjeder monteret.


Tilbage til "Teknisk Forum C3"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 15 gæster