Slidt kardankryds

Lolk
Indlæg: 71
Tilmeldt: 28. nov 2004, 20:42

Slidt kardankryds

Indlægaf Lolk » 28. jul 2013, 15:36

Kardankrydset i venstre tværkardan tættest ved hjulet skal skiftes (der kommer en høj skinger klirrende lyd herfra, og rattet ryster helt vildt ved 75 til 115 km/t, hjulene er afballanceret og styrekugler og bærerkugler ser ud til at være i orden). Nu har jeg løsnet alle 4 bolte nærmest differentialet og fjernet alle 4 bolte nærmest baghjulet. I en Haynes læste jeg at man skal sænke/fjerne den del af kardannen der er tættest ved hjulet først og så kan man lirke den del der er tættest ved diff. ud. Umiddelbart er den ikke løs yderst, man skal måske give den et tilpas dunk ? Og er det iøvrigt den rigtige fremgangsmåde. Og det er da bedst at få et kryds uden plads til smørenippel ?
mvh lolk

mathiasen
Indlæg: 0
Tilmeldt: 9. nov 2005, 19:48

Hej Erik. Du skriver at rattet

Indlægaf mathiasen » 29. jul 2013, 09:06

Hej Erik.
Du skriver at rattet ryster, så er du helt sikker på at det er krydset det er galt med. Det kan være baghjulslejet det er "stået af"
Min begyndte med de samme rystelser i rattet, og det var baghjulslejet der var meget meget dårligt.
Så undersøg lejerne inden du skruer kardanen på igen.
Mvh. Ole

Lolk
Indlæg: 71
Tilmeldt: 28. nov 2004, 20:42

Hej Ole. Tak for dit svar,

Indlægaf Lolk » 29. jul 2013, 10:00

Hej Ole.
Tak for dit svar, ja det kan godt være lejet, men plejer det ikke at larme temmelig meget ? Og ret konstant ? Lyden derfra er som sagt skinger og klirrende faktisk udelukkende under 30-40 km/t. Ved højere hastighed er der ingen støj/lyd derfra (sandsynligvis overdøvet af motorlyden). Men jeg vil da absolut kontrollere baghjulslejet, jeg skiftede vist for øvrigt det venstre for et par år siden, med hjælp af en ven. Endvidere da hjulene blev afbalanceret opdagede vi en del slør i det yderste kryds i hs.
mvh lolk


Tilbage til "Teknisk Forum C3"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 10 gæster