compositfjeder

Teknisk relateret snak
Lolk
Indlæg: 71
Tilmeldt: 28. nov 2004, 20:42

compositfjeder

Indlægaf Lolk » 6. okt 2012, 17:30

6805
6803

I 1999 monterede jeg en compositfjeder (til big block, 340 lbs) i stedet for de gamle bagerste metalfjedre. Her for nylig da jeg justerede håndbremsen, opdagede jeg, at compositfjederen var revnet på langs både foroven og forneden i højre side nær midten. Det er ikke lykkedes mig at få vedhæftet billeder (kommer senere). Er der nogen, der har oplevet noget tilsvarende? Skal jeg sætte en ny compositfjeder i eller igen gå over til metalfjedre ?
mvh lolk
Vedhæftede filer
IMG_0331.jpg
IMG_0331.jpg (44.69 KiB) Vist 9576 gange
IMG_0330.jpg
IMG_0330.jpg (35.56 KiB) Vist 9576 gange
IMG_0327.jpg
IMG_0327.jpg (36.76 KiB) Vist 9576 gange

Piet
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14. apr 2016, 13:46

Det er uhyre sjældent at

Indlægaf Piet » 8. okt 2012, 09:14

Det er uhyre sjældent at kompositfjedre går til, de er dog følsomme over for eks slag og man må aldrig løfte med en donkraft direkte på fjederen.
Jeg har aldrig selv oplevet en ødelagt kompositfjeder, men jeg har da læst om nogle.
Personligt ville jeg ikke være urolig ved at sætte en ny kompositfjeder på

Lolk
Indlæg: 71
Tilmeldt: 28. nov 2004, 20:42

Så fik jeg sat billeder

Indlægaf Lolk » 10. nov 2012, 17:59

Så fik jeg sat billeder på.
mvh lolk

John Rasmussen
Indlæg: 0
Tilmeldt: 14. jan 2012, 11:53

Hej normalt når der er revner

Indlægaf John Rasmussen » 10. nov 2012, 18:31

Hej
normalt når der er revner på langs af kulfiber, har revner ikke den store betydning, selvfølgelig vil den være lidt svagere, men ikke meget. jeg vil tro, dog uden helt at vide det, at fjederen hovedsaglig er bygget op af UD (unidirektion) og revnerne er ikke gennemgående, men hvis de er gennemgående, har du et problem, så kan det tyde på for høj kul%, eller for hurtig afkøling efter produktion.

Martedal
Indlæg: 0
Tilmeldt: 28. apr 2007, 23:50

Jeg har en tilsvarende liggende

Indlægaf Martedal » 11. nov 2012, 21:59

Jeg har en tilsvarende liggende fjerder liggende, den er din for en slik.

Martedal
24645681

Lykkemark
Indlæg: 0
Tilmeldt: 27. mar 2007, 23:26

Hej Lolk og John Rasmussen Først

Indlægaf Lykkemark » 12. nov 2012, 00:28

Hej Lolk og John Rasmussen

Først til John Rasmussen: Det er ikke kulfiber, det er glasfiber vi taler om i dette tilfælde.

Lolk: Du har sat en 340 fjeder i, og den giver måske ikke nogen "bue" eller arch (som det hedder på udenlandsk). Men 340 er jo i virkeligheden ikke den rette hårdhed til din bil. Den rette hårdhed er tættere på 280-300. Dette betyder i sin virkelighed at din 340 fjeder er meget hård og ikke laver den rigtige bue. 330 svarer ca til syv lag stålfjedre + lidt. Med andre ord har du sat noget ind der er væsentlig stivere, og dermed (måske) bragt dit fjeder element meget tæt på din udstødningsvarme, inklusive den tid, hvor din bil blot er parkeret efter en tur.
Skal du gøre dette igen, med samme hårdhed på fjederen, skal den pakkes ind i wrap, således at den er delvis beskyttet.
Men hvis du vil gå fra din ni lags fjeder til det der er en lignende løsning i komposit er dette løsningen:

http://www.vansteel.com/index.cfm?fuseaction=shop.showItem&subgroup=1955&ID=2898

Lolk, det første år jeg kørte med denne løsning valgte jeg at give fjederen en god gang "udstødningswrap" på begge sider. Nu har jeg sidepipes, så nu er problemet der slet ikke.
Når jeg ser på dine billeder er jeg ikke i tvivl om at der er tale om varme og efterfølgende revner i bunden af fjederen.

En eller to af årsagerne til "arch" er naturligvis strålevarme, vægten af en ni lags stålfjeder er stor, og hvad så ?

Da bilen blev konstrueret, blev der naturligvis taget højde, i et eller andet omfang for vægten af stålfjederen.

Glasfiberfjederen er noget der er kommet til, som et tilbud, men det kommer (af egen erfaring) ikke til at gøre din bil bedre på nogen måde.

Lykkemark

John Rasmussen
Indlæg: 0
Tilmeldt: 14. jan 2012, 11:53

Hej Lykkemark de fjedre jeg har

Indlægaf John Rasmussen » 12. nov 2012, 13:18

Hej Lykkemark
de fjedre jeg har set til biler, og som jeg selv har lavet, har altid været i kulfiber/epoxy, men OK, de koster heller ikke mange trædollars at fremstille, specielt ikke i glasfiber.
men kan da se at dem der bliver solgt på "firstmile" det er kulfiber fjedre !!!! og ingen i glasfiber !!!

mvh John

Lykkemark
Indlæg: 0
Tilmeldt: 27. mar 2007, 23:26

Hej John R og Lolk Jeg

Indlægaf Lykkemark » 12. nov 2012, 22:32

Hej John R og Lolk

Jeg var nok meget kategorisk i min udtale, hvilket jeg beklager, for du kan nemlig sagtens have ret (mere end sagtens). Jeg ved ikke en døjt om kulfiber, så er det sagt. Jeg ved en del om epoxy og glas på professionelt plan. :p

Min opfattelse (og det er kun min og kan derfor være forkert, muligvis :smash:) er, at de fleste "monoleaf" fjedre der udbydes på markedet er en komposit der er epoxy/glasfiber baseret, af de simple grunde, at kinaglas er uhyre billigt, og epoxy er rubriceret i givne kvaliteter, hvilket igen gør at man kan spille "frit" på glassiden og være helt sikker på epoxy siden, og derfor kan holde en fornuftig pris, hvorimod kvaliteten er den del der svinger.

Det er ligeledes min opfattelse, og den står jeg ikke alene med her i plastverdenen, at begrebet eller ordet komposit, er blevet, skal vi kalde det udvandet eller misbrugt. Siger man ordet komposit, siger folk umiddelbart kulfiber. Siger man glasfiber, tænker folk på barndommens gule fiskestang. Man "lader" begreber lidt ved at tilføje hjælpeordet : matrix, så bliver det næsten ikke bedre. Man kan næsten dufte Formel 1, rumfærger og Audi racere.:party1:

Det kan vi tale om til dommedag. Men når jeg kigger på Lolk's billeder f.eks nr 1 så er der revnedannelse i en vinkel på en snes grader, men der er også en kantrevne, hvilket for mig siger, en mulig begyndende delaminering, måske forårsaget af førstnævnte revnedannelse ? Hvis den teori holder stik, kan man få en meget grim oplevelse på millisekunder under kørsel, så jeg vil anbefale Lolk af skifte den fjeder inden næste køresæson, den ting er helt klar.

Hvorvidt revnedannelsen skyldes strålevarme, stenslag eller dårlig kvalitet, kan jeg ikke vide. Men ser jeg på afstanden fra udstødningsrøret til fjederelementet så finder jeg den uhensigtsmæssig.
Ja man kan wrappe fjederen, det gjorde jeg det første år, og den så fin ud, da jeg pillede wrappen af i forbindelse med skift til sidepipes, men afstanden mellem udstødningsrør og fjederelement var større pga omtalte "arch" eller bue. Wrapper man fjederelementet, skjuler man jo også noget for sig selv, hvilket indebærer at man bør pille det af med mellemrum for kontrol, det er jo ikke videre hensigtsmæssigt.

Skulle jeg af uransagelige grunde, få den komplet utænkelige tanke, at genskabe mit gamle udstødningssystem, ville jeg uden videre genmontere min hestevogns stål fjeder, blot i ny udgave.

Monoleaf'en gør jo i virkeligheden ikke noget særligt specielt for mig, til min søndagskørsel:jun:

Lykkemark

John Rasmussen
Indlæg: 0
Tilmeldt: 14. jan 2012, 11:53

Hej Lykkemark Jeg har selv været

Indlægaf John Rasmussen » 13. nov 2012, 14:28

Hej Lykkemark

Jeg har selv været i branchen siden 1979, og er uddannet Plast teknikker, men har altid beskæftiget mig med "glasfiber branchen"

Ordet "komposit" betyder i al sin enkelhed "sammensat" og har intet med kulfiber at gøre, kunne lige så godt være limtræ.

jeg lavede i midt 80`det første af kulfiber til Mercedes, det var en ratstamme til en F1 èr, og har lavet alt fra stræbere i rumfærger til affyrings rør til stinger misiler, og der er enorm stor forskel både i resin typer og kvaliteter, du kan få resinen skræddersyet til det formål man har.
Man skal ikke kimse af "Kinaglas/kinesertråd" noget af det bedste jeg har testet, har netop været Kinaglas.

det skulle undre mig meget om man ikke , da man besluttede at lave fjedrene, godt vidste der kunne blive varmt, normalt bliver den slags ting efterhærdet, således at det nemt kan holde, og lavet i den rigtige type epoxy.
grunden til de 20 graders vinkel, kunne være fordi den er viklet op, det giver væsentlig bedre styrke (E-modul).

personligt kunne jeg ikke drømme om at fravige det originale, synes de skal stå som da de blev født.
Iøvrigt, tak for dine altid gode/underholdene indlæg !! :cheers2::to:

mvh
John

Lolk
Indlæg: 71
Tilmeldt: 28. nov 2004, 20:42

Tak for jeres råd og

Indlægaf Lolk » 15. nov 2012, 22:26

Tak for jeres råd og vejledning, dvs hvis jeg igen monterer en lignende bagfjeder, er det en fordel at komme noget wrap omkring udstødningsrøret tæt på fjederen. Er der nogen, der har lidt af det, jeg kan købe ?Så tager jeg mod Martedals tilbud og køber hans fjeder.
mvh lolk


Tilbage til "Generelt teknisk forum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Bing [Bot] og 13 gæster