El Blæser

Teknisk relateret snak
Jyden
Indlæg: 9
Tilmeldt: 28. feb 2008, 17:23

El Blæser

Indlægaf Jyden » 27. maj 2009, 20:12

Jeg har monteret en enkelt elblæser sammen med en alu køler.
I den forbindelse har jeg ikke monteret lufttunnelen igen mellem motor og køler. Køler perfekt ved disse temperaturer, men er der nogen der ved om der kan blive problemer til sommer.

(udmeldt) C3
Indlæg: 151
Tilmeldt: 20. feb 2004, 01:27

Jeg har monteret en enkelt

Indlægaf (udmeldt) C3 » 27. maj 2009, 22:28


Jeg har monteret en enkelt elblæser sammen med en alu køler.
I den forbindelse har jeg ikke monteret lufttunnelen igen mellem motor og køler. Køler perfekt ved disse temperaturer, men er der nogen der ved om der kan blive problemer til sommer.


Det er svært at sige med så få oplysninger. Men umiddelbart nej, der bør ikke blive problemer.

Jeg har kørt flere sæsoner med en elblæser og standard køleren uden problemer. Det fungerer i praksis sådan at elblæseren stort set kun kører når bilen holder stille eller kører meget langsomt.
Det er jo ikke meningen at det er elblæseren, der skal køle ved almindelig kørsel. Det skal køleren selv sørge for. Hvis det var nødvendigt med konstant eller næsten konstant ventilator, så kunne man jo lige så godt beholde den mekaniske vinge. Min elblæser er styret af en termostat i returledningen, og den starter meget sjældent.

Det kræver dog at tætningerne omkring kølerrammen er i orden, så køreluften rent faktisk ledes igennem køleren, og ikke udenom.

Jeg oplevede også det første år, hvor nummerpladen dækkede for grillens midterste åbning at elblæseren startede ved motorvejskørsel på en varm dag.
Så blev nummerpladen flyttet ned under grillen, og siden har det fungeret fint.

Mit setup kan ses her:



Nummerpladeplaceringen kan du se på avatar'en.

PS. Jeg har set at nogen sætter en plade bag køleren kun med hul eller huller ud for blæseren/blæserne. Det tror jeg er en dårlig ide, da det spærrer for køleluft igennm de store dele af køleren, der ikke er ud for hullerne/hullet.

Shark
Indlæg: 0
Tilmeldt: 21. jun 2008, 18:44

Hej Jyde Nu skriver du ikke

Indlægaf Shark » 3. jun 2009, 17:32

Hej Jyde

Nu skriver du ikke hvilken motor du har i?
Jeg ved i hvert fald at med en big block hvor pakningerne ikke er monteret SKAL blæseren køre hele tiden. Det fik jeg bekræftet da vi skulle køre en let pumpet big block hjem og en ledning til blæser relæet faldt af så blæseren ikke kørte. Den begyndte at koge på motorvejen:(

For at køle rigtigt (uden at blæseren skal køre hele tiden) kræves det at at pakninger mellem køler og ramme samt mod hjælmen osv er iorden og spoileren under næsen er monteret (blev af samme grund indført i '69).

(udmeldt) C3
Indlæg: 151
Tilmeldt: 20. feb 2004, 01:27

Hej Jyde Nu skriver du ikke

Indlægaf (udmeldt) C3 » 3. jun 2009, 18:08


Hej Jyde

Nu skriver du ikke hvilken motor du har i?
Jeg ved i hvert fald at med en big block hvor pakningerne ikke er monteret SKAL blæseren køre hele tiden. Det fik jeg bekræftet da vi skulle køre en let pumpet big block hjem og en ledning til blæser relæet faldt af så blæseren ikke kørte. Den begyndte at koge på motorvejen:(

For at køle rigtigt (uden at blæseren skal køre hele tiden) kræves det at at pakninger mellem køler og ramme samt mod hjælmen osv er iorden og spoileren under næsen er monteret (blev af samme grund indført i '69).


Nu kan man jo ikke dømme alle Corvetter efter et enkelt tilfælde. Men det er rigtigt, efter hvad der har været skrevet her og andre steder at bb har et større kølebehov.

Var den også med en ny alukøler? Og hvor sad nummerpladen?

C3

Roald #606
Indlæg: 0
Tilmeldt: 5. apr 2006, 11:32

Nu kan man jo ikke

Indlægaf Roald #606 » 3. jun 2009, 19:14


Nu kan man jo ikke dømme alle Corvetter efter et enkelt tilfælde. Men det er rigtigt, efter hvad der har været skrevet her og andre steder at bb har et større kølebehov.

Var den også med en ny alukøler? Og hvor sad nummerpladen?

C3


Det er vel heller ikke lige meget hvilken elblæser man kører med. De fåes jo vel i alle størrelse (cfm) :)

I den forbindelse, hvad er det for en du bruger C3?

Shark
Indlæg: 0
Tilmeldt: 21. jun 2008, 18:44

Nu kan man jo ikke

Indlægaf Shark » 3. jun 2009, 19:34


Nu kan man jo ikke dømme alle Corvetter efter et enkelt tilfælde. Men det er rigtigt, efter hvad der har været skrevet her og andre steder at bb har et større kølebehov.

Var den også med en ny alukøler? Og hvor sad nummerpladen?

C3


Der var ingen nummerplade på :coolgleamA:
Det var en nyere køler, men ikke alu (uvist om det giver nogen voldsom forskel)


Tilbage til "Generelt teknisk forum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster