Valg af bremsevædske, C3

Teknisk relateret snak
Jladenmark
Indlæg: 6
Tilmeldt: 2. jun 2010, 14:31

Valg af bremsevædske, C3

Indlægaf Jladenmark » 21. dec 2011, 13:39

Hej.

Jeg er igang med at sætte bremseforstærker og nye bremserør (stål) på min C3 og vil høre om der er nogle der har holdninger til hvilken bremsevædske jeg skal bruge?
Normal DOT3&4 bremsevædske suger, så vidt jeg ved, vand til sig med tiden, hvorimod DOT5 (silikonebaseret) ikke skulle gøre. Når det hele nu er nyt (pånær caliper), er jeg lidt fristet til at bruge DOT5 - så jeg ikke skal skifte det hvert andet år - eller?
Findes der holdninger eller anbefalinger "derude"?

/ Jan

Ole Brinch
Indlæg: 0
Tilmeldt: 10. maj 2011, 15:39

Hej Jan Personligt vil jeg holde

Indlægaf Ole Brinch » 26. dec 2011, 13:54

Hej Jan

Personligt vil jeg holde mig til DOT4...eller DOT5,1 som er en high performance udgave af DOT4. Nok mest fordi det ikke mere end 10 minutter at skifte bremsevæsken når man først har hjulene af bilen.
DOT5,1 er glycolbaseret som 3 or 4, men med højere kogepunkt og mindre tendens til at tage vand til sig.
Fordelen ved DOT5 er som du skriver at det ikke tager vand til sig (og ikke æder lakken ved evt spild) og vil som sådan være godt til en bil der kører få kilometer om året. Bagdelen ved DOT5 er at det er mindre kompressionsresistent, så du får en lidt blødere pedal ud af det. Ikke lige min kop te. Bruger man derimod kun Vetten til hygge kørsel, så kan DOT 5 været et godt alternativ. Bare være sikker på at du får renset HELE systemet godt inden du hælder DOT5 på. Det skal siges at ovenstående er ud fra hvad jeg lærte som mekaniker. Jeg har ingen personlig erfaring med DOT5.

Hilsen Ole

Claes
Indlæg: 0
Tilmeldt: 3. mar 2004, 12:38

Hej Jan Jeg ville holde mig

Indlægaf Claes » 26. dec 2011, 17:37

Hej Jan

Jeg ville holde mig til DOT 4 eller 5,1. Jeg er ikke sikker på at pakningerne rundt omkring i systemet kan holde til en siliconebaseret væske, som DOT 5.

Ha´en god JUL!

Claes

olestenbent-975
Indlæg: 0
Tilmeldt: 2. sep 2007, 15:19

Hej, står og skal til

Indlægaf olestenbent-975 » 27. dec 2011, 14:15

Hej, står og skal til at montere bremseforstærker på min 68. Vil lige høre om man skal til at bore nye eller større huller i firewall for montering af forstærkeren.
Hilsen Johnny:o

(udmeldt) C3
Indlæg: 151
Tilmeldt: 20. feb 2004, 01:27

Ja, der skal bores huller.

Indlægaf (udmeldt) C3 » 28. dec 2011, 10:42

Ja, der skal bores huller. Se denne tråd med råd og vejledning.
http://www.club-corvette.dk/forums/showthread.php?t=35262&highlight=bremseforst%E6rker

Der er også henvisning til billeder.

Bor efter den medfølgende firewall pakning.

Som én skriver så kan det være et PITA job. :)

Tag forsædet ud - så kan du ligge med benene i 'bagagerummet'.




C3
Vedhæftede filer
102_1128.jpg
102_1128.jpg (75.64 KiB) Vist 8074 gange

olestenbent-975
Indlæg: 0
Tilmeldt: 2. sep 2007, 15:19

Puha man bliver da helt

Indlægaf olestenbent-975 » 28. dec 2011, 14:37

Puha man bliver da helt træt bare af at læse om hvor besværligt det er at montere sådan en fætter....

(udmeldt) C3
Indlæg: 151
Tilmeldt: 20. feb 2004, 01:27

Til gengæld bliver du MEGET

Indlægaf (udmeldt) C3 » 28. dec 2011, 15:51

Til gengæld bliver du MEGET glad for den - hvis du er vant til ingen forstærker. En C3 uden servo er håbløs at bremse kraftigt.

C3

(udmeldt) C3
Indlæg: 151
Tilmeldt: 20. feb 2004, 01:27

Der er iøvrigt FLESt der

Indlægaf (udmeldt) C3 » 28. dec 2011, 15:58

Der er iøvrigt FLESt der anbefaler DOT 5 - se her:

http://forums.corvetteforum.com/c3-tech-performance/2608077-switching-from-dot-3-to-dot-5-brake-fluid.html

Én har kørt med det i 15 år......

C3

olestenbent-975
Indlæg: 0
Tilmeldt: 2. sep 2007, 15:19

Ja det er sikkert alt

Indlægaf olestenbent-975 » 28. dec 2011, 16:25

Ja det er sikkert alt besværet værd. Har også købt alle delene så det er bare om at komme igang så vi kan bremse ordentligt i den kommende sæson.
Har kørt tre år uden, men mener at det er uforsvarligt.
:o

(udmeldt) C3
Indlæg: 151
Tilmeldt: 20. feb 2004, 01:27

Så glæd dig. Her sidder

Indlægaf (udmeldt) C3 » 28. dec 2011, 17:45

Så glæd dig. Her sidder den monteret:



Udluftning af hovedcyl.:



C3


Tilbage til "Generelt teknisk forum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 15 gæster