Ombygninger kriminaliseres fra 1 April 2012, ikke nogen Aprilsnar.

Her taler vi Motor Historisk
Samråd, Veteranbil politik overordnet
Lykkemark
Indlæg: 0
Tilmeldt: 27. mar 2007, 23:26

Ombygninger kriminaliseres fra 1 April 2012, ikke nogen Aprilsnar.

Indlægaf Lykkemark » 28. mar 2012, 18:53

Kære alle.

Lovforslag nummer L39 blev vedtaget ved tredie behandling den 23 februar 2012. Med denne lov som i sin helhed kan læses her:

http://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/download/lovforslag_nr_l39.pdf

er det nu slået 100% fast, at ombygninger uden den fornødne dokumentation er ulovlig. Men ikke nok med det, for nu kan det værksted der eventuelt har udført ombygningen også slæbes i retten.

Jeg kan sagtens forestille mig på baggrund af dette, at SKAT og bilinspektører vil være til stede ved diverse træf, med samme hyppighed som er set i f.eks Harley Davidson Klubben.

Lykkemark

Padk
Indlæg: 0
Tilmeldt: 18. apr 2009, 20:11

Hej Lykkemark. Først, skal du have

Indlægaf Padk » 28. mar 2012, 20:21

Hej Lykkemark.
Først, skal du have en stor tak for at du orker at formidle disse informationer videre til CCD - Det er jeg personligt meget taknemmelig for. :respekt:

Dernæst, Jeg er på ingen måde uddannet til at fortolke lovtekster, og derfor mine spørgsmål.

Citat: Det foreslås for det første, at transportministeren bemyndigestil at kunne forbyde udførelse af sådanne konstruktiveændringer af køretøjer, der medfører, at køretøjet bliver
ulovligt. Forslagets bestemmelser har til hensigt at øge trafiksikkerheden. Citat slut.

Her tænker jeg - er denne lovtekst udformet for at fange "forbrydere" i veteranbiler?

Bliver en bil ulovlig, såfremt der er eftermonteret bremseforstærker, eller størrer bremser? Nuvel - det er konstruktive ændringer, men hvis synsmanden har godkendt det... - Hvad så?
Ligeledes kan nævnes: Tandstang på en gammel vette - bredere skærme etc. ect.

Jeg er vidende om at det er forbudt at forøge motor effekten mere end 20% i forhold til det bilen er født med.
Hvordan ved myndighederne hvilken motor effekt min Vette havde da den forlod fabrikken? - Jeg aner det nemlig ikke...:iamwithstupid:

Jeg tror (læs: håber) denne lov er fremkommet for at komme den udbredte chiptuning på dieselbiler til livs, og ikke for at banke veteranbilfolket i hovedet... - men igen - jeg har hverken erfaring eller forudsætninger til at gennemskue en sådan lov.

Venlig Hilsen
Padkær

Lykkemark
Indlæg: 0
Tilmeldt: 27. mar 2007, 23:26

Tak skal du have Padkær. Se

Indlægaf Lykkemark » 29. mar 2012, 01:33

Tak skal du have Padkær.

Se den information jeg har givet her, kommer fra et af de mange blade jeg abonnerer på, og jeg kan ikke gengive artiklen her uden at bryde copyright regler, og det vil jeg simpelthen ikke.

Men det blad jeg læser er:

http://www.veteranposten.dk/

I April udgaven.

Det er faktisk det blad ud af mere end et dusin, jeg er mest glad for at modtage.

Lykkemark

Lykkemark
Indlæg: 0
Tilmeldt: 27. mar 2007, 23:26

Der var en gang et

Indlægaf Lykkemark » 13. apr 2012, 10:21

Der var en gang et land med en liberal veteranbilsholdning
Af Johnny B. Goode
www.klassikeren.info

Så blev det dagen hvor bananstats lovgivning blev indført i veteranbilslovgivning, okay måske det er en tilsnigelse at hævde at det er veteranbilslovgivning, men følg med her, måske der er noget der giver mening!

I dag d. 1. april træder en ændring af færdselsloven paragraf 68 i kraft. Det er sket efter behandlingen af lovforslag L 39 der blev endeligt vedtaget for nylig, det er også det lovforslag der gav os de venstregående sidevogne motorcykler, som nogen måske har hørt om, men det er nu en helt anden historie.

Drastiske konsekvenser i ny ændring til færdselsloven

Den første del af lovforslag L 39 er langt mere vigtig, den handler om konstruktive ændringer, og de konsekvenser som der vil kunne pådrages både ejere og brugere, men også dem der har konstrueret og solgt det pågældende køretøj. Lovforslaget handler ikke specifikt om veterankøretøjer, men om alle køretøjer og om hvad man må foretage sig med det i forhold til den oprindelige konstruktion.

Der skal ikke være nogen tvivl om at vi i Danmark i mange år har troet at man med et klart stempel i synspapirene kunne opføre sig som man ville med sit køretøj. Man har sat sin lid til at så længe køretøjet var godkendt i en synshal så var himlen vel forvaret. Især for veterankøretøjer har der været meget vide grænser for hvad der er set køre uden de fornødne godkendelser. Der er de alt for store motorer med alt for mange hestekræfter, set i forhold til originalet. Der er skivebremser hvor der aldrig har været sådan nogen, eller store karrosserimodifikationer. Man ser ændringer til undervognen som sænkes og måske monteres med luftbælge. Der er også de Hot Rods der påstås være godkendt, men som alligevel kun køre på et sæt gamle papirer. Listen er næsten uendelig hvis man kigger ud over det danske veteranbillandskab.

Vi kender dem alle, og vi hører også alle undskyldningerne ?jamen det er jo en forbedring at sætte skiver på? eller ?Det er en tidstypisk modificering, det er der vel ikke noget i?? og andre af samme skuffe. Man har almindeligvis i Danmark troet på at det gik nok, med lidt ombygning af køretøjet som man bedst kunne lide det selv. Dette til trods har det været almindelig viden at man dog kunne risikere repressalier fra forsikringsselskabet, hvis der i forbindelse med en skade blev opdaget forhold er ikke var i tråd med det godkendte køretøj. Med den nye ændring til færdselsloven vil ejer og/eller bruger på hvilket som helst tidspunkt kunne straffes når overtrædelsen bliver opdaget, dette er for så vidt ikke noget nyt, men nu gives der mulighed for, at også den der har bygget køretøjet, om det er et firma eller en privat person, også vil kunne straffes, med bøde eller hæfte.

Vide beføjelser til Trafikministeren

Ud over at loven nu pålægger ? både ejer, bruger, sælger og markedsfører? som der står i oplægget fra ministeren at indrette sig efter at konstruktive ændringer skal godkendes, så giver den nye ændring samme minister meget vide beføjelser til at fastsætte de bestemmelser loven skal indeholde. I sit høringssvar har Motorhistorisk Samråd da også adresseret disse vidtgående beføjelser: ? Motorhistorisk Samråd finder den foreslåede bestemmelse vidtgående i relation til, hvilke ændringer transportministeren kan forbyde?? Endvidere skriver rådet ? ?henleder opmærksomheden på, at veterankøretøjer kan være tidstypisk modificeret, repareret, ombygget eller ændret med nyproducerede reservedele? Som konklusion anbefaler MhS derfor at veterankøretøjer fritages.

Folketinget har dog ikke lagt særlig stor vægt på udtalelsen fra MhS, heller ikke svaret fra Forenede Danske Amerikanerbilklubber har vundet gehør, de skriver i deres høringsvar ? FDA finder, at lovforslaget giver transportministeren meget vidtgående beføjelser og foreslår, at forslaget trækkes tilbage, subsidiært ændres, således at det kun kommer til at gælde for nyere biler, d. v. s., at biler under den rullende 35 års regel (veteranbiler) undtages. Køretøjer anses for en vigtig del af historien og vores kultur, og det er vigtigt, at de holdes kørende og historisk korrekte. For at opretholde en høj sikkerheds- og miljømæssig standard kan det være nødvendigt at ombygge med ikke originale dele. FDA opfordrer til at se på reglerne herom i Sverige, hvor man kan bygge sin bil efter eget hoved, og man får hjælp hertil af sin lokale synsvirksomhed. FDA mener, at hvis lovforslaget bliver gennemført, som det er fremlagt, vil der ske en uhensigtsmæssig kriminalisering af de personer, der sælger reservedele og monterer disse. Det må være ejerens/brugerens ansvar, at en bil overholder færdselsloven?

I en kommentar til høringssvarene skriver Trafikstyrelsen ?om veterankøretøjer bemærkes, at det ikke er ulovligt at benytte uoriginale reservedele eller foretage ombygninger? Konklusionen på ændringen på færdselslovens paragraf 68 må blive, set med veteranejerens øjne, at det er tilladt at erstatte gamle dele med nye dele såvel originale som uoriginale reservedele. Ombygninger vil også kunne tillades, men i fald de anrører konstruktionsændringer, så skal de godkendes, hvilket så vil betyde nyberegning af afgiftsforholdende.

Stor betydning for veterankøretøjerne i Danmark

Man kan altså konkludere her efter, at kører man med konstruktive ændringer, der ikke er godkendt på rette sted, så står ikke bare en, selv men også konstruktøren og sælgeren af køretøjet til en bødestraf, i fald det opdages. En anden humle ved denne problematik er også at når en sådan ombygning forsøges godkendt, så vil Skat konkludere at der skal beregnes en ny registreringsafgift. Da der så her efter ikke mere er tale om et køretøj der fremstår som ved første registrering, som det hedder i den lovtekst omkring registreringsafgift, så vil afgiftsberegningen sandsynligvis være en helt anden end den beregning der foretages, når der er tale om et veterankøretøj i original beskafning

Som nævnt er lovforslaget ikke møntet på veterankøretøjerne, men den løsagtige holdning til veterankøretøjer der hidtil har været ofte kendetegnende ved dele af hobbyen, vil betyde at ejerne af den slags køretøjer, vil komme til at indrette sig efter denne lovændring, alternativt betale ved kasse 1.

Efterskrift:

Jeg har efterfølgende forespurgt til denne lovændring hos den lokale synsmand , som er en person der er meget inde i sagerne og som blandt andet sidder i trafikstyrelsens regeludvalg. På min forspørgsel om hvad der forståes ved konstruktive ændringer, svarede han at det er alle ændringer i forhold til det oprindelige ved karrosse, chassi, motor, gear, undervogn, styrtøj, bremser. Altså i princippet alt!

Han kunne endvidere oplyse at der er truffet aftale om at synshallerne ikke kan ankes for forhold de ikke har været vidende om. Sagt på en anden måde så er synshallerne uden ansvar for hvad man stempler som godkendt.

Sidst men ikke mindst kan jeg oplyse at hos Skat er man for øjeblikket igang med krydschecke registreringerne for veterankøretøjer. Her vil de køretøjer der på samme tid er godkendt som veteranbil, og har en godkendelse hvor der er afkrydset i boksen, konstruktive ændringer, de vil hen over sommeren blive indkaldt til syn.

Hvis man vil læse yderligere om lovbehandlingen i folketinget, så kan man se det hele på http://www.ft.dk/samling/20111/lovforslag/L39/index.htm

Johnny B. Goode
www.klassikeren.info


Tilbage til "Motorhistorisk Samråd og CCD"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster