mHS nyhedsbrev, OKT 2016

Her taler vi Motor Historisk
Samråd, Veteranbil politik overordnet
Jesper Krarup
Indlæg: 0
Tilmeldt: 10. okt 2003, 16:45

mHS nyhedsbrev, OKT 2016

Indlægaf Jesper Krarup » 15. okt 2016, 15:36

Årsmødet 2016
Motorhistorisk Samråd afholder sit årlige møde den 19. november, hvor medlemsklubberne har mulighed for at høre bestyrelsens beretning, deltage i valg til bestyrelsen samt ikke mindst klæde bestyrelsen på til næste års indsatsområder. På Årsmødet forventes også, at flere nye klubber kan optages i Samrådet. I et senere nyhedsbrev vil der komme et referat fra Årsmødet.

Har du tjekket SKATs beregning af registreringsafgift for manglende airbags?
En nylig henvendelse til Motorhistorisk Samråds sekretariat har gjort os og SKAT opmærksomme på, at der i beregningen af registreringsafgifter på veterankøretøjer skal medberegnes, at de har to airbags.
Da veteranbiler generelt ikke har airbags, kan det synes forkert at medregne disse i den samlede beregning, det har dog sin forklaring. Har et køretøj 0 eller 1 airbag(s) pålægges en afgift for manglende airbags, men har køretøjet 3 eller flere airbags, får man et fradrag i afgiften. Derfor skal SKATs medarbejdere altid ved et veterankøretøj huske at indsætte 2 airbags i skemaet, således at det totalt giver 0 kroner i beregningen.

Vi har desværre oplevet, at SKAT ved enkelte tilfælde har glemt dette forhold, og at ejeren derfor har skullet betale den ekstra afgift, der beløber sig til kr. 7.450. Er du en af dem, der har betalt afgift for manglende airbags, kan man rette henvendelse til sekretariatet med behørig dokumentation, så skal vi nok hjælpe med at få sagen overgivet til en person hos SKAT, der kan håndtere genberegning med afkrydsning i de rigtige felter.

Professionel rådgivning
FIVA har gennem flere år haft olieselskabet Motul som samarbejdspartner. Motul er repræsenteret i de fleste lande verden over. Ideen bag denne form for samarbejde er, at visse producenter med produkter til historiske køretøjer indgår aftale med FIVA om et samarbejde, der skal gøre det nemmere for medlemmer med historiske køretøjer at få adgang til specialister i det pågældende firma, som er særlig kyndige på området og parat til at yde professionel rådgivning.

Seneste godkendte FIVA samarbejdspartner er lakfirmaet Glasurit. Glasurit er repræsenteret i 65 lande, så også her er der nu professionel rådgivning at hente, når det kommer til at finde den korrekte farve og laktype til køretøjet.

Kontakter til de pågældende partnere findes på www.FIVA.org under partnere. Eller MhS medlemmer er velkommen til at kontakte Henning Thomsen mail: ht@motorhistorisk.dk , der gerne formidler kontakten eller spørgsmål videre.

Hvordan ser fremtiden mon ud?
Hvor længe mon vi egentlig får lov til at køre rundt i vore gamle køretøjer? Måske slet ikke så længe, som vi går og tror! For under overskriften: ?Nu er Tyskland klar til at forbyde benzin- og dieselbiler?, kan man i disse dage læse i Ekstrabladet, at et tysk politisk flertal vil presse EU til at indføre et forbud mod diesel- og benzinmotorer:

Et forslag om at forbyde forbrændingsmotorer i Tyskland har tidligere været luftet, og nu støttes det af et flertal i den tyske 'Bundesrat'. Det skriver det tyske nyhedsmagasin Der Spiegel.
De tyske politikere skal nu lægge pres på politikerne i EU for at få gennemført lovgivning, der kan gøre det ulovligt at indregistrere biler med forbrændingsmotorer efter 2030.

- Hvis aftalen i Paris om at reducere miljøskadelige emissioner skal tages seriøst, så skal det ikke være tilladt at lade nye forbrændingsmotorer køre på vejene efter 2030, siger partiet Die Grünen ifølge Der Spiegel.

Forhåbentlig går det ikke så galt, men bliver biler med forbrændingsmotorer helt forbudt, bliver der nok heller ikke mulighed for en dispensation for historiske køretøjer, som Motorhistorisk Samråd ellers søger at få indarbejdet i ny lovgivning. Tænk lige tanken, at det kan være slut med vore gamle køretøjer om mindre end 15 år!

Lolk
Indlæg: 17
Tilmeldt: 28. nov 2004, 20:42

Hej Jesper. Tak for du holder

Indlægaf Lolk » 16. okt 2016, 10:32

Hej Jesper.
Tak for du holder os orienterede om, hvad der sker ude i den store verden. Og tak for at du har krudt og energi til at møde op for CCD ved mHS' møder. Konsekvenserne af et forbud er underlig at forestille sig.
Mvh lolk.


Tilbage til "Motorhistorisk Samråd og CCD"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster