Power Steering dur ikke i '71'er

Daniel
Indlæg: 0
Tilmeldt: 1. jul 2011, 12:04

Power Steering dur ikke i '71'er

Indlægaf Daniel » 1. maj 2013, 21:53

Hej alle

Min power steering gik lige før jeg skulle til at køre Vetten i vinterhi. Jeg syntes jeg hørte et højt klunk, da powerstyringen røg i en bakkemanøvre, men det er ikke sikkert at klunk-lyden er relateret til den manglende power steering.

I aftes har jeg haft bilen oppe på lift. Der er nok servo-olie på pumpen. Bæltet trækker hjulet på pumpen rundt. Jeg har også kigget på power steering control valven, og prøvede at få beskyttelseskappen af justeringsskruen, uden det lykkedes. Og her slutter mine evner udi fejlsøgningen. What to do?

Hvordan finder man ud af om det er Pumpen, control valven eller noget helt tredje?

Hvis pumpen fungerer rigtigt, vil man så se at der er bevægelse (flow) i olien (når motoren kører), når man skruer låget af pumpen og kigger ned til olien?

Mvh. Daniel

Piet
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14. apr 2016, 13:46

det er ikke lige til

Indlægaf Piet » 2. maj 2013, 16:18

det er ikke lige til at sige om det ligger i pumpe, servocylinder eller servoventil.
hvis det ligger i cylinderen så skal hoved være knækket af stempelstangen( meget usansynligt)
hvis det ligger i servoventilen så er chancen for at pumpen laver tryk men ingen retur får stor og så vil servopumpen bliver mega varm.
mit gæt er at servopumpen er stået af.

Daniel
Indlæg: 0
Tilmeldt: 1. jul 2011, 12:04

Hej Piet Jeg vil i første

Indlægaf Daniel » 2. maj 2013, 20:59

Hej Piet

Jeg vil i første omgang kigge på servopumpen.

Tak for svar! :-)

Tommy
Indlæg: 1
Tilmeldt: 1. aug 2003, 02:52

Mit gæt er at armen

Indlægaf Tommy » 2. maj 2013, 22:52

Mit gæt er at armen til servo cyl er knækket af rammen.

Det kan også være hestesko låsen der er faldet af inde i pumpen, i dette tilfælde kan man flytte remskive på pumpe sidevejs.

Daniel
Indlæg: 0
Tilmeldt: 1. jul 2011, 12:04

Tak Tommy. Jeg vil prøve at

Indlægaf Daniel » 4. maj 2013, 09:07

Tak Tommy.

Jeg vil prøve at pille servopumpen af her i løbet af den kommende uge.

Mvh. Daniel

Daniel
Indlæg: 0
Tilmeldt: 1. jul 2011, 12:04

Så er servopumpen pillet af. Det

Indlægaf Daniel » 7. maj 2013, 20:52

Så er servopumpen pillet af.
Det ser ud til at Tommy, du havde ret mht. hesteskolåsen. For jeg går ud fra at det ikke er meningen at akslen helt af sig selv skal smutte ud af pumpen, og følge med remhjulet af pumpen, som det kan ses på billederne.

71917192

Så jeg tror jeg skal prøve at finde et hesteskolås et sted. Måske det fås i nogle af servopumpe repair-sættene...
Vedhæftede filer
Servopumpe2.jpg
Servopumpe2.jpg (10.74 KiB) Vist 8555 gange
servopumpe1.jpg
servopumpe1.jpg (9.93 KiB) Vist 8555 gange

Tommy
Indlæg: 1
Tilmeldt: 1. aug 2003, 02:52

Husk så at hesteskolåse og

Indlægaf Tommy » 8. maj 2013, 09:18

Husk så at hesteskolåse og låseringe er standst ud, det vil sige at de har en afrundet og en skarp side, i dit tilfælde har hesteskolåsen vendt forkert, den skarpe side skal ALTID vende udaf/op ellers vil låsen blive skubbet op af sin låserille, og det er altså noget skidt hvis det er en gearkasse man har stået og samlet.

Daniel
Indlæg: 0
Tilmeldt: 1. jul 2011, 12:04

Jeg skal prøve at vende

Indlægaf Daniel » 8. maj 2013, 14:50

Jeg skal prøve at vende den den rigtige vej, når jeg igen monterer den.
Nu håber jeg at jeg finder låseringen et eller andet sted inde i pumpen, og den ikke er skyllet ud med olien, da jeg hældte dette fra. :(

Endnu en gang tak for din viden, Tommy.

Mvh. Daniel

Piet
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14. apr 2016, 13:46

Hey godt at vide Tommy

Indlægaf Piet » 8. maj 2013, 15:02

Hey godt at vide Tommy :) anede ikke at de hestesko clips kunne vende forkert, tak for det.

Daniel
Indlæg: 0
Tilmeldt: 1. jul 2011, 12:04

Så har jeg fået skilt

Indlægaf Daniel » 15. maj 2013, 22:39

Så har jeg fået skilt servopumpen ad. Klipsen der skulle holde aksen fandt jeg ganske forventet liggende inde i pumpen. Men plejer clipsen at se sådan her ud, eller er det normalt en anden slags clips? For jeg synes ikke der er to forskellige kanter på clipsen (det ser ud til at der er to lige skarpe sider):
7209
Og hvordan får man den sat fast på aksen? Vrider man den med værktøj ned i rillen? For det virker lidt svært at få den ned i rillen: 7211

Hvad værre er, så opdagede jeg små metalstykker der sad på de indre dele i pumpen. Jeg kan se at metalstykkerne stammer fra kanten af kanalen, som aksen kører i:
72087210

Jeg er nu nervøs for at pumpen vil gå mere i stykker, hvis jeg monterer aksen, da den roterer lige, hvor noget af metallet er gået i stykker. Men det føles ikke lige umiddelbart som der er noget modstand fra det ødelagte stykke, når jeg stikker aksen ind i hullet og prøver at rotere den. Så hvad siger I? Tror I at man bare kan prøve at fjerne de sidste metal stykker (men den fortsætter måske bare med at smuldre, hvor skaden er), og så lever pumpen nogle år endnu?

Mange hilsner
Daniel
Vedhæftede filer
foto(6).jpg
foto(6).jpg (22.88 KiB) Vist 8555 gange
foto(5).jpg
foto(5).jpg (49.32 KiB) Vist 8555 gange
foto(3).jpg
foto(3).jpg (23.29 KiB) Vist 8555 gange
foto(4).jpg
foto(4).jpg (49.4 KiB) Vist 8555 gange


Tilbage til "Teknisk Forum C3"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster