Lavt olietryk

Borup
Indlæg: 0
Tilmeldt: 25. aug 2011, 10:17

Lavt olietryk

Indlægaf Borup » 24. apr 2013, 20:33

Et lavt olietryk?

På min 77'er synes jeg at mit olietryk er en smule lavt.
Min standard måler viser ikke helt korrekt. Men med et testmanometer viser den ca. 3 bar når jeg starter maskinen.
Jeg har så midlertidigt monteret en anden "Biltema" olitryksmåler som så ved normal kørsel og varm motor viser mellem 2 og 3 bar.
Umiddelbart synes jeg det lyder lidt lavt. Der er olie på. Olie og oliefilter er lige skiftet og har ikke ændret noget.

Har søgt lidt på gamle tråde her på forum, men ikke fundet noget som for alvor kan afklare min "udfordring"

Er der andre der har det samme relativt lave olietryk, er der nogen der ved om jeg bør være bekymret og hvad kan løsningen være, hvis der skal gøres noget?

Pfh Tak

Lykkemark
Indlæg: 0
Tilmeldt: 27. mar 2007, 23:26

Hej Carsten Jeg er bestemt ikke

Indlægaf Lykkemark » 25. apr 2013, 00:27

Hej Carsten
Jeg er bestemt ikke ekspert på dette område, og nu ved jeg heller ikke om du har en smallblock eller Big Block, eller hvilken olie (viskositet) du har hældt på, eller ved hvilken temperatur du har har målt ?
Pyyh.
Men antager vi nu at du har en smallblock, og dit olietryk er 3 bar så skulle det efter Chr. Hansens regnebog blive til noget i retning af 43,5 psi.
Lad os så lave gætværket om til en varm motor og antage at din motor er en 350 smallblock:

Varm tomgang i gear 12-15 psi = 1,03 bar
Varm tomgang i frigear 20 psi = 1,38 bar
Landevejsfart skal vi sige omkring de 80 km/t 35 psi = 2,41 bar

Nu er jeg jo ikke garant for noget som helst, men på baggrund af dine sparsomme oplysninger, synes jeg da at din måling er ok, men onkel Piet kan jo meget vel have en anden anskuelse, som jeg uden videre bøjer mig for, for mit svar er baseret på regning og ikke erfaring.

Bedste hilsen
Ham der Lykkemark

Borup
Indlæg: 0
Tilmeldt: 25. aug 2011, 10:17

Hej Lykkemark Fantasisk krystalkugle du har.

Indlægaf Borup » 25. apr 2013, 08:53

Hej Lykkemark

Fantasisk krystalkugle du har. Jeps det er en 350 smallblock.
Olien der er på maskinen er 15W40 Shell Rimula 3R X. Det er lige fyldt på og har ikke ændret noget nævneværigt i forhold til det der var på (som jeg ikke ved hvad var).
Maskinen lyder også fin nok, og gør som den skal, men hvis instrumenterne viser noget som ser forkert ud, så kan man/jeg godt blive lidt nervøs.

Piet
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14. apr 2016, 13:46

Hr Lykkemarks beregninger er helt

Indlægaf Piet » 25. apr 2013, 08:56

Hr Lykkemarks beregninger er helt korrekte og der er intet faretruende ved dit olietryk.
som tommelfingerregel siger man 10psi pr 1000rpm

der er dog stor forskel på motorolier og deres vicositet, så hvis du har en motorolie på som bliver meget tynd når den bliver varm så vil det betyde lavere olietryk


Tilbage til "Teknisk Forum C3"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 38 gæster