Fælge/dæk

Teknisk relateret snak
mercy
Indlæg: 0
Tilmeldt: 29. mar 2008, 13:54

Fælge/dæk

Indlægaf mercy » 8. dec 2011, 19:22

Hej

Jeg har set på nye fælge til min 71 vette og valget står på 20"
Jeg har skrevet til dækimporten og de anbefaler 9:20 275/30-20 bag og 245/30-20 front.jeg syntes det virker af meget (den er ikke med udbygget skærme) men standard. Jeg vil mene 255 bag og 235 front. Er det helt hen i vejret?? Fælgerne er med 4" backspace.

Hilsen Søren ka

Lykkemark
Indlæg: 0
Tilmeldt: 27. mar 2007, 23:26

Jeg ved ikke om det

Indlægaf Lykkemark » 8. dec 2011, 21:01

Jeg ved ikke om det her link hjælper lidt:
http://www.club-corvette.dk/forums/showthread.php?t=35805&highlight=backspace

Lykkemark

Brugeravatar
Anders #258
Indlæg: 19
Tilmeldt: 21. jul 2004, 10:28
Geografisk sted: Skælskør

Hej Søren I supplement til dét

Indlægaf Anders #258 » 8. dec 2011, 23:18

Hej Søren

I supplement til dét link Lykkemark viser, skal du tænke på samlet rullediameter. Du har store hjul-åbninger, og deraf brug for ikke at sætte et "mindre" dæk ind. Ellers kommer det til at ligne en Golf II med 14" borbet-fælge, alt få små dæk og lagt helt ned på maven. Dit standard-dæk er 27", og til sammenligning er 245/30-20 ca. 25,8" høje og 275/30-20 ca. 26,6" høje. Personlig synes jeg at det ser fedt ud, når der såkaldt "staggered look", hvor fordæk er en smule mindre end bagdæk. Men hvis bagdæk bliver en smule mindre og fordæk endnu mindre, kan du være nødt til at sænke vetten forholdsmæssigt meget, for at lukke hullet mellem skærmkant og øvre dækkant (og frihøjde er jo ikke en ubegrænset faktor på en c3).

Det konservative valg ville være 255/35-20 på bagdæk (27") og 245/35-20 (26,7") på fordæk. De smallere fordæk for at minimere risiko for at dæk støder på ved fuldt ratudslag (bilerne er jo ikke samlet med moderne præcission, og der er stor forskel - men mange oplever problemer med 255-dæk, hvis dækhøjde 27" fastholdes på fordæk. Dem der kører med det problemfrit, har typisk et lavere dæk monteret). Ved denne konservative kombination, har du noget der generelt virker, uden at du er gået helt til grænserne - og er i øvrigt fint stillet med en 8" fælg m. 4"BS hele vejen rundt.

Og herfra kan du så begynde at lave dit eget custom-setup:
- Forfælgen kan godt være 8,5" (vil ikke anbefale 9"), men sørg for at der ikke er mere end 4" BS. Standard har du 4" til hver side (i alt 8"), så ved 8,5" med 4"BS har du kun 0,5" ekstra udad. Det kritiske punkt bliver, om dæk rammer skærmkanten ved kombineret ratudslag og påvirkning af affjedring.
- Fordæk kunne være 235/35-20 (26,4"), hvilket med lidt sænkning vil give et råt udseende (prøv at søg på Piets tidligere indlæg herinde - han havde 235/35-20 for og 265/35-20 bag på sin røde c3)
- Bagfælg i 9" bør have 5"BS, så du bevarer de originale 4" udad og kan have dækket inde i skærmen ved affjedring. Du kan godt lægge en smule af den ekstra bredde på fælgen udad, men tænk på at du monterer et mere "firkantet" dæk, end de originale 15". Du har maximalt plads til 10" i bredden med 5,5"BS (dvs 4,5" udad) og med et 285-dæk. Men dette er absolut grænsen, og kan variere fra køretøj til køretøj.
- Bagdæk kunne være 275/35-20 (27,6") eller 265/35-20 (27,3") - så opnår du et bagdæk lidt højere end standard og kan kombinere med et fordæk en smule lavere end standard. Tænk også på dækkets trædeflade - hvor 275/30 og 265/35 begge er meget tæt på hinanden: 10,7" og 10,6". Dvs du opnår kun 0,1" ekstra trædeflade, ved at vælge 275/30, der til gengæld er 0,7" lavere end 265/35 (og dermed lavere mere luft op til skærmkanten). 275/35 har en trædeflade på 10,9" og er det højeste dæk af de nævnte. Det vil fylde godt op i skærmkassen, men skal købes med omtanke (dine skærmkasser er 11" indvendigt, så der er ikke plads til megen justering og karrossen skulle gerne sidde helt symetrisk).

Hvis du har mod på noget andet end det konservative valg, ville jeg gå efter 8x20 4"BS foran med 235-35 eller 245-35 (afhængigt af hvor stor forskel du vil lave) og bagpå montere 9x20 5"BS med 265/35 eller 275/35 (igen afhængigt af den ønskede kontrast til fordæk).

Men tænk ikke så meget på om dækkets bredde er det ene eller det andet. Udover "prale-faktoren" er det sjældent afgørende om du har 2mm mere eller mindre i trædeflade, men derimod om du har valgt et dæk der sidder godt på den valgte fælgbredde, og som giver plads i hjulkassen til at blive justeret rigtigt ind, uden at skulle tænke på om den rigtige justering får dækket til at ramme skærmen eller rammen. Og medmindre du virkelig vil presse vetten til det yderste, vil man typisk ikke få brug for de ekstra millimeter dæk, der ligger fra 255 til 275. Men det ser fedt ud, når man får dem placeret helt rigtigt i skærmkasserne, så hver mulig tomme bliver brugt og du kører med absolut breddeste kombination. Men ordsproget siger jo, at man skal "vælge sine kampe med omhu"...- og i dette tilfælde om det er indsatsen (og evt. udgiften) værd at gå lige til kanten, eller man skal vælge det konservative og sikre?

Hvis ikke du allerede har været der, så kig ind på www.corvetteforum.com og søg i C3-forum (generel og tech/performance) - der er læsning til adskillige lange og koldre vintre om netop dette emne.

Det bedste vil selvfølgelig være at "prøve" et sæt fælge i din kombination, inden du køber (hvis andre kører med samme setup). Så ved du at det passer på netop din bil.

Nyttige links kunne være:
www.newstalgiawheels.com
www.tirerack.com
www.centerlinewheels.com (tjek bl.a. "overstock sale")

Og tænk på vægt og finish. "Cast" (støbte) fælge vejer typisk mere en billet (cnc-fræste) fælge, og nogen producenter laver endda letvægtsfælge, der stadig er robuste og opfylde SFI 15.1 kravene. Og der kan være en anelse forskel i glansen på fælgen, hvis fælgring og center er af 2 forskellige typer (typisk "spun" ring og "cast" center).

God fornøjelse...- og husk at oploade billeder, når du går igang :streger:

Piet
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14. apr 2016, 13:46

Anders har helt styr på

Indlægaf Piet » 9. dec 2011, 08:35

Anders har helt styr på det, 4tommmer backspace siger ikke så meget hvis du ikke har fælgbredden.
275 på en 8"fælg med 4" backspace kan godt sidde der, men det er ikke muligt hvis det er på en 9" fælg.

at købe fælge er ligesom at købe tøj uden at have prøvet det først, det er en af de vigtigste visuelle ændringer på bilen du kan lave.

mercy
Indlæg: 0
Tilmeldt: 29. mar 2008, 13:54

Hej Hold da kæft og jeg

Indlægaf mercy » 9. dec 2011, 10:16

Hej

Hold da kæft og jeg som troede det var lige til :bigear:
De fælge jeg har set og som jeg syntes ser rå ud er på bagsiden af vette bladet. Revolution weld polish men som jeg ser det er der kun 9-20 rs 4" og det var det de gav mig et tilbud på ( tror jeg )
Som Anders skriver syntes jeg også det ser fedt ud med smalle bæk foran og brede bagpå. Vil bare være sikker på at fælgene kan være der og at der ikke er for meget luft fra dæk til skærm.

Hilsen Søren


Tilbage til "Generelt teknisk forum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster