Støj fra ventil løfter på 1971 454'er

Jens Troest
Indlæg: 0
Tilmeldt: 13. dec 2011, 20:03

Støj fra ventil løfter på 1971 454'er

Indlægaf Jens Troest » 3. jul 2013, 14:18

Efter sidste køretur, som var stop'n'go blev min '71 454 big block godt varm (Lige under 210 på måleren, er det højeste jeg har set den faktisk) og sidst på turen (varmest) begyndte en af ventil løfterne at klikke temmelig højt.
Jeg har nu ladet den køle og samtidig skiftet olie og da jeg startede den og kørte en kort tur klikkede den noget mindre men er dog stadig højere end før den varme tur. Jeg har ikke prøvet at køre den godt gennemvarm siden så jeg ved ikke om det forsvinder/forværres der. Det er tydeligst mellem 1000 og 1500 RPM.
Efter at have lyttet godt og grundigt lyder det som om det er en af løfterne på cylinder 8. Den har før haft lidt tendens til at klikke ved varmstart på rigtig varme dage da den boede i SoCal men holdt op så snart olie trykket kom op.

Har haft ventil dækslet af for at se efter åbenlyse problemer, men det hele ser normalt ud.

Er der nogle bud på en kur? Skal jeg blot justere den, skifte vippearm/stødstang eller hele løfteren?

Min første tanke er at prøve en justering. Det er en hydraulisk løfter og manualen dikterer justering mens motoren kører. Er der nogen på Sjælland som er i besiddelse af en 'oil deflector' man kan låne/købe? (Det er en lille klips gadget man klipper på ved løfte stængerne så der ikke sprøjter olie ud over det hele. Et gammel ventil dæksel til en big block med huller i kan osse bruges)
Jeg er lidt bange for at finde ud af hvor meget olie der sjaskes rund uden at sætte en deflektor på :)

Jens

Piet
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14. apr 2016, 13:46

Du bør selvfølgelig afmontere vippearm

Indlægaf Piet » 4. jul 2013, 08:53

Du bør selvfølgelig afmontere vippearm og stødstang for at konstatere om problemet ligger her eller i løfteren/knasten, husk også at tjekke om ventilfjereden er 10/4 hvis du har dual eller tripple springs har jeg set en af de inderste fjedre være knækket, hvis problemet ligger i løfteren ville jeg nok skifte alle 16.

der er absolut ingen grund til at justere ventiler med motoren igang, jeg gør det aldrig og har ingen problemer med ventiljustering.

Jens Troest
Indlæg: 0
Tilmeldt: 13. dec 2011, 20:03

Du bør selvfølgelig afmontere vippearm

Indlægaf Jens Troest » 4. jul 2013, 09:48


Du bør selvfølgelig afmontere vippearm og stødstang for at konstatere om problemet ligger her eller i løfteren/knasten, husk også at tjekke om ventilfjereden er 10/4 hvis du har dual eller tripple springs har jeg set en af de inderste fjedre være knækket, hvis problemet ligger i løfteren ville jeg nok skifte alle 16.

der er absolut ingen grund til at justere ventiler med motoren igang, jeg gør det aldrig og har ingen problemer med ventiljustering.



Tak for dit svar Piet!

Jeg antager du så bruger metoden med at sætte hhv Cylinder 1 og 6 i tændings position og justerer de enkelte indtil stødstangen er stram + en omgang?

Her er hvad fabriks manualen siger hvis man skal justere en enkelt på V8 med hydrauliske løftere (Nok ikke en god ide uden deflektorer):

Hydraulic
1. After the engine has been normalized, remove rockerarm covers and gaskets.
CAUTION: Do not pry rocker arm cover loose.Gaskets adhering to cylinder head and rockerarm cover may be sheared by bumping end ofrocker arm cover rearward with palm of handor a rubber mallet.
2. With the engine running at idle, back off valve rockerarm nut until the valve rocker arm starts to clatter.3. Turn rocker arm nut down slowly until the clatter
just stops. This is the zero lash position.
NOTE: Oil deflector clips are commerciallyavailable (fig. 23).
4. Turn nut down 1/4 additional turn and pause 10 sec-onds until engine runs smoothly. Repeat additional1/4 turns, pausing 10 seconds each time, until nuthas been turned down 1 full turn from the zero lashposition.
NOTE: This 1 turn preload adjustment must bedone slowly to allow the lifter to adjust itself toprevent the possibility of interference, between

the inlet valve head and top of piston, whichmight result in internal damage and/or bent pushrods. Noisy lifters should be replaced.
5. Repeat Steps 2, 3 and 4 to adjust the rest of thevalves.
6. Clean gasket surfaces on cylinder heads and rockerarm covers with degreaser then install rocker armcovers, using new gaskets, and torque bolts tospecifications.

Piet
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14. apr 2016, 13:46

Selv tak her er hvad jeg

Indlægaf Piet » 4. jul 2013, 21:54

Selv tak
her er hvad jeg gør.

Sæt motoren så du har overlap på cylinder nr 1.
altså udstødningsventilen lukker og indsugningsventilen skal til at åbne.
nu kan du justere cylinder nr 6.
skru vippearmen ned så den lige akkurat rører stødstangen, det er her det går galt for de fleste, lad være med at bruge djere testen på stødstangen den er alt for uprecis, men mærk om der er slup ved at trykke stødstangen op og ned, løsen evt vippearmen så du ikke er it vivl om du har slup og juster så ned til sluppet lige akkurat forsvinder.
drej herefter møtrikken 3/4 omgang løfteren er nu justeret med det korrekte preload.

drej herfeter motoren over til næste cylinder som er nr 8.
nu kan cylinder nr 5. justeres
og så fremdeles.

her er rækkefølgen

1-6
8-5
4-7
3-2

Jens Troest
Indlæg: 0
Tilmeldt: 13. dec 2011, 20:03

Tak igen Piet. Det lyder

Indlægaf Jens Troest » 5. jul 2013, 00:00

Tak igen Piet. Det lyder meget som fabriksmanualen (jeg fandt et sted efter at have læst dit indlæg hvor de beskriver indstilling efter afmontering, kiggede åbenbart i et afsnit om service før, temmelig stor manual.... :) ).
Det lader til de har formået at koge det ned til to motor indstillinger men jeg tror effekten er den samme som din model som jeg kan gennemskue det. Bortset fra dit tip med stødstangen som helt sikkert giver mere mening end at rotere den!
7349
Vedhæftede filer
blah.jpg
blah.jpg (161.89 KiB) Vist 6091 gange

Piet
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14. apr 2016, 13:46

ja det er helt korrekt,

Indlægaf Piet » 5. jul 2013, 21:17

ja det er helt korrekt, som jeg skriver så er der mange fremgangsmåder som man kan justere ventiler med, den meste sikre som jeg kender er dog den jeg har beskrevet.
den du har sat ind bare med 2 motorindstillinger vil jeg sldrig bruge på andet end helt standard kanstaksler og ikke engang her bryder jeg mig om den.


Tilbage til "Teknisk Forum C3"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 23 gæster