Side 1 af 1

Bodymodule + ratlås

: 1. jul 2014, 15:26
af Frank1228
Hej
Efteren lille køretur henad Hvidovrevej, parkerede jeg min 1999 C5.
Efter 20 minutter skulle jeg videre og starter bilen, men ratlåsen låser ikke op. "Service Steering Coloumn" står der i displayet.
Bil bugseres på værksted.
Doktoren siger: Ny ratlås, pris ca. 16.000 kr. incl. montering
Worstcase: + nyt bodymodule, pris. ca. 20.000 kr.

Forholdsvis mange penge for en lille tur til Hvidovre.

Er der nogle fortilfælde - eller kreative ideer til en (billigere) løsning ? :ack2:

Vettehilsen
Frank1228

Hejsa Prøv først at koble

: 1. jul 2014, 17:14
af Ole Christensen
Hejsa

Prøv først at koble batteriet fra et kvarters tid, og sæt den på igen, hvis du er heldig nulstiller computer sig.

Hej Frank Lidt trist, - men

: 1. jul 2014, 19:40
af Allan#373
Hej Frank
Lidt trist, - men roolig nu.
Jeg mener det er den samme fejl som Karsten Nissen #1031 havde aftenen før vi skulle til sommertræf.
Han lavede det med "løse relæer" og en loddekolbe, men der kan købes en stump ledning med stik i begge ender der bypasser column Lock.
søg evt. på corvetteforum.com
der står masser og det koster IKKE nødvendigvis 16-20k.
God søgning
Allan

Hej Lars Tak for input -

: 1. jul 2014, 20:11
af Frank1228
Hej Lars
Tak for input - desværre hjælper det ikke på denne fejl.
Jeg har surfet rundt på internettet og været på diverse amerikanske Corvette forums.

Fejlen opstår fordi bilens Body Control Module får et forkert signal fra ratlåsen, og vil derfor ikke åbne den. En af årsagerne kan være et batteri med (for) lav spænding. Men dette er formentlig ikke den eneste årsag.
Det er åbenbart en helt almindelig fejl på C5 modeller fra 1997 - 2000 med automatgearkasser og på alle C5 med manuelt gear fra 1997 til 2004.
GM har tilbagekaldt disse modeller via en servicebulletin fra 2004 og har udskiftet en del af ledningsnettet fra ratlåsen til sikringsboksen i passager siden.
Dette har dog ikke i alle tilfælde løst problemet, men GM mener nu ikke længere, at det er deres problem.

Aut. forhandler i Københavnsområdet anbefaler ny ratlås og i værste tilfælde også et nyt Body module - samlet pris ca. 36.000 kr.

Imidlertid findes der en langt billigere løsning.
Den hedder: Corvette Column Lock Bypass, og koster 59,95 US Dollars og fås hos Corvetteworldparts.com i Houston, Texas.
Det er et sæt bestående af en slags sender som giver Body Module det korrekte signal hele tiden, og dermed kan fejlen ikke genopstå.
Derudover er der også en sender med, som kan give besked om at låse ratlåsen op.

Jeg er nu ved at overbevise dem om, at de skal sælge mig sådan en dims, og sende den hjem til mig a.s.a.p.
Ikke alle amerikanske forhandlere gider at sende småting til Europa, det har jeg desværre oplevet før.
Måske jeg så skal overveje at oprette mig som "kunde" hos ShopUSA .....

Mere info, når jeg er kommet lidt videre i mit lille projekt.

Sommer Vettehilsen til alle :cheers2:
Frank1228

Hej Allan Du kom mig i

: 1. jul 2014, 20:18
af Frank1228
Hej Allan
Du kom mig i forkøbet - men jeg tænker da, at det er utroligt, at en aut. forhandler åbenbart ikke ved sådan noget, selv efter at GM har tilbagekaldt bilerne der var berørt af fejlen ....... eller er det måske for "nørdet" til at en forhandler søger sådan nogle løsninger ?

Det er selvfølgelig også lettere bare at bestille nye dele ......

Vettehilsen
Frank1228

Her er lidt link -

: 1. jul 2014, 21:41
af Ole Christensen

Bedste løsning er nok en

: 3. jul 2014, 16:56
af Tommy
Bedste løsning er nok en C1 - C2 eller en C3

Hej Tommy ja, måske har du

: 3. jul 2014, 20:47
af Frank1228
Hej Tommy
ja, måske har du fat i noget af det rigtige.
Frank1228

Hej Frank jeg købte en "Column

: 21. aug 2014, 21:40
af C5Nissen
Hej Frank
jeg købte en "Column Lock Bypass" fra USA på e-bay, samlet pris inkl. fragt var kr. 225,- så det bliver nok ikke billigere.
Som Allan så rigtig skrev, så lavede jeg først selv en bypass enhed, og den fik også fejlmeldingen på ratlåsen til at forsvinde, og bilen kørte igen men der kom stadig meldingen " pull key, wait 10 sec" ind imellem, så jeg troede at min hjemmelavede "dims" ikke fungerede korrekt - derfor købte jeg en CLB fra USA - men "pull key.." meldingen kommer stadig, så det er nok et andet problem.
Det bedste bud jeg kan finde på forumet er at kontakterne i ratlåsen er ved at være brændte, så det må nok være det næste lille søndags projekt for mig.
Du kan få et link til e-bay handleren hvor jeg købte min CLB, når vi ses i Halmstad i morgen.

Hilsen C5Nissen - Karsten