Syn af C3 fra 72

Teknisk relateret snak
Toft
Indlæg: 0
Tilmeldt: 19. maj 2010, 21:50

Syn af C3 fra 72

Indlægaf Toft » 25. maj 2010, 10:30

Jeg har en C3 Targa på vej hjem fra USA og vil lige høre om hvilke krav, der er til lygter, og hvordan andre har løst det.
Jeg har fundet og læst om kravene (med kommentarer) til sideblink, positionslys etc. og er kommet frem til, at det er nødvendigt at montere side blink.
72 modellen har orange positionslys/blinklys. Vil det give problemer? I lovstoffet står der, at positionslysene foran skal være hvide.
3412
Hvis det er nødvendigt med hvidt lys, hvordan har I så løst det problem? Passer det hvide lygteglas fra en 71'er på en 72'er, eller er det nødvendigt med en ekstra lygte?
For at undgå at køre med forlygterne tændt om dagen overvejer jeg at montere kørelys.
Hvordan kan det løses uden at bryde stilen?
3411
Bagerste sidemarkering er rød. Ifølge reglerne må sidemarkeringen kun være gul. Skal jeg koble pæren fra? Kan glasset eventuelt skiftes til gul og udgøre sideblinket?
Jeg er opmærksom på, at jeg skal vælge synshal med omhu for at være sikker på, at det er et sted, der kender til reglerne for veterankøretøjer, så jeg har fundet en i området hvor jeg bor.
Det var en hel masse spørgsmål fra en nybagt Corvetteejer, som glæder sig til at få drengedrømmen opfyldt.
3413
Bilen er gennemgribende renoveret og i super stand og jeg glæder mig til at få jeres vurdering når vi mødes til træf senere på året.

/Bent
Vedhæftede filer
Corvette 4.jpg
Corvette 4.jpg (58.81 KiB) Vist 7152 gange
Corvette 1.jpg
Corvette 1.jpg (139.54 KiB) Vist 7152 gange
Corvette 3.jpg
Corvette 3.jpg (98.03 KiB) Vist 7152 gange

Shark
Indlæg: 0
Tilmeldt: 21. jun 2008, 18:44

Hej Bent Tillykke med den Den skal

Indlægaf Shark » 25. maj 2010, 12:01

Hej Bent
Tillykke med den
Den skal have monteret sideblink for at du kan være sikker på at få den synet. Nogen får dem gennem uden, men det er uklogt hvis du senere bliver involveret i en højresvingsulykke og ikke har sideblink monteret.
Det med orange positionslys er lidt et problem, her kan man ikke umiddelbart opfylde kravet om hvidt positionslys og gult blink. 71'er glassene kan godt monteres på 72'eren. Min 71'er blev synet med klare glas og gule pærer, altså gult positionslys, dette plejer ikke at være et problem. Hvis det skal være helt efter reglerne kan man evt. montere en ekstra pære i lygten så man har en gul og en klar pære og klare glas. Jeg har set en vejledning i dette, jeg kan desværre ikke finde den lige nu men mener at det var enten en svensk eller norsk artikkel.
Mht. bagerste sidemarkering er det ikke korrekt at den skal være gul, den skal være rød (det afhænger af årgangen), så den skal du ikke lave om på.

Gæst

Der er en god ombygnings

Indlægaf Gæst » 25. maj 2010, 12:04

Der er en god ombygnings vejledning fra Corvette Club Norge her, men kan også benyttes i Danmark.
Den ligger faktisk på CCD også, under Technik PDF.

Ombygging av baklykter til C3

Brugeravatar
Elektrikeren
Indlæg: 5
Tilmeldt: 21. mar 2010, 14:28

Hej og tillykke med den.

Indlægaf Elektrikeren » 25. maj 2010, 15:44

Hej og tillykke med den.

Har for en lille månedstid siden fået en 72'er gennem syn og det jeg gjorde var følgende:
Monterede hvide glas på position/blinklys foran samt monterede sideblink fast i skærmen.

Hvis det er kan du evt. låne mine hvide glas

Elektrikeren
# 1740 Elektrikeren

(udmeldt) Niels E
Indlæg: 0
Tilmeldt: 26. apr 2010, 21:44

Tak for svarene, det bekræfter

Indlægaf (udmeldt) Niels E » 25. maj 2010, 21:41

Tak for svarene, det bekræfter min mistanke om de orange positionslys. Jeg vil lige se på, om jeg kan nå at få fat på nogle hvide glas selv, ellers vil jeg gerne låne dine "Elektrikeren". Jeg skal muligvis en tur "over dammen" inden bilen er hjemme, så jeg kan tage dem med hjem.
Jeg har i dag talt med min mekaniker, som tidligere har fået synet en veteranbil, som også havde røde sidemarkeringslys på bagskærmen. Det var her nødvendigt at koble pæren fra for at få den godkendt.

Er der nogen, som har et godt bud på kørelys?

/Bent

Sømanden
Indlæg: 0
Tilmeldt: 27. maj 2009, 19:35

Hej Jeg fik min C3

Indlægaf Sømanden » 25. maj 2010, 22:26

Hej

Jeg fik min C3 fra 1973 der fremstår original, synet for en måneds tid siden uden problemer.
Monterede side blink, det var det.

En veteranbil der fremstår som leveret fra fabrikken kan godkendes med de medfødte lygter, herunder feks. gul farve til fremadvendt positionslys.

Jeg har også overvejet montering af kørelys, men synes ikke jeg kan finde noget passende uden at det ligner "bilka-tun" af værste skuffe:(
Så indtil videre anvender jeg de gule positionslys som kørelys!:driving:

1959 Johnny
Indlæg: 0
Tilmeldt: 6. sep 2006, 23:45

c3

Indlægaf 1959 Johnny » 25. maj 2010, 22:35

Tillykke . Jeg har fået synet min c3 72 2 gange uden at efter monterer noet.
mvh Johnny

Fiskerbrian
Indlæg: 0
Tilmeldt: 19. jul 2008, 19:05

Tillykke med den fine vogn. Jeg

Indlægaf Fiskerbrian » 26. maj 2010, 12:00

Tillykke med den fine vogn.
Jeg fik min 72'er synet ved at montere hvide glas foran, montere midlertidige sideblink med strips, og et stykke tape over de røde sidemarkeringer.
Mvh. Brian.

Vette74
Indlæg: 0
Tilmeldt: 21. apr 2009, 23:46

Hej Bent Jeg fik min '74

Indlægaf Vette74 » 30. maj 2010, 22:00

Hej Bent
Jeg fik min '74 synet i foråret. Bortset fra sideblinkene virker det som om, at køre/positionslys er lidt til fortolkning. Jeg gjorde det, at jeg besøgte synshallen og fik en snak med "mester" og spurgte til hans vurdering og om hvad han kiggede på, det har den fordel, at dels føler han sig værdsat og dels kan du finde en hal, hvis kemien ikke passer. Da jeg senere dukkede op til syn var der "genkendelsens glæde" og jeg gik igennem, hvor eneste ændring har de monterede sideblinklys.

Mvh
Kenneth

Sømanden
Indlæg: 0
Tilmeldt: 27. maj 2009, 19:35

Jeg har samme erfaring som

Indlægaf Sømanden » 30. maj 2010, 22:30

Jeg har samme erfaring som Kenneth, nemlig dialog!

En god og åben snak med synsmanden løser mange misforståelser og problemer af vejen før den egentlige "eksamen":)

Lidt hjemmearbejde i form af en let gennemgang af "Vejledning om syn af køretøjer" fra Trafikstyrelsen, kan vise sig nyttig og skabe klarhed over forskelligartede fortolkninger.


Tilbage til "Generelt teknisk forum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 55 gæster