2 eller4 bolt

Teknisk relateret snak
Cj7
Indlæg: 0
Tilmeldt: 7. sep 2006, 22:06

2 eller4 bolt

Indlægaf Cj7 » 13. nov 2007, 00:27

Hvor mange hk kan man belaste en 2 boltet med før det giver problemer

Piet
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14. apr 2016, 13:46

re:2 eller4 bolt

Indlægaf Piet » 13. nov 2007, 01:55

Jeg vil nok holde mig under 400Hk /gross en 4 boltet bør ikke tages over 5500HK Min sidtse blok revnede med ca 420HK på svinghjulet = ca 500HK /Gross 
Det gjorde den højst sansynligt pga tændingsbanken (kørte 13.4:1) 

En LT1 blok 4boltet kender jeg flere som kører med 650+HK med blower, men de begynder at ligge på grænsen til en kraftigere aftermarked blok 

Nogle blokke kan tåle mere abuse end andre, problemet er man aldrig kan vide hvilke, hvis forabejdet er lavet korrekt i blokken og alle tolerancer er korrekte så hjælper det selvfølgelig på hvor meget man kan presse den. 

De største dræbere for motorer (som er korrekt bygget) er tændingsbanken overophedning og overdrejning.

Roald #606
Indlæg: 0
Tilmeldt: 5. apr 2006, 11:32

Re: re:2 eller4 bolt

Indlægaf Roald #606 » 13. nov 2007, 09:45

gælder de samme tal også for big block?

Piet
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14. apr 2016, 13:46

re:2 eller4 bolt

Indlægaf Piet » 13. nov 2007, 10:27

Nej bigblock kan holde til noget mere pga det ekstra gods, du kan vist godt putte 150HK oven i de tal. 

400blokke er lidt specielle med deres siamesiske boringer og jeg har læst flere steder at de 4boltede 400 faktisk ikke er stærkere end 2boltete pga stedet de har placeret de ekstra bolte.
 
400 blokken er den som har potentielt de fleste varmeproblemer, en ting er teori en anden ting er praksis, da der er masser som kører rundt med en 500HK 406 uden problemer så det kan være svært at give et endegyldigt svar.

Det som typisk får blokken til at give op er høje omdrejninger ikke HK i sig selv, jo færre cubik jo flere omdrejninger skal man have for at yde flere HK  dvs hvor en 383SB med 500HK gerne vil op i 6500rpm så kan en 489BB yde det samme ved 5500 rpm og det betyder en del for holdbarheden.
Af helt samme årsag kan man hive flere HK ud af samme blok ved hjælp af ladetryk, dvs turbo,blower, kompressor uden at blokken nødvendigvis giver op da det jo ikke kræver højere omdrejninger for at yde disse ekstra kræfte,  læg ca 30% potentiale oven i tallene ved denne kontruktion, hvis man vil have noderne superkræfter i sin bil så er det vejen at gå.
En 383 med ladetryk, intercooler og indprøjningsanlæg har ikke problemer med at yde omkring 700HK med et tilsvarende helt utroligt moment

Nu er der en tendens til at fokusere for meget på MAXHK det er langt langt vigtigere at kigge på hele kurven altså hvornår motorens kræfter reelt er til stede, en dejlig flad moment kurve som trækker sig ud over det længest mulige omdrejningsfeldt er for de fleste langt vigtigere end at have 20% flere HK i toppen

det som er vigtigst for de aller fleste når de ønsker sig mere motorkraft er at få den berømte ';seat in the pants'; fornemmelse altså der hvor man bliver trykket godt og grundigt ned i sædet under acceleration.
Den (dejlige) fornemmelse får man først og fremmest hvis moment kurven er god så det er vigtigt at have masser af overskud i det lavere omdrejningsfelt til en gadebil, hvorimod en racerbil sagtens kan leve med at skulle op i 3000+ omdrejninger før den bestiller noget.  
HK alene vinder ikke et ræs og det er pga det stærke moment i V8 konstruktionen at 0-100kmt uden problemer kan klares på 5sek med 250HK på baghjulene i vores type biler.

Det er tit her at SB Vs BB diskussionen kommer igang, hvis du kigger på fakta så er tilsvarende bygget BB overlegen kraftmæssigt, det som de fleste helt glemmer er at SB kan yde mere end rigeligt til de fleste, så i sidste ende er det ikke et spørgsmål om hvor meget du kan få  men mere et spørgsmål om  hvor meget er nok.


Roald #606
Indlæg: 0
Tilmeldt: 5. apr 2006, 11:32

Re: re:2 eller4 bolt

Indlægaf Roald #606 » 13. nov 2007, 16:06

 

david
Indlæg: 0
Tilmeldt: 30. jul 2003, 22:59

Re: re:2 eller4 bolt

Indlægaf david » 14. nov 2007, 21:22

Jeg synes ikke det er noget man kan svare entydigt på.

En fireboltet blok kan godt være svagere end en 2 boltet, det afhænger af legering og godstykkelse, en ny fireboltet mexicoblok kan være svagere end en gammel 2 boltet i god legering. det er værd at lægge mærke til at chevrolet lavede fireboltede blokke hvor alle fem lejeoverfald var fireboltede, det gjorde de på truck 366 og 427, det var talldeck blokke med plads til en ekstra stempelring derfor var de højere. men de var jo lavet til lave omdrejninger og lav kompression, men de ekstra bolte var med til at holde krumptappen på plads under den hårde vedvarende belastning som en truck/lastbil er udsat for, det samme ser man i bådverdenen.

Men en corvette er jo en let bil og man kører typisk kun med fuld belastning i få sekunder, her betyder det mindre hvormange bolte der er på lejeoverfaldende, legering af blok og krumptap har  efter min mening større betydning for holdbarheden.

Når det så er sagt så er en god blok den bedste investring man kan gøre når man bygger seriøs motor, en m-block, iron eagle eller motown blok er f.eks gode fundamenter og så er de lavet i us of a, land of the free.

Roald #606
Indlæg: 0
Tilmeldt: 5. apr 2006, 11:32

Re: re:2 eller4 bolt

Indlægaf Roald #606 » 15. nov 2007, 00:43

hva synes du om den her støbning?

14015445

david
Indlæg: 0
Tilmeldt: 30. jul 2003, 22:59

re:2 eller4 bolt

Indlægaf david » 15. nov 2007, 08:14

Det er en fin blok, den blev brugt til at de LS6'ere som man kunne købe hos Chevrolet way back, 600 hk hvis den er 2 boltet, 800 heste hvis den er 4 boltet medmindre du sætter et monster nitro anlæg på :-)

Roald #606
Indlæg: 0
Tilmeldt: 5. apr 2006, 11:32

Re: re:2 eller4 bolt

Indlægaf Roald #606 » 15. nov 2007, 10:18

Den er 2 boltet, men jeg tror ikke jeg rammer 600 hk

Lige sådan for nysgerrigheden skyld, jeg har set sådan en 'main caps stud girdle'. Hjælper sådan en?

Jeg faldt nemlig over en tråd på et chevy forum hvor der var en der anbefalede det, selv til under 500 hk, er det ikke overkill?

david
Indlæg: 0
Tilmeldt: 30. jul 2003, 22:59

Re: re:2 eller4 bolt

Indlægaf david » 15. nov 2007, 15:16

det må være en ford-mand som har forvildet sin ind :-) overkill og spild af penge på en bigblock, de nye smallblocks er vist 6 boltede men det er en anden sag :-)


Tilbage til "Generelt teknisk forum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 25 gæster