Karburator/justerings problemer

Teknisk relateret snak
Eva og Poul
Indlæg: 0
Tilmeldt: 11. nov 2008, 11:14

Karburator/justerings problemer

Indlægaf Eva og Poul » 3. okt 2010, 19:34

Hej..... Jeg behøver lige lidt hjælp...!

Vi har en Corcette C3 fra 1974. Karburator Holly 670. Procom Alu topstykker og en skarp knast.
Vi har fået det hele stillet perfekt ved Reime Dynatesting i Mygdal ved Hjørring sidste år og bilen har kørt perfekt indtil for en lille måned siden. Der gik den i stå da vi skulle holde tilbage i et lyskryds. Et par klub medlemmer fra vores lokale forening sprang med det samme på problemet, og fandt ud af at den druknede sig selv i tomgang. De rensede dysen i svømmehuset, ændrede svømmehøjden og den gik bedre en nogensinde før. Man kunne cruise med små 60 km/t i 4. gear uden kørslen var ujævn. (Det varede dog kun til næste dag). Vi bestemte os for at få Reime til at kigge på den igen her ved Odin træf, med der var for lang ventetid.
Vi tog så kontakt til West Speed i Varde for at få ham til at kigge på den så den kunne komme til at køre jævnt igen. Det skulle vel bare være en justering.
Han fik bilen og fandt ikke nogen fejl. Mente dog at nye tændrør og en ny Summit karburator ville hjælpe. Det gjorde det ikke og den gamle karburator kom på igen.
Vi måtte hente bilen igen med uforrettet sag og kr. 2200,00 fattigere.
Da jeg skulle køre bilen hjem fra West Speed har den aldrig gået så dårligt. Den skød i udstødningen, gik i stå når jeg trykkede koblingen ned for at skifte gear. Og gik selvfølgelig i stå hver gang jeg skulle holde tilbage for noget.

Godt sur over det dårlige resultat på noget som bare skulle være en justering, har jeg sat de gamle tændrør i igen og med det samme var der en mærk- og hørbar forbedring af motorgangen.
Problemet er nu, at bilen ikke kan gå i tomgang. Den får simpelt hen ingen benzin når den skal gå i tomgang.
Kan West Speed have ødelagt karburatoren eller er det noget jeg kan justere mig ud af.

Det var en lang historie, men jeg håber der er nogen der kan hjælpe.
Det skal siges, at jeg ikke har en rygende fis forstand på biler, men det begynde så småt at hjælpe.:)

Shark
Indlæg: 0
Tilmeldt: 21. jun 2008, 18:44

Hej Eva og Poul Hvordan ved

Indlægaf Shark » 3. okt 2010, 21:54

Hej Eva og Poul

Hvordan ved i at den nu ikke får nok benzin, kunne det ikke være samme problem igen med at den drukner?
Hvis dette er tilfældet:
Er der benzin filter på foran karburatoren?
Dysen i svømmehuset som du nævner er nok nåleventilen der regulerer benzin standen i svømmehuset. Hvis den har trængt til rensning tidligere er det måske det der er galt igen, hvis der altså ikke er filter på?

"Fejlfinding" over internettet er en svær ting, i kommer nok ikke uden om at finde en lokal med forstand på den slags.
Mvh.
Karsten

Eva og Poul
Indlæg: 0
Tilmeldt: 11. nov 2008, 11:14

Hej Karsten Som sagt har

Indlægaf Eva og Poul » 4. okt 2010, 06:47

Hej Karsten

Som sagt har jeg ikke meget forstand på biler, men burde man ikke kunne se om der kommer benzin ind i kammeret ved tomgang. I det øjeblik man rører gassen, kan man se det sprøjte ind, men ikke en dråbe når gassen tages fra. Der er et tråd benzin filter på og jeg har kigget til det og det er rent. Har renset nåleventilen igen, men den så fin ud. Benzinstanden i svømmehuset ser også fin ud.
Men som du siger, vi må nok prøve at finde en med forstand på karburatorer.

mvh. Poul

Shark
Indlæg: 0
Tilmeldt: 21. jun 2008, 18:44

Det benzin du kan se

Indlægaf Shark » 4. okt 2010, 10:44

Det benzin du kan se der kommer når du trykker på gaspedalen kommer fra accellerationspumpen, der skal kun komme noget ud af den i det øjeblik pedalen trykkes nedad, den har ingen forbindelse med de dyser som benzinen løber gennem i tomgang eller ved kørsel.
Der er rigtig mange benzin- og luftveje i sådan en karburator der kan være stoppet og rigtig mange bevægelige dele der SKAL køre absolut perfekt for at motoren går rigtigt under alle forhold. Det er derfor de færreste hjemme-mekanikere der reelt ved hvordan alle detaljer fungerer.
Jeg har selv en bil med Q-jet karburator, den er mere avanceret end Holley'en og efter to år med den lærer jeg stadig noget nyt om den hver gang jeg læser om den eller sysler med bilen :)

Edit: Er alle slanger forbundet? Der skal gå en slange fra strømfordeleren til karburatoren, er den monteret?

Henning P
Indlæg: 10
Tilmeldt: 15. aug 2009, 20:18

Der kan være utæthed i

Indlægaf Henning P » 4. okt 2010, 10:54

Der kan være utæthed i vacumsystemet. Jeg har haft utætheder mellem kaburator og mannifol. Så går den også i stå i tomgang og går meget ujævn.
Mvh
Henning P

Eva og Poul
Indlæg: 0
Tilmeldt: 11. nov 2008, 11:14

Jeg vil prøve at kontrollere

Indlægaf Eva og Poul » 4. okt 2010, 12:10

Jeg vil prøve at kontrollere alle slange forbindelser og dernæst vil jeg tage svømmehuset af og prøve at rense dyserne. Jeg har på fornemmelsen at der sidder et eller andet i klemme, efter karburatoren har været skilt ad.
Finder jeg ikke noget, må jeg gå den tunge gang til en der har mere forstand på end jeg :-)

Men tak for svarene begge to...

mvh. Poul

john691
Indlæg: 0
Tilmeldt: 13. okt 2007, 15:24

Da min 68er opførte sig

Indlægaf john691 » 4. okt 2010, 23:26

Da min 68er opførte sig på samme måde, blev der ofret mange timers fejlsøgning, og en del penge.
intet hjalp.
Så fik vi den gode ide at rense tanken+ alle slanger o.s.v.
Det løste problemet og det har ikke været der siden.

John

Brugeravatar
Allan#373
Indlæg: 68
Tilmeldt: 13. apr 2004, 10:37
Geografisk sted: Thisted

Ang. vacuum. Et godt garagetip er,

Indlægaf Allan#373 » 5. okt 2010, 08:16

Ang. vacuum.
Et godt garagetip er, at klippe 1 centimeter af alle slanger i begge ender (hvis de stadig kan nå!!!)
Hvis slangen stadig har studsens facon, tykkelse, når den er taget af, spænder den ikke særlig godt om studsen.
Det kan også hjælpe ved "lygtebøwl"

Allan
medlemsinfo
"If everything seems under control, you're just not going fast enough." - Mario Andretti


Tilbage til "Generelt teknisk forum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 49 gæster