De Nordiske lande står sammen !

Her taler vi Motor Historisk
Samråd, Veteranbil politik overordnet
Lykkemark
Indlæg: 0
Tilmeldt: 27. mar 2007, 23:26

De Nordiske lande står sammen !

Indlægaf Lykkemark » 1. okt 2012, 22:07

På det netop afholdte årlige møde i Nordisk Motorhistorisk Forbund var der traditionen tro enighed om, at de nordiske paraplyorganisationer skal arbejde tæt sammen og på mange områder har fælles holdninger, når det gælder veterankøretøjer. På mødet, som holdtes for 29.gang, blev repræsentanterne fra Danmark, Norge, Sverige, Finland og Letland enige om, at man vil prøve at få foretræde for Nordisk Råd for på denne måde at præsentere rådsmedlemmerne for den store kulturarv, som de historiske køretøjer udgør i de nordiske lande. Alene i de nordiske lande regner man med, at ca. 275.000 mennesker har historiske køretøjer som hobby. Nordisk Motorhistorisk Forbund blev også enig om, at sammenslutningen igen vil gøre en fælles indsats overfor FIVA for at prøve på, at få FIVA til at overtage udgifterne for kommissionsmedlemmernes udgifter. Som det er i dag, er det de enkelte FIVA-lande, der dækker udgifterne til kommissionsmedlemmerne, hvilket blandt andet har medført, at mindre lande som Danmark trods stor faglig ekspertise har haft svært ved at stille arbejdskraft til rådighed for FIVA.

Præsidenten for FIVA, svenskeren Horst Brünning, deltog et par timer i mødet i Helsingør. Han lovede at SE på forslaget om, at FIVA overtog udgifterne til kommissionsmedlemmerne, men at det ikke er realistisk at gennemføre, da FIVAs økonomi ikke kan bære dette. De nordiske lande har tidligere fremsat forslaget på FIVAs generalforsamling og vil altså blive genfremsat på generalforsamlingen i München til oktober.

FIVA-præsidenten kunne i øvrigt oplyse, at den verdensomspændende organisation nu har 1,6 millioner medlemmer og at en af de vigtigste opgaver nu bliver at få trimmet og effektiviseret hele organisationen.

((Se hele referatet af det nordiske møde herunder))

Referat fra møde i Nordisk Motorhistorisk Forbund

i Helsingør 31. aug. ? 2. sep. 2012

Deltagere:

Danmark: Henning Thomsen, Niels Jonassen, Michael Almind (lørdag), Ole Pedersen (lørdag)

Finland: Dage Groop

Letland: Juris Ramba

Norge: Bjørn, Austad Hvaleby, Bernt Erik Olsen, Hans Skjulsvik, Tom Græger

Sverige: Peter Edquist, Georg Magnusson, Tim Vuortio, Jan Tägt

Program:

Fredag den 31. August: Ankomst i løbet af eftermiddagen, middag og socialt samvær

Lørdag den 1. september:

- Statusrapport fra de enkelte lande

- Regler og afgifter ved import af brugte køretøjer

- Myndighedskrav ved indregistrering af biler uden papirer

- Tekniske krav til historiske køretøjer og til replicaer

- FIVA-besøg af præsident Horst Bünning

- Vurdering af FIVA-generalforsamlingen i Washington 2011

- Aktuelle problemer, bl.a. nye tekniske EU-regler

Søndag den 2. september:

- Mulighed for offentlig støtte via kulturmindestøttemidler

- Bevaring af håndværksmæssige færdigheder

- Forsikringsordninger

REFERAT

Lørdag:

Mødeleder Niels Jonassen bød velkommen og konstaterede, at det i år er 29. år siden, at man første gang i motorhistorisk regi mødtes i de nordiske lande.

Status på de enkelte lande

Sverige (MHRF: 168 klubber og 96.000 enkeltmedlemmer)

I Sverige er de historiske køretøjer gennem de seneste 5-10 år blevet meget mere velsete. Klubberne har på tværs fundet en fælles identitet. Sverige arbejder meget på det personlige plan med beslutningstagerne og vil efter dansk model begynde at stille direkte spørgsmål til politikerne.

Klubberne er begyndt at lave lobbyarbejde overfor lokale politikere, så de motorhistoriske problemer kan blive båret ind i landspolitikken.

Sverige håber, at man kan få lavet en decideret uddannelse i historiske køretøjer

Finland (26 lokale klubber og 12.000 enkeltmedlemmer)

Finlands Fordonshistoriska Klubb opretholder ikke samme aktivitetsniveau som de øvrige nordiske lande, men de forsøger. Vigtigste opgave er fortsat kontakt til beslutningstagerne + bedre forsikringsregler som i Sverige og Norge.

Letland (ca. 200 medlemmer og 1.000 køretøjer ? ingen paraplyorganisation)

Letland står for et større FIVA-løb i 2013. Har i foråret lavet kurser for folk, som gerne vil restaurere historiske køretøjer. Køretøjsmuseet er begyndt at overtage en del af foreningens opgaver. Det er svært og hårdt at kæmpe for de historiske køretøjer.

Norge (LMK: 138 klubber og 50.500 enkeltmedlemmer)

Norge har med succes fået ny forsikringspartner. Paraplyorganisationen arbejder på, at det er klubberne, der i fællesskab skal være omsorgsfulde ejere af organisationen. Blandt andet gennem fælles medlemskartotek, hvor paraplyorganisationen står for opkrævning (og viderefordeling af kontingenter).

Arbejder med en app-løsning, så man kan få kvalificeret hjælp, hvis man går i stå på vejene.

LMK (og de enkelte veterankøretøjsejere) tjener mange penge på at være forsikringsudbyder.

Danmark (MhS: 88 klubber og 33.000 enkeltmedlemsskaber)

Ros fra de andre nordiske lande for, at MhS på få år er gået fra 63 til 88 medlemsklubber + for en god information til klubberne (nyhedsbreve) + for god dialog med politikerne på Christiansborg. De andre nordiske lande efterlyste, hvordan MhS gør dette.

MhS fremlagde en opgørelse over antallet af veterankøretøjer etc. i DK efter en nylig særkørsel hos Danmarks Statistik.

Ellers kunne det konstateres, at den motorhistoriske bevægelse fylder meget lidt i politikernes verdensbillede, hvorfor det kræver vedvarende og konkret påvirkning af beslutningstagerne.

I øvrigt

Norge foreslog, at man tog kontakt til Nordisk Råd for at præsentere den nordiske, motorhistoriske hobby ? ca. 275.000 medlemmer ? og hvad vi betyder for den nordiske kulturarv. Norge påtog sig denne opgave.

FIVA

Præsidenten for FIVA, Horst Brünning fra Sverige, deltog i det nordiske møde et par timer lørdag eftermiddag. Han konstaterede, at FIVA nu omfatter ca. 1,6 millioner medlemmer over hele verden, og at organisationen fortsat vokser.

FIVA har jævnligt møde med EU-politikerne, da mange af reglerne og lovene udspringer herfra. FIVA forsøger at samkøre regler, så de er nogenlunde ens i EU ? og gerne i resten af verden.

De fleste af pengene til medlemslandenes kontingent går til administration og politisk arbejde. FIVA-landene må indse at medlemsprisen nok stiger i de kommende år.

Fra dansk side blev der spurgt om FIVA ikke er ved at blive for stor. Det mente Horst Bünning ikke, men at man derimod nu alvorligt må til at se på selve organisationsopbygningen og trimme denne, så den bliver mere effektiv og målrettet. Blandt andet skal der ansættes en ny generalsekretær + justeres i de forskellige kommissioner.

På mødet blev de nordiske lande enige om, at de igen til FIVA-generalforsamlingen i 2012 vil foreslå, at rejseudgifter for medlemmer til FIVA-udvalgene betales af FIVA, og ikke som nu af de enkelte lande = små lande har ikke råd til at sende / have medlemmer i disse kommissioner. Horst Bünning lovede at SE på forslaget, men understregede også, at der med den nuværende økonomi ikke vil være mulighed for sådan en ordning.

Biltræf:

Lørdag eftermiddag var der biltræf, hvor Dansk Veteranbilklub og Mustangklubben troppede op i 25 flotte køretøjer for efter kaffen og kagen at køre de nordiske mødedeltagere til Sommers Veteranbilmuseum i Nærum.

Om aftenen var der festmiddag og efterfølgende socialt samvær.

Referat af søndagens møde

Samarbejde med andre kulturbevarende organisationer.

Norge:

Landsforbundet er medlem af Kulturvernsforbundet og har kontor i samme bygning som en del andre kulturbevarende institutioner, og der afholdes et fælles møde en gang om ugen.

Efter de gældende regler kan der ikke gives økonomisk støtte til objekter på hjul. Skibe og både kan få tilskud. Myndighederne imidlertid nu anerkendt at biler og tog er kulturhistoriske objekter som bør bevares. Opgaven er derfor at få ændret tilskudsreglerne. Murbrækkeren i dette arbejde skal være at etablere et bibliotek og et arkiv, så køretøjerne kan dokumenteres.

Det har vist sig lettere at få penge til lokale initiativer end til landsdækkende. Der er f.eks. givet 500.000 kr. til restaurering af en bus.

Nordmændene gør opmærksom på Legathåndbogen. Der er et stort antal legater. Desuden kan Nordisk Råd give større til projekter, men kun for et år ad gangen. Endelig bør man være opmærksom på banker og forsikringsselskabers fonde. Man bør gøre medlemsklubberne opmærksom på disse muligheder.

Nordmændene er overbeviste om at vejen frem går via samarbejde med andre kulturbevarende organisationer.

Der er holdt møde med kulturministeriet om et nyt ministerielt projekt om bevaring af gamle håndværk.

Letland:

Som en gammel arv fra kommunisttiden anses biler for at være et velhaverfænomen uden folkelig betydning. Der er modstand mod at bruge offentlige midler på dette.

Sverige:

Motorhistoriska Riksförbundet har meldt sig ind i en fond der bevarer industrihistoriske dokumenter og har fået tildelt et antal hyldemeter i fondets arkiv. Man er ikke medlem af nogen kulturhistorisk sammenslutning, men man samarbejder med de organisationer der tager sig af både og jernbaner. Det overvejes at have en fælles stand med jernbanefolkene ved Almedagsugen på Gotland. Der er også kontakt med folk fra arbejderbevægelsen som arbejder med at dokumentere industrihistorien samt støtter industrimuseer.

MHRF er meget opmærksom på bevarelsen af gamle håndværk, og man overvejer om det vil være muligt at få lavet en formaliseret uddannelse i restaurering. Ved Almedalsugen i år blev der uddelt en brochure til politikerne om gamle håndværks betydning.

MHRF har ingen planer om at søge offentlige midler. De ønsker blot "fair play".

Finland:

Den finske organisation har rigeligt at gøre med administration, økonomi og bladredigering. De enkelte klubber arbejder lokalt. Det væsentligste mål er fair play og bevarelse af dokumentation.

Danmark:

MhS er blevet en del af Historisk Fællesråd og prøver på denne vej at blive anerkendt som en vigtig del af den danske kulturarv.

Forsikring.

Fra dansk side gjorde Henning Thomsen opmærksom på at det amerikanske forsikringsselskab Hagerty (Som har nær forbindelse til FIVAs nordamerikanske medlemsorganisation) overvejer at gå ind på det flere europæiske markeder. De er etableret i UK, og ser Norden som helhed som et interessant område.

Nordmændene var åbne overfor alt som kunne være en fordel for medlemmerne. I Finland havde man forsøgt med flere forsikringsselskaber men med negativt resultat. Henning påtog sig at arrangere et møde med Hagertys folk ved det kommende FIVA-møde.

Der var enighed om at indkalde til et forsikringsmøde i Nordisk Motorhistorisk Forbund, hvor man bl.a. kunne drøfte muligheden for en fællesnordisk forsikringsordning.

Referent: Niels Jonassen og Ole Pedersen

Tilbage til "Motorhistorisk Samråd og CCD"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 35 gæster