LT-1 1994

Tekniske spørgsmål og svar om Corvette årgang 1984 - 1996
C3
Indlæg: 8
Tilmeldt: 20. feb 2004, 01:27

Re: LT-1 1994

Indlægaf C3 » 18. mar 2008, 00:24

Både DIN og SAE kan være målt på svinghjulet eller på baghjulene. Men det giver samme tal da man på rullefeltet også måler transmissionstabet og lægger det til den målte effekt. Begge svarer derfor til den effekt der er til rådighed på svinghjulet.

'Målt på baghjulet' er sådan et sjov begreb, der skal få det til at lyde som om det er 'effekt på baghjulet' hvilket det sjældent er.

Har du læst artiklen i 4.2004?

Mvh

C3

karstenhorn
Indlæg: 0
Tilmeldt: 30. jan 2007, 17:13

Re: LT-1 1994

Indlægaf karstenhorn » 18. mar 2008, 08:11

Hejsa


 


Jeg har arbejdet meget med mange forskellige rullefelter og fælles for dem alle er?.at de er meget forskellige


Det er ikke unormalt at se den samme bil/MC afvige 10%-15% på 2 forskellige rullefelter. Dette selv ved anvendelse af den samme effekt standart. Når man taler rullefelt må man holde sig klart at det man i virkeligheden måler er moment på rullerne, forskellige matematiske formler kan så omregne det moment til forskellige effekt værdier alt efter indstilling i rullefeltets software. Ligeledes siger fysikken at effekt- og momentkurve SKAL krydse ved 5252 omdr/min, gør de ikke det så er der en fejl i selve rullefeltet. Med andre ord er der rigtig mange usikkerheder når man måler en bil/MC, for slet ikke at tale om hvordan bilen bliver kørt på feltet, hvilke dæk der er monteret på bilen(smallere dæk giver højere udlæsning), overfladen på rullerne(laver bilen hjulspind?) osv. Begynder man desuden at lægge forskellige algoritmer oveni udlæsningen for at få effekt på krumtappen så bliver resultatet ikke mindre unøjagtig, skal man have effekt på krumtap udlæst bare nogenlunde sandfærdigt er der ingen vej udenom at sætte motoren alene op i en bremsestand(denne måde de fleste US crate motorer bliver målt).  I min optik er et rullefelt beregnet som et tuningsredskab hvor man umiddelbart kan se/høre de ændringer man tilfører bilen. Med andre ord en før/efter udlæsning af effekt- og moment forløb, vel og mærke udlæst på baghjulene ? Det er jo også den resulterende effekt som er til rådighed for fremdrift. I ovenstående er der slet ikke taget højde for korrigerede kontra effektive data, forhold som lufttryk, temperatur, dugpunkt kan påvirke resultatet med andre 10%-15%. Alene det at ændre lufttrykket 10 hpa kan tilføre motoren yderligere 20 hk på en udskrift. Forestil jer hvor let det er at fifle med disse tal i forbindelse med f.eks. chip og/eller boks tuning af diesel biler, dem der betaler 5k for en tuning vil jo gerne se en passende effekt/moment forøgelse og dette får de så sandelig også nogle gange ? Bare kun på papiret?


 


Den mest sikre metode til at måle en forbedring er følgende, find en flad vej med et godt udsyn, lav en acceleration fra lige over tomgang til rødt felt i 3 gear, mål tiden i sekunder med et stopur, kør stækningen i begge retninger og tag derefter gennemsnittet. Derved får man et sammenligneligt grundlag før og efter men eventuelt har justeret karburator og eller tænding. Det begreb der arbejdes med her hedder ?delta tid? og bruges af mange testfolk som vil have et ordentligt sammenligningsgrundlag, f.eks. en mellemacceleration fra 100 km/t til 180km/t. Man kan også se begrebet anvendt som den tid i sek. det tager at accelerere 10km/t i den lineære accelerations fase. BMW oplyser faktisk denne værdi for alle deres ?M? biler.


 


Oven i alt dette kommer så alle de mange forskellige effekt standarter(der findes i virkeligheden mere end 20 forskellige standarter og er en regulær jungle) hvor man så yderligere kan komme frem til forskellige værdier for den samme motor, et sammenligningsgrundlag er metrisk kontra US/imperial værdier, her i Europa vejer et tons 1000kg ? I USA vejer samme tons 1016kg. Denne forskel gør sig også gældende indenfor opgivelse af effekt ? Wikipedia har en ganske god beskrivelse af de forskellige standarter her:


http://en.wikipedia.org/wiki/Horsepower


 


Mvh


Karsten Horn


P.S. Dem der køber en Crate motor i USA medfølgende udskrift af effekt skal kræve en fuldstændig detaljeret udskrift af alle værdier/standarter der danner grundlag for målingen. Gør man ikke det, så har den pågældende effekt- og momentkurve absolut ingen reel værdi. Jeg kan sagtens manipulere en måling således at en motor får tilført yderligere 50 % effekt uden at det tydeligt fremgår af udskriften ? Dette alene ved at ændre på lufttemperatur og lufttryk.


Lars #510
Indlæg: 0
Tilmeldt: 11. apr 2004, 19:17

Re: LT-1 1994

Indlægaf Lars #510 » 18. mar 2008, 19:12

nånå.. MEN, med en C4 havde du måske ellers en chance for at holde bilen indenfor vejen.... 



Hvad er det for et projekt med en LT1? Det lyder meget omfattende hvis den skal bygges i en C3´er? fortæl fortæl..


Tilbage til "Teknisk Forum C4"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst