Folketinget har vedtaget at lukke 26 lokale motorkontorer den 1. februar 2013. Det betyder blandt andet, at køretøjsejere fremover skal til Høje Tåstrup, Aalborg, Århus eller Odense for at få udleveret specielle nummerplader ? heriblandt ønskenummerplader og historiske nummerplader til veterankøretøjer. Man kan dog mod betaling vælge at få SKAT til at sende nummerpladerne.
Nedlæggelsen af de lokale motorkontorer sker i bestræbelserne på at effektivisere registreringsarbejdet i SKAT efter indførelsen af det Digitale Motorkøretøjsregister (DMR). Fra 6. juni er det autoriserede forhandlere og synssteder, der elektronisk bestiller og udleverer almindelige nummerplader.
Motorhistorisk Samråd har i et høringssvar i forbindelse med lovgivningsarbejdet spurgt Skatteministeriet om, hvad der sker med de historiske nummerplader. Her svarer Skatteministeriet, at historiske nummerplader kun kan bestilles ? eventuelt med en erklæring fra MhS ? og udleveres af SKAT, men at man kan få bragt nummerpladerne ud, hvis man altså selv betaler omkostningerne.
Et køretøj med historiske nummerplader kan afmeldes såvel hos SKAT som hos en autoriseret nummerpladeoperatør. I forbindelse hermed kan historiske nummerplader afleveres til en autoriseret, lokal operatør.
Tal fra Danmarks Statistik viser, at der er registreret mere end 100.000 veterankøretøjer, hvoraf knap 6.000 i dag kører med historiske nummerplader.
I forbindelse med den nye registreringslov (L122) er der justeret i priserne. Her er de historiske nummerplader dog ikke blevet berørt.
Dog er prisen for en nummerplade til en lille knallert steget fra 90 kr. til 590 kr. Her har MhS spurgt Skatteministeriet, om man ikke kunne bibeholde prisen på de 90 kr. for en lille knallert over 35 år, men det har ministeriet afslået med den begrundelse, at den nye lov blandt andet er indført for at forenkle priserne for nummerplader.
Lokale motorkontorer lukker
Det er ikke kun autoriserede
Det er ikke kun autoriserede forhandlere der er nummerpladeoperatører, også de fleste større brugtbilsforhandlere ligger inde med nummerplader. Det skal dog siges at vi selv må sætte prisen på nummerpladerne samt ekspeditionen, dette vil nok blive meget brugt for at slippe for at skulle registrere andre køretøjer end dem man selv har solgt.
Hej Lasse. Betyder det i praksis
Hej Lasse.
Betyder det i praksis at vi, som privat personer, skal køre til en af de 4 tilbageværende motorkontorer for at købe nummerplader/omregistrerer til de "normale ågerpriser"??:banghead: - eller må de også prissætte som de ønsker?
Vh
Padkær
Betyder det i praksis at vi, som privat personer, skal køre til en af de 4 tilbageværende motorkontorer for at købe nummerplader/omregistrerer til de "normale ågerpriser"??:banghead: - eller må de også prissætte som de ønsker?
Vh
Padkær
-
- Indlæg: 0
- Tilmeldt: 9. jun 2011, 10:36
Hej Padkær Som privatperson kan man
Hej Padkær
Som privatperson kan man køre enten til en af de 4 skattekontorer, men også til en af de mange synshaller. Prisen for omregistrering og nye nummerplader er her den samme. (se min tidligere skriv om nye nummerplader).
Gert
Som privatperson kan man køre enten til en af de 4 skattekontorer, men også til en af de mange synshaller. Prisen for omregistrering og nye nummerplader er her den samme. (se min tidligere skriv om nye nummerplader).
Gert
Som Gert skriver kan synshallerne
Som Gert skriver kan synshallerne klare de fleste opgaver
Synshallerne får som de eneste også rabat på nummerpladerne, alle andre nummerpladeoperatører giver fuld pris, så derfor ønsker man selvfølgelig ikke at ekspedere kunder der kommer ind fra gaden uden at kunne tjene på det.
Synshallerne får som de eneste også rabat på nummerpladerne, alle andre nummerpladeoperatører giver fuld pris, så derfor ønsker man selvfølgelig ikke at ekspedere kunder der kommer ind fra gaden uden at kunne tjene på det.
-
- Indlæg: 78
- Tilmeldt: 15. jan 2010, 11:23
- Geografisk sted: Ålsgårde
- Kontakt:
Jeg håber også, at der
Jeg håber også, at der kommer styr på prøvepladerne. Dem skal synshallerne vist også overtage fra og med i mandags (selv om de ikke har modtaget printerudstyr endnu).
I sidste uge stod jeg i kø ved disken hos Skat i Skive 2 dage, for begge gange at få at vide (efter laaaang tid), at systemet var gået ned, så de ikke kunne printe prøveplader ud. Min søns bil skulle til omsyn senest fredag sidste uge, så jeg lejede derfor en trailer for at transportere den til syn. MEN - her fik jeg at vide, at man ikke måtte syne en bil, som ikke havde prøveplader eller almindelige plader på...
Heldigvis var der også en lokal mekaniker tilstede, så jeg "lånte" hans faste prøveplader i de 10 minutter som omsynet tog.
Men sikke en ballade på Skat. Det var mange andre end mig, der forsøgte at blive ekspederet, og der var virkelig lynchstemning.
Det bliver rart at få den "service" væk fra Skat...
VH #1169 Oluf
I sidste uge stod jeg i kø ved disken hos Skat i Skive 2 dage, for begge gange at få at vide (efter laaaang tid), at systemet var gået ned, så de ikke kunne printe prøveplader ud. Min søns bil skulle til omsyn senest fredag sidste uge, så jeg lejede derfor en trailer for at transportere den til syn. MEN - her fik jeg at vide, at man ikke måtte syne en bil, som ikke havde prøveplader eller almindelige plader på...
Heldigvis var der også en lokal mekaniker tilstede, så jeg "lånte" hans faste prøveplader i de 10 minutter som omsynet tog.
Men sikke en ballade på Skat. Det var mange andre end mig, der forsøgte at blive ekspederet, og der var virkelig lynchstemning.
Det bliver rart at få den "service" væk fra Skat...
VH #1169 Oluf
Hej Drenge. Tak for en god
Hej Drenge.
Tak for en god tråd - Jeg blev meget klogere...:yo:
Lasse > Så er det jo en selvfølge - uden penge gør det ondt.....:iagree:
Vh
Padkær
Tak for en god tråd - Jeg blev meget klogere...:yo:
Lasse > Så er det jo en selvfølge - uden penge gør det ondt.....:iagree:
Vh
Padkær
Tilbage til "Motorhistorisk Samråd og CCD"
Hvem er online
Brugere der læser dette forum: Ingen og 15 gæster