Vandpumpe, varme og hvad så ?

Lykkemark
Indlæg: 0
Tilmeldt: 27. mar 2007, 23:26

Vandpumpe, varme og hvad så ?

Indlægaf Lykkemark » 3. jun 2013, 20:56

Nu skal i bare høre. Damperen har en stor alukøler med dobbelte elblæsere, og de blæser og de blæser.
Tænding og alt muligt er stillet på rullefelt så den side af sagen er også i orden.
Thermostat burde også være pingeling.
Efter ca 5-6-8 kilometers kørsel går elblæserne igang, og det bliver de ved med på resten af turen og 5 minutter efter Damperen har lagt til kaj.
Varmeføleren er monteret i køleren De Witts, og ligger konstant på 195 fahrenheit, men det virker på mig som om, at blæserne blot holder "stand".

Det eneste der er ubekendt i "installationen" er faktisk vandpumpen. Vandpumpen virkede ikke da jeg købte bilen, men der blev "smækket" en anden på, se jeg har ingen mening om hvorvidt den var ny eller gammel eller hvad den nu er, da det foregik hos sælger uden min tilstedeværelse ??

Jeg lever i den tro at en vandpumpe er god nok, indtil den lækker vand, er det korrekt ?

Jeg har på mit udmærkede lager en high volume vandpumpe (som var med i en "pakke" jeg fik fra den rare Tommy), nu har jeg forstyrret Tommy midt i hans eftermiddagslur idag, med emsige spørgsmål til drypperiet af servostyringsolie, som viste sig at være fra tryksiden af oliepumpen, omløberen kunne spændes knap 2 millimeter (max), men så holdt drypperiet også op, utroligt der skal så lidt til, at der kan komme så meget olie ud. Så nu vælger jeg at forstyrre jer allesammen.

Kan den vandpumpe jeg har på min BB være forkert, altså slet ikke være den korrekte til den motor (er det overhovet muligt at montere en forkert type) ? Kan den være slidt uden at udvise visuelle tegn så som dryp, skramleri etc.

Vil en high volume vandpumpe gøre men store fede køler glad, og mine ører der skal høre på det blæseri ?

Fuglefløjt sommerhilsner
Lykkemark

(udmeldt) Mekaniker
Indlæg: 27
Tilmeldt: 24. maj 2009, 12:26

Hej Lykkemark Hvad type og hvad

Indlægaf (udmeldt) Mekaniker » 3. jun 2013, 22:15

Hej Lykkemark
Hvad type og hvad grader er din thermostat?
jeg monterede en 160 grader high flow
thermostat i min nybyggede 434 smallblock
motor og det ser ud til at virke fint
Hilsen
Ib 402

Piet
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14. apr 2016, 13:46

normalt skal blæseren kun køre

Indlægaf Piet » 4. jun 2013, 08:59

normalt skal blæseren kun køre hvis bilen står i tomgang eller cruiser ganske stille derudaf, ved normal kørsel bør blæseren ikke køre.
En vandpumpe kan godt være defekt uden at lække, det er dog ret sjældent at man ser skovlhjul som er iret væk.

det lyder som om at du har en termostat som åbner senere end din tempstyring er sat til at køle, er din blæserstyring justerbar?

Lykkemark
Indlæg: 0
Tilmeldt: 27. mar 2007, 23:26

Hej Mekaniker og Piet, tak

Indlægaf Lykkemark » 4. jun 2013, 10:20

Hej Mekaniker og Piet, tak for svar, det giver god mening.
Ventilatorerne starter ved 195 F og lukker ved 175 F, så jeg vil sadle hesten og hente en 160 F High Flow Thermostat hos FM pr omgående.

Lykkemark

Lykkemark
Indlæg: 0
Tilmeldt: 27. mar 2007, 23:26

Hej alle Så blev der smidt

Indlægaf Lykkemark » 4. jun 2013, 19:08

Hej alle
Så blev der smidt en highflow thermostat 160F i Damperen. Ca 60 kilometers prøvetur, med blandet kørsel. Ikke en eneste gang har ventilatorerne startet, heller ikke ved bykørsel. Mange tak for det gode råd til Mekaniker og Piet (og tak til Lagerforvalter Jørgen for at have den på lager).

Lykkemark

Piet
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14. apr 2016, 13:46

Tak fordi du støttede os

Indlægaf Piet » 5. jun 2013, 21:42

Tak fordi du støttede os lykkemark :)


Tilbage til "Teknisk Forum C3"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Bing [Bot] og 54 gæster