30 WT olie

Gæst

30 WT olie

Indlægaf Gæst » 30. apr 2013, 15:32

min Vette skal åbenbart bruge en 30 WT motorolie - hvor kan man købe en sådan til rimelige penge?

Henrik

Piet
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14. apr 2016, 13:46

hvad årgang er din bil

Indlægaf Piet » 30. apr 2013, 16:20

hvad årgang er din bil henrik ?

HJN
Indlæg: 19
Tilmeldt: 21. jun 2007, 16:15

hvad årgang er din bil

Indlægaf HJN » 30. apr 2013, 17:57


hvad årgang er din bil henrik ?

En 1969'er med en L88 motor - rimelig original bygget + rullevipper. Drejer 7.000 rmp.
Henrik
Hilsen

Henrik #1699
C3 1969

Piet
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14. apr 2016, 13:46

så den har en mekanisk

Indlægaf Piet » 30. apr 2013, 18:35

så den har en mekanisk knast ved du om det er en rulleknast eller en flattapped? det har rimeligt stor inflydelse på motorolietypen

HJN
Indlæg: 19
Tilmeldt: 21. jun 2007, 16:15

så den har en mekanisk

Indlægaf HJN » 30. apr 2013, 18:52


så den har en mekanisk knast ved du om det er en rulleknast eller en flattapped? det har rimeligt stor inflydelse på motorolietypen

Kan jeg sende dig historien på mail?
Hilsen

Henrik #1699
C3 1969

Piet
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14. apr 2016, 13:46

selfølgelig pnk@os.dk

Indlægaf Piet » 30. apr 2013, 20:34

selfølgelig pnk@os.dk

Piet
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14. apr 2016, 13:46

Det er godt nok en

Indlægaf Piet » 1. maj 2013, 08:52

Det er godt nok en seriøs bygget Corvette, ingen tvivl om at der er lagt mange penge og overvejelser ind i det byggeri.
og manden der har bygget den har godt styr på tingene, jeg kan dog undres over valget af knast/kompression som udløser utroligt mange problemer i forhold til tændingsbanken, specielt når vi alligevel er ovre i rulleknastafdelingen som jo ikke var originalt til en L88.
men anyways motorolie- grunden til at han vil have en 30w olie er at motoren har lavt olietryk specielt i tomgang hvilket ikke giver mening for mig da en 7000rpm bigblock har ikke nogen grund til at køre med større tolerancer end en 10.000rpm nascar smallblock, nascar motorer kører idag på 0w-5
da du har en rulleknast i din motor og da motoren er forholdsvis nybygget bør du bruge en fuldsyntetisk olie.
Castrol laver en ren 30w motorolie men det er en mineralsk olie som jeg ikke vil anbefale til din motor. jeg har detsværre ikke kendskab til nogen steder i DK som har 30w fuldsyntetisk olie.

Brugeravatar
Anders #258
Indlæg: 19
Tilmeldt: 21. jul 2004, 10:28
Geografisk sted: Skælskør

Hej Henrik Vores motorer er ret

Indlægaf Anders #258 » 1. maj 2013, 20:41

Hej Henrik

Vores motorer er ret ens (min er Davids gamle L88). Den har altid kørt på Valvoline VR1 racing 20w-50 - eller alternativt 76 Super 20w-50 hvis Valvoline har været udsolgt (og jeg kan se på google, at begge forhandles hos streetparts). De er dog mineralske olier. Motoren snurrer som en mis, og holder et fint olie-tryk såvel i tomgang, kold, varm etc. - og det har aldrig (hverken i mit eller Davids ejerskab) givet problemer. Da jeg fik motoren i for 7 år siden, blev den adskilt forinden - og alle komponenter så absolut fine ud.

Generelt er vores motorer ikke bygget til at holde stille/tomgang/varme op - de skal helst startes, trille ud på landevejen og varmes op ved moderat kørsel.

Men Piet kan sagtens have en pointe i at din er nybygget - og så langt rækker min viden heller ikke på olie-området - så tag kun dette som et indspark til din beslutning ;-)

HJN
Indlæg: 19
Tilmeldt: 21. jun 2007, 16:15

Hej Piet og Anders Tak for

Indlægaf HJN » 2. maj 2013, 07:37

Hej Piet og Anders

Tak for jeres svar. Jeg har præcist hældt olien på, som Anders anbefaler. Selv i halvkold tomgang er olietrykket over 35 psi - og nærmere 40. Hvis man ellers kan måle så nøjagtigt af på de gamle instrumenter.
Piet, den har kun "meget" lidt eftertænding, når jeg slukker den - en/to gange - ellers synes jeg ikke, der er noget. Men jeg har selvfølgelig heller ikke prøvet at brænde den af...
Kan man ikke skifte knasten forholdsvis simpelt, hvis man vil have motoren mere gade-duelig?
Teknik er ikke min stærke side...

Henrik
Hilsen

Henrik #1699
C3 1969

Piet
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14. apr 2016, 13:46

Når jeg siger "nybygget" så

Indlægaf Piet » 2. maj 2013, 09:50

Når jeg siger "nybygget" så ryger din Anders også med ind under denne katagori :) grunden til jeg anbefaler en fuldsyntetisk olie til en motor som kommer op på de 7000rpm er simpelthen fordi den holder langt bedre til de forhold end en mineralsk olie, omvendt anbefaler jeg gammeldaws mineralsk olie til originalmotorer simpelthen fordi de moderne helsyntetiske renser motoren så godt at en 40år gammel motor tit får fjernet så meget sod og snavs at de begynder at bruge uforholdsmæssigt meget olie.

eftertændingen er noget helt andet end tændingsbanken, tændingsbanken er når benzin/luftblandingen detonerer før stemplet er itop i cylinderen, dvs ekslopsionen vil prøve at skubbe dit stempel ned imens det er på vej op, dette gør at dit stempel på et eller andet tidspunkt vil bliver pulverisert/knække eller der kan brænde hul igennem toppen hvis det sker vil det ofte medføre revet cylindervæg eller en plejlstang ud igennem siden på motorblokken.
Du kan højst sansynligt ikke høre din tændingsbanken pga larmen fra dine sidepipes, hvis du kan høre den så lyder det som en raslen/klirren under belastning.

Tændingsbanken opstår af 4 forskellige årsager eller en kombination af disse.
1. for lavt oktantal på brændstoffet. (din henik er bygget til at køre på minimum 110 oktan)
2. for tidligt indstillet tænding.
3. quench height er forkert (ventilhovedets afstand fra stempeltoppen)
4. kompressionstallet eks 12.5:1 som på henriks motor er meget højt, de gademotorer jeg bygger ligger på maksimum 10.5:1

Det er muligt at skifte knasten ud med en mildere evt en hydraulisk rulleknast som er bedre egnet til gadekørsel, men den knast du har nu har pga sit overlap en hjælpende faktor i forhold til din dynamiske kompression dvs. at den faktisk modvirker noget af din høje kompression ved at udstødningsventilen er åben i noget af den tid hvor kompressionen/trykket bliver dannet, så hvis man sætter en mildere knast i med mindre overlap kan det forværre dit tændingsbanke problem.
For at få det oktantal du behøver for at bruge din motor korrekt så skal du efterfylde med toulen som er et produkt der minder meget om malingsfortynder det er hamrende dyrt og du skal bruge ca 10liter pr tankfuld benzin for at det har den ønskede effekt.
I usa har de 110oktan på mange racetracks, i danmark er den bedste benzin vi kan få Shell V-power som er 99oktan eller flybenzin som er 100oktan.

Jeg kan se på de specifikationer han har sendt med at der sidder en tændingsretarder inde i bilen, kig på de røde lamper under belastning hvis de blinker lyser så er der tændingsbanken og så SKAL du skrue ned for tændingen/finde bedre oktan benzin eller holde foden væk fra spederen :)
I min optik er motoren mere henvendt til en racetrack end til gadekørsel men det er selvfølgelig kun min mening, det som kan undre mig er at man sagtens kunne få stort set de samme kræfter ud af motoren ved at sænke kopressionen og vælge en anden knasttype men omvendt er der selvfølgelig noget coolness over at have en L88 motor :)

I forhold til motorolie, hvis du vælger en 15-40 eller en 20-50 så er der et hav af muligheder, jeg vil mene at din motor burde fungerer fint med en 15-40 fuldsyntetisk men jeg kan ikke vide det med 100% sikkerhed da jeg ikke ved hvilke tolerancer de har byygget motoren med, under normale omstændigheder laver man ikke større tolerancer end hvad som er standard men da han netop pointerer det med tolerancerne i sin beskrivelse af motoren kan det jo være det har lavet noget ud over det normale.


Tilbage til "Teknisk Forum C3"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster