Fire hjuls udmåling

Teknisk relateret snak
Lykkemark
Indlæg: 0
Tilmeldt: 27. mar 2007, 23:26

Fire hjuls udmåling

Indlægaf Lykkemark » 31. aug 2012, 00:41

Hej alle, fire hjuls udmåling, det er et langt ord, som er bedst at skrive hver for sig.

Jeg skal have målt de hjul ud, men skal indrømme, at jeg har ikke haft nogen mening om hvor jeg skulle have fået det gjort. Jamen hvorfor skal du have det gjort, vil nogen sige.
Jo sagen er den (det er den jo altid), at jeg har rent mekanisk fået styretøj "hovedrepareret" (hovedet bag styretøjet er ikke repareret, men der er håb forude ;-) )

Jeg kan ikke se noget specielt, så som dækslid på den ene eller den anden side, men der lyver man jo lidt over for sig selv, for man kører jo ikke så mange kilometer på en sæson så det batter noget.

Nu ser jeg så, så, at Jan "grillmeister Falcon, skriver et eller andet sted om hjuludmåling, og at man skal medbringe shims, og så tænkte jeg hmmm.

Se mine styreforbindelser skulle være i orden, men der er sikkert andet som burde, opdateres som det kaldes i fagsproget. Jeg kunne godt tænke mig at "damperen", var lidt mere "flink" at køre med, når hun fik rigtigt "gas".
Man kan jo sysle med mange forskellige ting, og smide mange penge efter dem, uden rigtigt at finde problemet. Mit største problem er at jeg ikke rigtigt ved hvad jeg skal udelukke.

Så så jeg en annonce på smallblock.dk som var fra http://nybo-rodshop.dk

Det var annoncen:

http://www.smallblock.dk/modules/MyAnnonces/index.php?pa=viewannonces&lid=141362

Den siger at man kan lave en sådan ting inkl shims for 1000, dask, men at alt skal være smurt, og man vil ikke betale for itu gåede ting, og hvis man skal "ekstraskrue" koster det 480 dask pr time plus moms.

Se det lyder helt i orden for mig, og det vil jeg helt klart afprøve, for det har jeg ikke set nogen reklamere med før. Tænk hvis jeg kunne camber/caster og hvad ved jeg kunne udelukkes...se så kan man begynde at lave, det rigtige forbedrende (og dyre arbejde).

Lykkemark

Piet
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14. apr 2016, 13:46

det vil være meget dumt

Indlægaf Piet » 31. aug 2012, 09:11

det vil være meget dumt at 4hjuls-udmåle og så begynde at skifte slidte dele ud bagefter, det vil nemlig ændre din opsætning markant.
der er nogle ting man skal gøre sig klart inden man får lavet en sådan udmåling
1. sørg for at alle mekaniske dele er tip top i styretøj og undervogn
2. få udmålt med de korrekte fælge/dæk monteret.
3. udmål aldrig ved rammeløft før bilen er færdigsamlet
4. hvis du har bumbsteer pga sænket undervogn/andre fælge/dæk kombination så kan en anden camber/caster kombination afhælpe noget af dette.

Jeg har betalt mange dyre lærepenge for at få 4hjuls udmålt forskellige steder fælles for dem alle var at bilen kørte af L... bagefter, det var først da jeg selv satte mig 100% ind i de forsklige vinklklers virkemåde at jeg fik en bil som opførte sig godt.

en original vinklet opsætning af undervognen er til en original bil, husk på at alle c3 corvetter var født med diagonaldæk så allerede her er der forskel på 99% af bilerne.

(udmeldt) C3
Indlæg: 151
Tilmeldt: 20. feb 2004, 01:27

Det er især vigtigt på

Indlægaf (udmeldt) C3 » 1. sep 2012, 13:18

Det er især vigtigt på forhånd at sikre sig at man har de opslidsede shims ved trailing arms.



De originale kan ikke afmonteres uden at tage trailing arm bolten ud. Det kan være meget besværligt.

Hvis sporingen af baghjulene (toe in/out) er forkert er det nødvendigt at flytte shims fra den ene side af trailing arm til den anden.

Det med at købe shims på forhånd hos Firstmile, var i tilfælde af at man går til en 'almindelig' firehjuls udmåler, de har ikke shims på lager.

C3


Tilbage til "Generelt teknisk forum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 17 gæster