ventilstøj

mink-1057
Indlæg: 0
Tilmeldt: 3. maj 2008, 16:35

ventilstøj

Indlægaf mink-1057 » 28. jun 2013, 20:36

jeg har monteret rulleknast, rulle løftere og gold rulleløftere men der er temmelig meget støj fra ventiler ???? er det normalt. De er justeret flere gange også med varm motor.

Ole Brinch
Indlæg: 0
Tilmeldt: 10. maj 2011, 15:39

jeg har monteret rulleknast, rulle

Indlægaf Ole Brinch » 29. jun 2013, 20:28


jeg har monteret rulleknast, rulle løftere og gold rulleløftere men der er temmelig meget støj fra ventiler ???? er det normalt. De er justeret flere gange også med varm motor.


Da jeg købte min Corvette havde den også ventilstøj. Jeg tænkte, at det nok bare skulle justeres væk.
Motoren var en 454 med halvgrove dele og rulleknast med højt løft.

Efter 14 dages ejerskab gik motoren til med et brag. Kombinationen af høje stempler og højt løft betød, at stempler og udstødningsentiler lige nøjagtigt kunne nå hinanden. Ikke nok til at de bøjede på stedet, men nok til at de blev vrikket lidt hver gang med støj og metaltræthed til følge.
Den knækkede en indsugningventil under en acceleration med godt 4000 rpm. Ikke noget kønt syn.

Med det i erfaringens rygsæk, ville jeg kontrollerer om lyden kan komme fra kontakt imellem stempler og ventiler. Efter jeg havde adskilt motoren var der tydelige mærker på stemplerne, hvor ventilerne havde "kysset". Måske det kan ses med et kikkertkamera?

Ikke for at skræmme livet af dig, men det var en meget omfattede reparation der heldigvis (for mig) var en reklamationssag.

Hilsen Ole (Corvette '72 454@496)

Piet
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14. apr 2016, 13:46

Er det mekanisk eller hydraulisk

Indlægaf Piet » 1. jul 2013, 09:12

Er det mekanisk eller hydraulisk knast?
Hvilke mærke/type er knasten ? nogle typer Competition cams knastaksler (extreme series) har lynhurtige lukkeramper som resulterer i ekstrem ventilstøj.
Tjek at de nye vippearme ikke rammer siderne på ventildækslerne.
Tjek at retainerne går fri ved udfræsningen på vippearmene.
og selvfølgelig tjek som Ole skriver at der er luft imellem ventiler og stempler, hvis din kanst har højt løft og du samtidig sætter rullevippere på med større udveksling så kan du være uheldig at løbe ind i problemer.

mink-1057
Indlæg: 0
Tilmeldt: 3. maj 2008, 16:35

knasten er en comp cams

Indlægaf mink-1057 » 2. jul 2013, 17:49

knasten er en comp cams rulleknast 124508
comp camps hydrauliske løftere 853-16
comp camps gold rulle vippe arme 19001-16
topstykker er edelbrock 5089

Piet
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14. apr 2016, 13:46

Du er fakstisk over maksimum

Indlægaf Piet » 3. jul 2013, 09:45

Du er fakstisk over maksimum løft på dine topstykker
Edelebrock E-street har et maks løft på 0.550 in. din knast løfter 0.560 in jeg tør ikke sige om der er indbygget en smule sikerhedsmargen i topstykkerne, men havde du valgt 1.6 udveksling på dine vippearme var det gået grueligt galt, heldigvis er de standard 1.5 i udveksling.
Vippearmene skulle have rigeligt med plads til dine fjedre.

Da det er en rertro rulleknast er den da monteret med trustplate og cambutton?

Har du husket at skifte ventilfjedre? eller kom topstykkerne med fjedre monteret til rulleknast?

du skal bruge fjedre i den her range
seat load 133 @ 1.900 open load 332 @ 1.300
hvis du ikke har skiftet fjedre må du IKKE køre videre før det er gjort, da du vil få valvefloat.

Har du den rigtige længde på dine stødstænger? hvis ikke geometrien er korrekt der hvor rullen på rullevipperen træder på ventilstammen vil du slide styrene i topstykker op hurtigt og du vil få en masse ventilstøj, husk også at guideplates skal justeres så du ikke træder skævt sideværks.

har du skiftet gearhjul på din strømfordeler? den knast du har valgt skal bruge et komposit gear .
Hvis du har en highvolume eller higpressure oliepumpe og kører med mekanisk benzinpumpe så skal du montere en benzinpumpe stødstang med bronzehoved.

Ole Brinch
Indlæg: 0
Tilmeldt: 10. maj 2011, 15:39

Du er fakstisk over maksimum

Indlægaf Ole Brinch » 5. jul 2013, 00:26


Du er fakstisk over maksimum løft på dine topstykker
Edelebrock E-street har et maks løft på 0.550 in. din knast løfter 0.560 in jeg tør ikke sige om der er indbygget en smule sikerhedsmargen i topstykkerne, men havde du valgt 1.6 udveksling på dine vippearme var det gået grueligt galt, heldigvis er de standard 1.5 i udveksling.
Vippearmene skulle have rigeligt med plads til dine fjedre.



Jeg faldt over den her artikel
http://www.hotrod.com/techarticles/engine/hrdp_0908_affordable_cylinder_heads/viewall.html
Her nævnes også det lave max løft.

"and cannot handle more than 0.550-inch lift (in fact, we'd keep it closer to 0.520)."

/Ole

mink-1057
Indlæg: 0
Tilmeldt: 3. maj 2008, 16:35

jeg har muligvis fundet fejlen,

Indlægaf mink-1057 » 5. jul 2013, 15:18

jeg har muligvis fundet fejlen, der er kun ca 0,5-0,7 bar olietryk i toppen af blokken ved siden af strømfordeleren, mens der er ca 6 til 7 bar ved oliefilteret. Det er ved opstart af kold motor, så det er vel ikke nok til løfterne.

Piet
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14. apr 2016, 13:46

Hvilket oliefilter har du monteret? olien

Indlægaf Piet » 5. jul 2013, 21:18

Hvilket oliefilter har du monteret?
olien på en smallblock chevy bliver sendt til knasten først og derfeter til krumtappen, så du har ALT FOR LAVT olietryk til hele din motor, det tryk du måler ved filteret er før det kommer ind i filteret altså trykket imeellem oliepumpe og filter.

Jeg har perosnligt set dårlige oliefiltre som FREM, AC Delco ol springe iluften pga for dårlige gennemstrømning i filteret og en hængende bypass valve
af selvsamme årsag anbefaler jeg altid KUN kvalitetsfiltre fra ex VIX, K&N, Champiojn o.l prisforsskellen er maks 50kr som må siges at være godt givet ud i forhold til hvor vigtigt filteret er.
Det som de færreste ved er at hvis man monterer et filter med for dårlig gennemstrømning men bypassvalven fungerer så kører motoren på urenset olie og ingen tænker over det som synderen når motoren går i smadder.

mink-1057
Indlæg: 0
Tilmeldt: 3. maj 2008, 16:35

Det er et kn filter

Indlægaf mink-1057 » 5. jul 2013, 22:09

Det er et kn filter og helt nyt.hvad skal olietrykket være ved normal tryk.

Piet
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14. apr 2016, 13:46

ved kold motor i tomgang

Indlægaf Piet » 6. jul 2013, 19:29

ved kold motor i tomgang helst over 50+ psi
hvad siger dit manometer inde i bilen?


Tilbage til "Teknisk Forum C3"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 18 gæster