Bremse C3 hænger lidt (når varme)

Teknisk relateret snak
Jladenmark
Indlæg: 6
Tilmeldt: 2. jun 2010, 14:31

Bremse C3 hænger lidt (når varme)

Indlægaf Jladenmark » 21. mar 2012, 22:09

Hej.

Jeg har lige monteret bremseforstærker på min '71er som var født uden. Ny Booster og hovedcylinder samt rør/slanger til hovedcylinder og forende. Bageste rør venter lidt.

Jeg fulgte de forskellige råd på siden her og det er gået fornuftigt (dog kan alle mine led nu bukke begge veje efter arbejdet bag speedometer :-)).
Jeg måtte yderligere - i forhold til hvad jeg har læst her - fjerne lidt glasfiber omkring hvor ratstammen kommer ud i motorrum. Dette for at boosteren kunne sidde helt plan med fire-wall.

Den bremser fantastisk og pedalen er hård. Når den er kold ruller alle hjul frit, men efter lidt kørsel begynder bremserne at hænge (meget lidt, men nok til at jeg kan mærke det og at den ikke triller frit længere). Forbremserne bliver varme, men bagbremserne er kun lunkne; så det virker som om det er de foreste der hænger.
Der er også som om bremsepedalens vandring mindskes eller trykkes bagud, når bremserne hænger. I hvert fald skal jeg trykke hårdere for at bremselys tænder. Den bremser også godt når dette sker.
Når den bliver kold er alt fritløbende igen.

Er der nogen der har en ide til hvad jeg har overset?

mvh

/ Jan

(udmeldt) Mekaniker
Indlæg: 27
Tilmeldt: 24. maj 2009, 12:26

Hej Kontroller at du har lidt

Indlægaf (udmeldt) Mekaniker » 22. mar 2012, 08:32

Hej
Kontroller at du har lidt frigang på stangen
der går fra pedal til bremseforstærker,hvis
den er for lang kan bremsevædsken ikke
komme retur fra bremsecaliperne og så
hænger den i bremserne
Hilsen
Ib 402

Martedal
Indlæg: 0
Tilmeldt: 28. apr 2007, 23:50

Jeps, jeg havde samme udfordring

Indlægaf Martedal » 22. mar 2012, 21:51

Jeps, jeg havde samme udfordring med justering af arm, da jeg monterede bremseforstærker, kunne dog lyde som om at du også skulle tjekke den bagerste kreds for luft, hvis der er stor varme forskel.

(udmeldt) C3
Indlæg: 151
Tilmeldt: 20. feb 2004, 01:27

Det er nogle år siden

Indlægaf (udmeldt) C3 » 23. mar 2012, 18:10

Det er nogle år siden jeg skiftede bremseforstærker. Men såvidt jeg husker er stangen justerbar. Og er der ikke 2 indstillinger ved stangens forbindelse på selve bremsepedalens arm Et højt og et lavt hul.



C3

(udmeldt) Niels E
Indlæg: 0
Tilmeldt: 26. apr 2010, 21:44

Hej Alle. Mange tak for jeres

Indlægaf (udmeldt) Niels E » 23. mar 2012, 20:24

Hej Alle.

Mange tak for jeres bud på hvad der kan være galt.

Jeg havde fulgt rådet fra siden her med at forlænge armen fra boosteren for at få pedalen op i korrekt højde. Dette gjorde dog at der ingen frigang kunne skabes og det tydede derfor på at "Mekaniker" havde ret.
Jeg har derfor idag fjernet denne forlængelse igen og pedalen ligger nu lavere med masser af frigang.
MEN.... problemet er stadig det samme. Ved lidt kørsel hænger bremserne lidt igen. Så det er desværre ikke frigang i pedalen der mangler. Så snart den køler lidt ned, slipper bremserne igen.
Jeg vil kigge lidt mere på det, lufte lidt ekstra ud, køre og motionere systemet lidt yderligere osv. Men hvis der er yderligere forslag er jeg meget interesseret i at høre fra jer.

Tak

/ Jan

Tommy
Indlæg: 1
Tilmeldt: 1. aug 2003, 02:52

Det er stangen mellem hovedcyl

Indlægaf Tommy » 24. mar 2012, 14:59

Det er stangen mellem hovedcyl og bremseforstærker der skal være kortere.

(udmeldt) Niels E
Indlæg: 0
Tilmeldt: 26. apr 2010, 21:44

Hej Tommy. Mange tak for forslag

Indlægaf (udmeldt) Niels E » 8. apr 2012, 15:06

Hej Tommy.

Mange tak for forslag - det lader til at være problemet.
Jeg havde ellers afskrevet dette som værende årsagen da jeg i installationspapirerne kunne se at hvis der kom et lille "springvand" i foreste hovedcylinderkammer når man pumpede på pedalen (og det gjorde der) så skulle afstandene være i orden. Jeg har nu prøvet midlertidigt at sætte 2 skiver imellem hovedcylinder og booster for at simulerer en kortere stang - og wupti - så hænger bremserne ikke mere.
Nogen der ved hvilken ende man afkorter stangen - i den runde mod hovedcylinder eller - hvad der er lettere - i den plane ende (som dog er drejet ned i tykkelse)?


/ Jan

(udmeldt) Niels E
Indlæg: 0
Tilmeldt: 26. apr 2010, 21:44

Hej. Blot for fuldstændigheden: Jeg valgte

Indlægaf (udmeldt) Niels E » 15. apr 2012, 20:44

Hej.

Blot for fuldstændigheden: Jeg valgte IKKE at afkorte stangen mellem hovedcylinder og booster. Der stod i "manualen" man kunne sætte skiver imellem hovedcylinder og booster istedet, som jeg havde prøvet. Jeg syntes dog hovedcylinderen er tung og skulle have en god flade at lægge an imod. Jeg filede mig derfor en plade med samme facon som cylinderens anlægsflade. ca 4-5 mm tyk.
Nu er alt på plads - og det er fedt at kunne bremse.

Jan
6314
Vedhæftede filer
IMG_1154.jpg
IMG_1154.jpg (83.68 KiB) Vist 8389 gange

Tommy
Indlæg: 1
Tilmeldt: 1. aug 2003, 02:52

På min var omtalte forbindelse

Indlægaf Tommy » 16. apr 2012, 09:55

På min var omtalte forbindelse stang justerbar, men husk pakning mellem hovedcyl og bremseforstærker ellers løber bremseforstærker fuld af vand

(udmeldt) Niels E
Indlæg: 0
Tilmeldt: 26. apr 2010, 21:44

Jep. Har lavet ekstra pakning

Indlægaf (udmeldt) Niels E » 16. apr 2012, 10:31

Jep. Har lavet ekstra pakning så der er en på hver sider af "mellem plade".

Tak

/ Jan


Tilbage til "Generelt teknisk forum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Bing [Bot] og 16 gæster