Problemer med motorgangen...

Teknisk relateret snak
keddex1982
Indlæg: 0
Tilmeldt: 10. nov 2009, 22:00

Problemer med motorgangen...

Indlægaf keddex1982 » 15. apr 2010, 21:51

Hej alle

Jeg har fået lidt problemer med min 454 C3 fra 1971... Når jeg starter den går den meget uroligt og vil ikke tage gassen.. jeg kan høre at den "sætter ud" uden dog at gå helt i stå... Første gang jeg oplevede det blev jeg gjort opmærksom på at det kunne være vand i benzintanken og ganske rigtigt kan jeg se at der flyder nogle små vandblærer rundt i bunden af tanken. Jeg vil forsøge at suge det op med en lille slange og en pumpe, eller tømme den helt og fylde ny benzin på... men det jeg ikke kan forstå er følgende:
Når den har stået et stykke tid i tomgang eller jeg forsøger at køre, bliver den ved med at "sætte ud" men hvis jeg så slukker motoren og starter igen kan det pludseligt være helt væk... Derefter kan jeg så køre uden at mærke noget som helst til det...
Hvis motoren så står og bliver kold er det det samme igen med at den sætter ud og "skyder" i udstødningen...

Jeg vil selvfølgeligt få styr på det med vandet i tanken, men jeg kan ikke forstå hvorfor det fra det ene øjeblik til det andet kan være væk, bare ved at slukke og tænde motoren igen...

Håber der er nogen der kan bidrage med lidt respons...

Mvh Christian

ClausX
Indlæg: 6
Tilmeldt: 10. sep 2003, 11:08

Den nemmeste måde at få

Indlægaf ClausX » 15. apr 2010, 22:02

Den nemmeste måde at få kondensvandet ud af benzintanken er at tilsætte en liter karburatorsprit når du fylder tanken op. Vand og benzin er u-blandbare, men spritten kan optage vandet fuldstændigt. Jeg tror dog ikke motorens "udsætteri" skyldes vand i benzintanken og håber andre kan foreslå en løsning hertil.
Vettehilsen
Claus

keddex1982
Indlæg: 0
Tilmeldt: 10. nov 2009, 22:00

Hm... jeg har haft tilsat

Indlægaf keddex1982 » 15. apr 2010, 23:36

Hm... jeg har haft tilsat karburatorsprit i to omgange (hvor jeg selvfølgeligt også har tanket benzin oop) men kan fortsat se vandblærer på bunden... Jeg synes også det virker lidt mærkeligt at det skulle forsvinde fordi den lige bliver slukket og tændt igen... hælder mere til at det kan være noget med tændingssystemet men jeg vil gerne høre hvis der er nogen der har bud på det...

Lykkemark
Indlæg: 0
Tilmeldt: 27. mar 2007, 23:26

Hej Christian Nu bliver jeg lidt

Indlægaf Lykkemark » 16. apr 2010, 01:35

Hej Christian

Nu bliver jeg lidt grov og siger velkommen tilbage til for 40 læs fyrre år siden. Alt er mekanisk, computeren er ikke engang opfundet. Nu tror du, fordi du veksler mellem dagligdags gryde og 100 kg jern plus at tingene reagerer på samme vis. Vi snakker karburator/Vs luft, og når vi gør det snakker vi også meteorologi, nemlig lufttrykket, i millibar eller hektopascal.
De rigtige racerteams, dragracere ved det, ligesom jeg ved det når jeg laver f.eks møbelskum, jeg stiller apperaturet efter min sidste aflæsning af barometret. Når så det er sagt, så skal det også siges:
Når alt er justeret, så står der tilbage at man benytter sin bl ofte, jeg har et maskineri ligesom dit, og jeg kører i sæson'en faktisk hver dag, minimum 50 km plus.Min erfaring af dette er: så triller maskineriet bare, bilen lever (jeg lever), men noget der kun lever med ugers mellemrum sammen med nogle skruenøglers medvirken, lyder underligt.
Hvis alt står rigtigt, og dine tændrør ser rigtige ud (allesammen inkl. det der er svært at få fat i) så væn dig til Big Block.

Just my two cents

Lykkemark

Shark
Indlæg: 0
Tilmeldt: 21. jun 2008, 18:44

Uden at vide noget om

Indlægaf Shark » 16. apr 2010, 07:39

Uden at vide noget om hvilket karburator der sidder på din bil:
Når du stopper og starter igen bruger du vel gaspedalen? Det kan evt. gen-aktivere chokeren hvis den er koblet fra. Måske er der noget ved chokeren der ikke kører som det skal. Hvis det var en original motor/karburator konfiguration ville det være nemt at måle sig frem til hvordan choker spjældet skulle stå og finde ud af om det kører som det skal, men som jeg har forstået af tidligere tråde om din bil er den voldmodificeret?? Det i sig selv giver jo heller ikke just roligere motorgang.
Hvis alt er som originalt (og fungerer) eller hvis det er helt korrekt lavet så skal den selvfølgelig kunne tage gas selvom den er kold.
(Hvis det ikke er tilfældet at den er modificeret må du meget undskylde)

Roald #606
Indlæg: 0
Tilmeldt: 5. apr 2006, 11:32

Husker jeg forkert eller havde

Indlægaf Roald #606 » 16. apr 2010, 08:07

Husker jeg forkert eller havde den stadig platin tænding? Jeg ved ikke om det der giver dit problem men justere tænding og skifte platiner/kondensator skader ikke. Jeg plejer at gøre det hvert forår.

keddex1982
Indlæg: 0
Tilmeldt: 10. nov 2009, 22:00

Uden at vide noget om

Indlægaf keddex1982 » 16. apr 2010, 08:55


Uden at vide noget om hvilket karburator der sidder på din bil:
Når du stopper og starter igen bruger du vel gaspedalen? Det kan evt. gen-aktivere chokeren hvis den er koblet fra. Måske er der noget ved chokeren der ikke kører som det skal. Hvis det var en original motor/karburator konfiguration ville det være nemt at måle sig frem til hvordan choker spjældet skulle stå og finde ud af om det kører som det skal, men som jeg har forstået af tidligere tråde om din bil er den voldmodificeret?? Det i sig selv giver jo heller ikke just roligere motorgang.
Hvis alt er som originalt (og fungerer) eller hvis det er helt korrekt lavet så skal den selvfølgelig kunne tage gas selvom den er kold.
(Hvis det ikke er tilfældet at den er modificeret må du meget undskylde)


Nej.. bilen er ikke voldmodificeret :) Efter sælgers udsagn er alt originalt bortset fra at motoren er blevet hovedrenoveret ved Carl Christensen i Århus for ca. 20.000 km siden. Den skulle efter sigende være blevet honet lidt op og have fået nye stempler, lejer, pakninger etc...
Jeg tror til gengæld at du har fat i noget omkring det med chokeren... det kunne jo godt tænkes at den måske "hænger lidt" i choker spjældet... og når så motoren bliver varm falder det måske på plads når man slukker og tænder motoren...
symptomerne passer fint overens med den problematik da den lige umiddelbart efter at være blevet startet som kold motor går ret pænt og derefter begynder at skabe sig...

Roald > Ja, den har stadig platintænding - Jeg tror mest på at fejlen ligger i karburatoren for hvis det var tændingen burde det jo ikke gøre en forskel at slukke og tænde motoren... eller er jeg fejl på den?

Roald #606
Indlæg: 0
Tilmeldt: 5. apr 2006, 11:32

Er det bare et hurtigt

Indlægaf Roald #606 » 16. apr 2010, 09:59

Er det bare et hurtigt sluk/tænd der fjerner problemet? så ligger problemet nok ikke i tændingen. Har du haft luft filtret af og set hvordan dit choker spjæld står under kørsel?

Claes
Indlæg: 0
Tilmeldt: 3. mar 2004, 12:38

Jeg tror du har et

Indlægaf Claes » 16. apr 2010, 16:42

Jeg tror du har et tilstoppet benzinfilter et sted - eller noget skidt i tanken, der blokerer benzintilførslen en gang i mellem.

Jeg tror bare den får benzinen for langsomt i perioder.

Det med den "skyder" lyder for mig som vand i tanken - det med den "sætter ud" lyder som om den ikke får nok benzin.

Hvor meget har du kørt? Har du hældt sprit i tanken og kørt hele den tank tom og derefter påfyldt ny benzin?

Jeg har haft samme problemer - spritten hjalp med det samme for mig. Jeg har også haft problemet med et for lille benzinfilter monteret. Jeg havde sådan et lille standard benzinfilter monteret på slangen op til karburatoren - selvom det var helt nyt var der alligevel ikke nok flow i det, når bilen fik rigtig gas.


Forresten - hvordan kan du se "vandblærerne" i bunden af tanken??????

keddex1982
Indlæg: 0
Tilmeldt: 10. nov 2009, 22:00

Jeg har haft den til

Indlægaf keddex1982 » 16. apr 2010, 16:55

Jeg har haft den til at stå i tomgang et stykke tid og også haft den ude at køre ved lave omdrejninger.. her sætter den ligesom ud hvilket resulterer i en noget "hoppende" køretur og hvis jeg træder mere på speederen skyder den i udstødningen.. jeg har så prøvet at slukke den og tænde den igen flere gange og der har det så lige pludseligt været væk... Når jeg har slukket og tændt den har det den ene gang været hurtigt sluk/tænd og de andre to gange er der gået længere tid mens jeg har forsøgt at få de små grå i øverste etage til at regne ud hvad der var galt.. Jeg har lige haft et hurtigt kig på spjældet i dag under motorgang men kunne ikke umiddelbart se at der var noget galt... har prøvet med hånden at flytte på det jeg tror er chokerspjældet men det løste tilsyneladende ikke problemet... Det skal dog siges at jeg langt fra har opnået den fulde forståelse for corvettens karburatorindstillinger endnu :)

Hvis der skulle være en lokal Odenseaner eller lign med styr på vette motoren skal de være yderst velkomne! :)


Tilbage til "Generelt teknisk forum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 32 gæster