Omdrejninger versus hastighed

Teknisk relateret snak
Skovsen
Indlæg: 1
Tilmeldt: 14. jul 2010, 11:07

Hej Piet. Det lyder spændende med

Indlægaf Skovsen » 21. maj 2012, 14:31

Hej Piet.
Det lyder spændende med en 6 trins automatikgearkasse på en C3. Vil du holde os andre orienteret om hvordan det går? Jeg er meget nysgerrig og kunne godt tænke mig gøre det samme.

Mvh Ole

Lykkemark
Indlæg: 0
Tilmeldt: 27. mar 2007, 23:26

Kære onkel Piet Det er din

Indlægaf Lykkemark » 21. maj 2012, 23:44

Kære onkel Piet
Det er din tåbelige nevø der skriver til dig. Jeg bliver så forvirret med det "gearkasseri"
"Damperen" (1971 BB) har jo sine tre autogear, og de går faktisk ligesom i smør.
Jeg har haft VW Touareg, BMW, og VW med allehånde selvtænkende gearkasser auto til DSG og dobbelte koblinger, der tilpasser sig køremønster, og jeg ved ikke hvad (det er det med "hvad" jeg er i tvivl om).
Det kan måske synes underligt, eller måske nærmest mærkværdigt, men min gamle "Damper Hydramatic Gearbox (kasse)" skifter bedre, mere gnidningsløst, mere behageligt, mere tilbagelænet, mere aggressivt, end alt det nymodens, der skifter op og ned hele tiden og alligevel ikke kan følge trafikken ?

Kære onkel Piet, er der noget jeg ikke har forstået, eller kan jeg bare ikke følge med ?

Ham der Lykkemark

ms454-824
Indlæg: 0
Tilmeldt: 2. jan 2006, 22:13

Hej Jeg blander mig lige

Indlægaf ms454-824 » 23. maj 2012, 16:19

Hej Jeg blander mig lige i debatten, der findes noget der hedder gear vendors, og så vidt jeg kan se er den lige til at bolte bag på en th400. Er der nogen her i forummet der har erfaring med sådan en fætter, for det lyder som en rigtig god ide. Jeg er selv gået fra 3.70 til 3.08 bagtøj, og nu er den da til at holde ud at køre lidt længere ture i, men lidt af "vildskaben" er da gået af den.

mvh Martin

Piet
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14. apr 2016, 13:46

Det er detsværre ikke i

Indlægaf Piet » 23. maj 2012, 23:45

Det er detsværre ikke i corvetten jeg ligger den 6trins gearkasse i, der er simpelthen ikke plads nok, det er i mit hotrod projekt.
Detsuden er en 6trins gearkasse noget sværere at kalibrere i forhold til motor og bagtøjs setup, af samme årsag har jeg købt både gearkasse og motor fra en 2012 Camaro 6L80E og L99 (LS3 med nogle ekstra features) bagtøjet kommer fra en 1996 C4 Corvette som jeg har gearet 3.55 så det er nøjagtigt det samme som på Camaroen.

men det er ikke noget problem at ligge en 4trins automat gearkasse i feks en C3, jeg har monteret et par stykker og det må siges at være en temmelig lækker opgradering i forhold til en Th400, de skifter markant bedre og det føles som om motoren har fået 20% flere Hk fordi de er nemmere at trække rundt, 4trins gearkasser som nemt kan tilpasses corvetten er 200R4, 700R4 og 4L60E, hvorde 2 sidste er identiske bortset fra henholdvis mekanisk og elektronisk ventilhus. 4 gear er overgear på 0.69 altså en reduction i omdrejninger på 30%, detsuden har de lockup convertere så ved crusing fjerner de alt slip i converteren som så yderligere sænker omdrejningerne med 10% det føles faktisk som et 5 gear når det sætter ind.

Lykkemark jeg er nu ikke helt enig jeg har en 5trins automat i min passat og jeg elsker at køre i den bil netop fordi jeg ikke fornemmer gearskiftene, og i min gode vens Mercedes med 6trins automat (samme gearkasse som i camaroen 6L80E) kører det som en drøm.

Gear vendor (overdrive/underdrive tailhousing) er en mulighed, dog er det temmeligt kostbart typisk dyrere en en helt ny gearkasse.

Filli
Indlæg: 15
Tilmeldt: 23. mar 2008, 16:49

hejsa var ude at køre lidt

Indlægaf Filli » 27. maj 2012, 19:03

hejsa

var ude at køre lidt idet herlige vejr og tjekkede lige hastighed/omdr.

60 km/t ca 1700 omdr

80 km/t ca 2300 omdr


mvh. Kent:streger:


Tilbage til "Generelt teknisk forum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 14 gæster