Kaburator på C3 SB: Rochester vs. Edelbrock

Teknisk relateret snak
Daniel
Indlæg: 0
Tilmeldt: 1. jul 2011, 12:04

Kaburator på C3 SB: Rochester vs. Edelbrock

Indlægaf Daniel » 28. aug 2011, 21:17

Hej

Min C3 fra 71, har jeg for tre uger siden fået hjem fra US. Der er et par små ting som skal justeres/fixes på den, heriblandt at motoren ikke kører fuldstændigt som den skal (udstødningen stinker meget af benzin, og det er ligesom at der ikke er helt de kræfter, som den burde have).
Det er en ny 350 cui motor med en Rochester Qjet kaburator, som kun har kørt ca. 600 miles, der ligger i bilen.
For at få motoren til at køre bedre er jeg blevet foreslået at købe en ny Edelbrock 600 cfm karburator (og evt en Edelbrock performer indsug manifold).

Men efter at have kigget lidt rundt på nogle amerikanske fora kan jeg se at der er en del som sværger til at Rochesters Qjet karburatorer er klart overlegne i forhold til en Edelbrock - hvis Qjet'en vel og mærke er indstillet rigtigt, hvilket kan være lidt svært.

Spørgsmålet er, om det ikke er smartest at jeg beholder min helt nye Rochester Qjet karburator? Er det virkeligt så svært at få indstillet en Qjet ordentlig?
Så hvad siger I til Rochester vs. Edelbrock? Egentlig har jeg mest lyst til at beholde min Rochester Qjet og få den justeret ordentlig, men hvis det aldrig bliver godt, så kunne det jo være at man skulle se på en edelbrock 600 cfm.

Mvh. Daniel

jbs-1206
Indlæg: 0
Tilmeldt: 26. jan 2010, 17:18

hej Daniel har haft samme

Indlægaf jbs-1206 » 2. sep 2011, 17:50

hej Daniel har haft samme prroblem på min 76 ved ikke om det er samme din. men chokeren var gået lidt i baglås vis man kan sige det sådan. som på min er bimetal choker alt hvad det krævede var at rense og smørre de mekaniske vippe anordninger. siden har det fungeret upåklageligt på min. held og lykke med det.
vh jbs

Henning P
Indlæg: 10
Tilmeldt: 15. aug 2009, 20:18

Hej Daniel Jeg har en C3

Indlægaf Henning P » 3. sep 2011, 12:38

Hej Daniel

Jeg har en C3 73 med ny 350 cui motor med ny Edelbrock 600 cfm kaburator og Edelbrock preformer indsugnings manifold. Selv med de nye dele kørte
den ikke godt. Jeg fandt ud af at dyserne i kaburatoren var for små. Det var standard opsætningen på kaburatoren. Nu er jeg ikke mekaniker men maskinarbejder,så jeg har læst om problemer med forkert dysning. For mager blanding i tomgang giver varm motor, og udsætter når du træder på speederen. Jeg købte et sæt dyser til kaburatoren, prøvede mig frem og fandt ud af, at jeg skulle nogle nr. op i dyser, ændre nåle størrelse og fjedre og omjustere tomgangsblanding.
Jeg synes, den kører rigtig godt, og benzin forbruget er blevet meget bedre. Som skrevet er jeg ikke mekaniker, men jeg tror at du skal have indjusteret din kaburator. Hvis du ikke selv kan gøre det, så få en der ved noget om det til at hjælpe. At købe ny kaburator er spild af penge.

Mvh
Henning

Daniel
Indlæg: 0
Tilmeldt: 1. jul 2011, 12:04

Tak for svarene Henning og

Indlægaf Daniel » 11. sep 2011, 23:34

Tak for svarene Henning og jbs.

Jeg har dog alligevel besluttet mig for at købe en ny karburator (Edelbrock perfomer 600 cfm), da jeg er blevet kraftigt opfordret til at udskifte min nuværende Rochester, som ham der opfordrede mig til det, kaldte for en lorte karburator.

Dette giver dog plads til et nyt dilemma. For Rochesteren er jo en spreadbore og Edelbrocken er en squarebore kaburator. Så hvis jeg skal beholde mit nuværende indsugnings manifold, så skal jeg vel have en adaptorplade til at sætte i mellem. Men som det er lige nu, så er der ikke mange milimeter i mellem luftfilteret og motorhjelmen, så hvis edelbrock karburatoren fylder lige så meget som Rochesteren, så vil luftfilteret ramme motorlåget. Så er der nogen, som har erfaring med dette?

Ellers må jeg alternativt også købe et nyt indsugning manifold, som jeg så havde tænkt skulle være et Edelbrock performer eller et Edelbrock performer EPS. Her er spørgsmålet så igen, om de kan være under hjelmen? Den normale performer kan sikkert godt, men er der nogen som ved om Edelbrock performer EPS kan være under hjelmen med en Edelbrock performer 600 cfm og et "standard" luftfilter?

Mvh. Daniel

Claes
Indlæg: 0
Tilmeldt: 3. mar 2004, 12:38

Rochesteren er en genial karburator.

Indlægaf Claes » 12. sep 2011, 00:42

Rochesteren er en genial karburator. Hvis den var en "lortekarburator", så havde den nok ikke været brugt på så uendelig mange modeller og så lang en årrække. Jeg havde helt sikkert renoveret den gamle fine Rochester med et nyt repkit. Jeg tror mest af alt, at dem der synes den er dårlig ikke har rigtig forstand på en Rochester. Jeg synes min går helt fantastisk med Rochesteren, så det må din også kunne komme til. :Chevy_anim:

Vette-hilsen

Claes

Gæst

Grunden til at den har

Indlægaf Gæst » 12. sep 2011, 08:10

Grunden til at den har været brugt på så uendelige mange modeller i en årrække, er at der næppe fandtes en anden ligeså. Men tiderne har ændret sig. Idag er så godt som alle karburatorer bedre end Rochester. Udviklingen er gået stærkt i de seneste år, og da den er en besværlig "herrre" at have med at gøre, er det nok bedre at købe en anden.
At der ofres et renoveringskit er i mange tilfælde, kun dem der ønskes originalitet, - for en bedre karburator er let at få.

Personlig ville jeg nok foretrække en Holley Street Avanger eller lign type, da de er lette at have med at gøre.

Claes
Indlæg: 0
Tilmeldt: 3. mar 2004, 12:38

Interessant synspunkt, Bjarne! Jeg tror, uden

Indlægaf Claes » 12. sep 2011, 10:29

Interessant synspunkt, Bjarne!

Jeg tror, uden at vide det, at der er meget mere i det end som så. Jeg holder på at en Rochester Quadrajet er en rigtig god karburator, hvis den er i orden og indstillet korrekt til motoren den sidder på. Den sad på uendeligt mange modeller - også performancemotorer fra 1965 til engang i slutningen af 1980'erne. Dengang var der også rigtig mange alternativer, men alligevel var det den der blev valgt. Den giver god benzinøkonomi, god ydelse og rigtig god driftsikkerhed.

Man skal også huske på, at de fleste af de tests og artikler man læser ofte er direkte eller indirekte sponsoreret af producenten af det "meget bedre" karburatorfirma, f.eks Holley eller Demon.

Jeg kan jo dog kun tale udfra egentlig personlig erfaring og den siger altså at Rochesteren har fungeret upåklageligt i de 13-14 år jeg har haft Vetten. Den går smukt i tomgang, cruisehastighed og acceleration - og har gjort det alle årene uden bøvl.

Jeg tror det er et af de emner, som folk aldrig bliver enige om. Dem, der kan justere en Holley, Demon etc. kan lide den - og dem der kan justere en Rochester kan lide den. Jeg er i det hele taget også en "nørd", der bedst kan lide alt det originale - og få det til at fungere, som det gjorde oprindeligt. Min Corvette skal køre og opføre sig som den gjorde oprindeligt - det synes jeg har sin charme - desuden kørte de ganske fortrinligt. Og mht. Rochesteren, så tror jeg den bliver svær at slå på allround-egenskaber.

Jeg holder på den gamle klassiske karburator, Rochester! :sh:

Gæst

Du har nok ret, der

Indlægaf Gæst » 12. sep 2011, 12:13

Du har nok ret, der er meget "religion" i dette emne :)

Daniel
Indlæg: 0
Tilmeldt: 1. jul 2011, 12:04

Tak for jeres svar! Når jeg

Indlægaf Daniel » 12. sep 2011, 22:24

Tak for jeres svar!

Når jeg har læst på amerikanske fora, så kan jeg også se at der er meget religion i forhold til de forskellige karburatorer.
Da jeg ikke har forelsket mig i den ene frem for den anden, så går mine overvejelser lige så meget på det rent økonomiske. Så spørgsmålet er om man kan få nogen til at justere Rochesteren billigere end at købe en Edelbrock?

Lykkemark
Indlæg: 0
Tilmeldt: 27. mar 2007, 23:26

Hej Daniel Jeg har fået min

Indlægaf Lykkemark » 14. sep 2011, 20:59

Hej Daniel

Jeg har fået min Rochester justeret og gud ved hvad på rullefelt, så den nu er totalt upåklagelig, fin acceleration, kanon benzinøkonomi m.v.
Når det så er sagt, så sagde den gode mand i direkte citat:"Jeg kan godt se at der er tale om en udmærket renoveret karburator, men stod det til mig, så røg den over højre skulder og så skal der en Edelbrock på".

Jeg sagde så, at jeg syntes at den virkede fortrinligt, og intet mindre end fantastisk efter justeringen, og det var han glad for at høre, men han fastholdt at, jeg ville blive glad for et skift. Nu må vi så se hvad tiden bringer.

Lykkemark


Tilbage til "Generelt teknisk forum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 46 gæster