Efterårs tips fra Castrolshop

Teknisk relateret snak
Lykkemark
Indlæg: 0
Tilmeldt: 27. mar 2007, 23:26

Efterårs tips fra Castrolshop

Indlægaf Lykkemark » 20. sep 2012, 23:10

Jeg modtog idag denne nyhedsmail fra Roar hos Castrolshop. Den reklamerer naturligvis for deres produkter, men jeg synes nu at det er meget nyttig læsning:

Kære kunder,

Så er tiden kommet til at sætte veteranen hen for vinteren. Her er en gennemgang af de punkter, som kan være relevante for veteranfolk.

Hvis du udelukkende kører bil efter 1995 så se her: http://www.castrolshop.dk/shop/bil-efter-ca-65s.html



Skift motorolie om efteråret

Motorolie skiftes en gang om året. I løbet af sommeren nedbrydes olien af benzinfortynding og specielt i mineralolier dannes der oxidationsrester i form af slam, der senere kan sætte sig som aflejringer.

Specielt problematisk ved kold vinteropbevaring er, at svovlrester fra forbrændingen finder vej ned i motorolien. Svovl og kondens kan herefter danne syredampe i motoren, så der ved stilstand opstår en risiko for korrosion. Derfor bør der skiftes motorolie før stilstand.

Kør motorolien varm og skift så olie og filter. Tag oliedæksel og oliepind af før aftapning ? så løber olien hurtigere ud og tager flere urenheder med. Husk også en ny pakning til bundproppen. Så er bilen samtidig klar til foråret.

Om foråret starter man blot op på vinterens olie, og eventuel kondens i olien damper blot væk, så snart olien når arbejdstemperatur.



Valg af motorolie

Som udgangspunkt bør man følge fabrikkens oprindelige specifikationer og vælge en olietype af foreskrevet kvalitet med tidstypiske specifikationer. Almindeligvis har motoren ikke godt af skift til nyere olietyper ? utætheder, reduceret oliecirkulation eller forringet slidbeskyttelse er nogle af de hyppigst forekommende problemer ved at anvende forkert olietype. Det handler ikke kun om viskositet, også om oliens additiver. De stoffer, der får moderne olier til at holde til mange kilometers kørsel, har ofte en negativ effekt på ældre motortyper.



Efterårstilbud på motorolie

Du kan med fordel købe Castrol Classic XL20w/50, XL30, XXL40 og GP50 i 20 liter dunke. Her får du den laveste liter pris. Hvis du køber inden 1. oktober 2012, får du en gratis turbotappehane med i købet (værdi 45 kr.)

Når du køber olie hos os, vil vi også gerne hjælpe med at finde det rette oliefilter til din bil.

Du kan finde tips til, hvordan du skifter olie og filter her: http://www.castrolshop.dk/shop/oliefilter-785p.html

Se pris på f.eks. XL20w/50 her: http://www.castrolshop.dk/shop/castrol-classic-xl-613p.html



Motorrens

Tjek før olieskift om er slamrester under ventildækslet slamrester. Slammet kommer fra oxidation af motorolien, når den udsættes for meget høje temperaturer omkring cylindertop og knastaksel.

Danner motoren slam, gælder det om at få det ud ? ellers akkumuleres det over tid i motorolien, hvor det vil forurene den friske olie, der fyldes på. Slammet vil efterhånden sætte sig som fastbrændte aflejringer.

Slammet fjernes lettest med et motorrens produkt, der tilsættes motorolien lige inden olieskift. Når olien så køres varm, opløses slammet, så det kan skylles ud med den gamle olie.

BellAdd Servicerens 3 - tilsættes gammel olie før olieskift. Se mere her:

http://www.castrolshop.dk/shop/bell-add-servicerens-876p.html



Motorkonservering

Ved stilstand løber motorolien af metalfladerne ? men fra bundkarret vil motoroliedampe nå rundt i den nederste del af motoren og yde en fornuftig rustbeskyttelse i kortere perioder (6 mdr.).

Dampene når dog ikke cylindrene. Her kan man anvende en speciel Cylinderolie ? en tynd, let fordampende olie, der er tilsat rustbeskytter. Tændrørene skrues ud, der hældes lidt Cylinderolie i hver cylinder. Herefter tørnes motoren kortvarigt, og tændrørene monteres igen. Der vil nu dannes rustbeskyttende oliedampe i cylindrene. Vil man gøre det ekstra godt, proppes en olievædet klud i udstødningsrør og luftindsugning for at beskytte mod indtrængende fugt.

Ved længere stilstand (over 6 mdr.) kan man med fordel anvende en egentlig konserveringsolie i motor og måske også transmission. Konserveringsolien vil danne mere effektive rustbeskyttende dampe, end almindelig motorolie kan.


Vantage Cylinderolie. Beskytter cylindre under vinteropbevaring. Hæld lidt i hver cylinder, tørn motoren og sæt tændrør på plads igen. Se her:http://www.castrolshop.dk/shop/castrol-cylinderolie-309p.html



Vantage Storage Oil. Til langtidsopbevaring af motor, gearkasse eller transmission. Se her: http://www.castrolshop.dk/shop/castrol-vantage-storage-631p.html



Vær opmærksom på biobenzinens evt. skadevirkninger på biler fra før 1980

I dag indeholder al benzin 5% ethanol, og i 2013 stiger indholdet af ethanol til 10%.

Benzin med ethanol har en kort ?levetid? på ca. 3 måneder. Derfor kan hobby-køretøjer, der har benzin på tanken i længere perioder, være udsat for skadevirkninger.

Årsagen er, at ethanol tiltrækker kondens fra luften. Kondensen bundfælder i tanken og kan give rustdannelser. Vandet kan også trækkes igennem brændsstofsystemet og efterlade skader på filtre, karburatorer og indsprøjtningssystemer. Når ethanol blandes med vand, kan det også give klistrede aflejringer, der kan sætte sig i brændstofsystemet.

Frost Ethomix. Testet af Federation of British Historic Vehicle Clubs. Se tllbud her: http://www.castrolshop.dk/shop/ethomix-956p.html



Gearkasse

Sørg for at olieniveauet er i orden. Holdbarheden er god for gearkasseolier, så man kan blot følge fabrikkens anvisninger for olieskift. Har man ikke de oprindelige anbefalinger, kan man vælge at skifte hvert 5. år.

Det er vigtigt at følge fabrikkens anvisninger af olietype og viskositet. Ikke mindst additiverne er vigtige ? fx kan olier med moderne additiver angribe komponenter af bronze og kobber, som findes i mange ældre gearkasser. Moderne olietyper på gamle gearkasser kan også påvirke synchromesh funktionen.

Vær særlig opmærksom på olievalg til gearkasser med overdrive ? følg producentens anbefalinger for at sikre de optimale skifteegenskaber.

Bagtøj

Tjek om der er olie nok på bagtøjet og efterfyld efter behov. Bagtøjsolien er i udgangspunktet lige så holdbar som gearolien, da den er i et lukket system ? men bagtøjsolien kommer nemt til at indeholde metalspåner fra differentialet. Spånerne virker som et slibemiddel, og derfor anbefales regelmæssig olieskift.

Pas på med spærredifferentialer, her er behov for hyppigere olieskift og vær ekstra opmærksom på at der anvendes en korrekt spærredifferentialeolie.

Er du i tvivl så ring gerne til os på 48 28 18 87. Se mere om gearkasse og bagtøjsolie her:

http://www.castrolshop.dk/shop/gearolie-typer-19c1.html



Bremsevæske

Bremsesystemer opsamler kondens, hvilket medfører en væsentlig reduktion af kogepunktet. Med et lavt kogepunkt kan man pludselig opleve en blød bremsepedal efter et par hurtige nedbremsninger ? og i næste fase er der slet ingen bremseeffekt.

Derfor bør bremsevæske udskiftes minimum hvert 2. år.

Læs mere om bremsevæske her: http://www.castrolshop.dk/shop/bremser-32c1.html



Kølervæske

Hvis man har aluminium i sin motor ? fx topstykke og/eller motorblok ? har man risiko for galvanisk korrosion. Den opstår, hvor aluminium møder jern eller stålet fra motorboltene. Uden beskyttelse vil de forskellige metaller ?svejse? sig selv sammen.

Det er kølervæsken, der forhindrer denne galvaniske korrosion. Frisk, almindelig kølervæske fungerer udmærket, men allerede efter 2 år er korrosionsbeskyttelsen nedbrudt, og der skal derfor skiftes kølervæske igen. Alternativt kan man anvende speciel langtidsholdbar kølervæske, som man kan skifte fx hvert 6. år.

Se her: http://www.castrolshop.dk/shop/koeler-31c1.html



Batteri

Afvask syrerester, kontrollér væskestand, smør polsko med lys smørefedt og lad batteriet stå køligt men frostfrit og fuldt opladet. Så opnår du den længste levetid på dit batteri.

Undgå fuld afladning og frostgrader, da det giver anledning til øget sulfatering. Sulfatering viser sig som belægninger mellem plus og minus pladerne i batteriet ? belægninger der blokerer de elektriske strømninger, og dermed ødelægger batteriet.

Det bedste er at sætte en pulslader af ordentlig kvalitet på batteriet vinteren over. Pulsladeren kan være tilsluttet konstant uden at overbelaste batteriet. Vælg en pulslader der også er elektroniksikret, så den ikke kan overbelaste køretøjets el-system.

Se her: http://www.castrolshop.dk/shop/ctek-batteriladere-41c1.html



Karosseri

Sørg for at bilen er renvasket, da snavs binder fugt og bliver til rustfælder ? også dér hvor man ikke lige kan komme til. Samtidig skal urenheder fra fugle og træer fjernes, da de indeholder syreforbindelser, der ætser sig ned i lakken.

Tip til fjernelse af fastsiddende insekter: Læg et vådt viskestykke på lakken ? lad det ligge en times tid og gennemvæd det et par gange ? herefter er insekterne så opløste, at almindelig bilvask klarer resten.

Om det er tid til en gang voks, må fritid og lyst afgøre, men det er en rigtig god ide at gøre en gang om året, da voksen lægger en beskyttende hinde, som modvirker påvirkninger af syreregn, fugleklatter og insekter.

Konservering af krom kan gøres med tynd beskyttende olie ? vælg gerne et sprayprodukt på voksbasis, der giver en tør overflade og ikke tiltrækker snavs.

Silikone på gummilister holder listerne smidige og forhindrer, at de ?klæber? fast og revner, når døre og klapper åbnes til foråret.

Frisk fedt og oliesmøring i hjulophæng, hængsler, låse m.v. holder også kondensen væk.

Find allround (lys) fedt, fedtsprøjte, everyday oil mm her:

http://www.castrolshop.dk/shop/fedt-33c1.html



Car Cover

Mange fortrækker at lægge et cover på bilen om vinteren ? det beskytter mod støv, små stød samt ridser og kan holde bilen lidt skjult for nysgerrige øjne.

Men vælg en ordentlig kvalitet:

Det skal kunne ånde, så kondens kan slippe ud. Presenning og plastik duer ikke.
Det skal være fugtafvisende, hvis bilen står koldt. Pas fx på bomuldslagner, der i stedet vil tiltrække fugten fra luften
Det skal have en blød inderside ? gerne lidt fleeceagtigt, så små støvkorn på lakken ikke giver anledning til ridser, når coveret tages af og på
Det skal være støvtæt, hvilket bedst opnås med flerlags non-woven materiale. Fx kan de billige ét-lags nyloncovers ikke holde fint støv ude
Det skal have en god pasform

Indendørs covers med god pasform og en kvalitet efter ovenstående krav får fra knapt 1.000 kr. Vil man have coveret specialsyet som en handske til bilen, fås de til omkring 3.000 kr. med valgfrie farvekombinationer og broderet logo.

Det danske snesjap klima gør, at længere tids udendørs opbevaring af en bil under cover ikke kan anbefales ? uanset hvilken type cover man anvender. Selv om vanddampe fint kan slippe gennem coverets overflade, kan det ved lave temperaturer være svært at få kondensen til at slippe metaloverfladerne.

Se mere om car covers her: http://www.castrolshop.dk/shop/standard-covers-til-34c1.html



Specialolier til moderne biler

Fx Castrol Edge 5w/30 - Longlife III olie til VW, Audi, Skoda og Seat. Nu fra 136,25 kr/ltr inkl. moms

http://www.castrolshop.dk/shop/castrol-edge-5w-256p.html

Eller Castrol Edge Sport 0w/40 - fuldsyntetisk longlife olie til de fleste nyere biler - også med diesel partikel filter. Nu fra 123,75 kr/ltr inkl. moms

http://www.castrolshop.dk/shop/castrol-edge-sport-255p.html



Godt efterår & mange hilsener

Ib, Anders, Frederik, Roar og Bente

Tilbage til "Generelt teknisk forum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 22 gæster