PCV og udluftning af crankcase på C3

Teknisk relateret snak
Daniel
Indlæg: 0
Tilmeldt: 1. jul 2011, 12:04

PCV og udluftning af crankcase på C3

Indlægaf Daniel » 12. jul 2012, 16:23

Hej

Jeg har studset lidt over hvordan udluftningen af crankcase sker på min 350 motor. Baggrunden for denne studsen er dette indlæg på corvetteforum.com: http://forums.corvetteforum.com/c3-tech-performance/2561961-new-intake-non-vented-valve-covers-best-venting-options.html

Som 8. post fortæller Lars hvordan et PCV system normalt er skruet sammen:
- Fra et hul i det ene valve cover sidder en PCV, som er med slange tilkoblet indsugnings manifolden.
- Fra et hul i det andet valve cover sidder en breather, som med slange er forbundet til luftfilteret.


I valve coveret i passagersiden har jeg en PCV siddende i hullet, MEN denne er bare forbundet med slange direkte til luftfilteret (der er skruet en sådan her på i bunden af filteret: http://www.ecklerscorvette.com/corvette-air-cleaner-assembly-to-valve-cover-breather-tube-14.html). Dvs. PCV'en ikke er forbundet til indsugningsmanifolden.

I førersiden har jeg i det ene hul en breather siddende ala denne: http://www.firstmile.dk/product.asp?product=4554

Er der nogen af jer, som kan se et problem i, at PCV går direkte til luftfilteret og ikke til indsugningmanifolden?? :noide:

Mange hilsner
Daniel

(udmeldt) C3
Indlæg: 151
Tilmeldt: 20. feb 2004, 01:27

Nej ikke noget problem. Man kan

Indlægaf (udmeldt) C3 » 14. jul 2012, 15:41

Nej ikke noget problem.

Man kan ligeså godt udlufte i luftfilteret som i indsugningsmanifolden. Det er jo næsten samme 'sted' i luftvejen.

Hvis ikke jeg husker galt havde flere af C3 årgangene originalt PCV'en i luftfilteret.

Jeg har selv i indsugningen, men det skyldes at jeg har et 'smart' uoriginalt luftfilter.

C3

Daniel
Indlæg: 0
Tilmeldt: 1. jul 2011, 12:04

Tak for svaret! Nej, det eneste

Indlægaf Daniel » 16. jul 2012, 15:09

Tak for svaret!

Nej, det eneste jeg også kunne forestille mig det kunne gøre af unoder var oliedampene muligvis kunne "fedte" karburatoren til...

Jeg lader opsætningen være, som den er nu.

Mvh. Daniel

Piet
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14. apr 2016, 13:46

Det er ikke korrekt, du

Indlægaf Piet » 22. jul 2012, 01:41

Det er ikke korrekt, du skal have manifold vacum til din pcv ventil, breatheren i den modsatte side kan deimod enten sættes til luftfilteret eller ud i det fri.
Pcv systemet har 2 funktioner, den ene er at udlufte motoren for kondens den anden er at suge dampe fra blowby ud.

Daniel
Indlæg: 0
Tilmeldt: 1. jul 2011, 12:04

Hej Piet Tak for svar. Grunden

Indlægaf Daniel » 23. jul 2012, 08:03

Hej Piet

Tak for svar. Grunden til at PCV skal på manifolden og have vakuum, er det fordi overtrykket i crankcase i sig selv ikke kan drive gasserne ud af PCV, og der derfor skal vakuum til, for at åbne PCV-ventilen og drive gasserne ud igennem den?

/Daniel

Piet
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14. apr 2016, 13:46

Både ja og nej, for

Indlægaf Piet » 23. jul 2012, 08:40

Både ja og nej, for gasserne kan prencipielt bare ryge ud af breatheren i den modsatte side, men systemet er der ikke kun for at lukke overtryk ud det er ligeså meget for at sørge for at kondensvand bliver fjernet og så skal der luftgennemstrømning til ligesom i et gammelt sommerhus.
De motorer som bliver bygget til ræs kørere sjældent med pcv system de har bare 2x breathers som så sørger for evt overtryk bliver udlignet (med lidt olesavleri fra breathersne til gængæld) selv de helt moderne motorer har pcv system som sender dampene til manifold vacum lige efter throttle-bodyen.

Daniel
Indlæg: 0
Tilmeldt: 1. jul 2011, 12:04

Endnu en gang tak for

Indlægaf Daniel » 26. jul 2012, 15:23

Endnu en gang tak for svar Piet.

Jeg må se om jeg ikke kan føre slangen fra PCV til manifold.

Mvh. Daniel


Tilbage til "Generelt teknisk forum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 18 gæster