Hvad betyder dette ??

Teknisk relateret snak
vette1-839
Indlæg: 0
Tilmeldt: 25. mar 2006, 15:36

Hvad betyder dette ??

Indlægaf vette1-839 » 9. nov 2007, 12:03

Hej med jer !

Har lige et spørgsmål ang. min motor der har følgende option: L48, 4 bbl. carb. 350 c.i.d., 195 net hp.

Hvad betyder dette, (nogle af disse forstår jeg godt, men kunne godt tænke mig at få en forklaring fra nogle af jer specialister).

Jeg har yderligere checket mit stelnummer på vettescape.com for at finde ud af hvornår bilen er produceret. 
Her viser det at den er produceret feb. 74.

Mit spørgsmål er så: Kan jeg få denne bil ';afgiftet'; som en veteran (altså 35 år) til feb. 09 og træder 1/4 vægtafgift samtidig i kraft på dette tidspunkt ??

Håber på en masse gode svar.

Hilsen vette1

Bankmand
Indlæg: 0
Tilmeldt: 24. okt 2005, 09:47

Re: Hvad betyder dette ??

Indlægaf Bankmand » 9. nov 2007, 12:39

Mit spørgsmål er så: Kan jeg få denne bil ';afgiftet'; som en veteran (altså 35 år) til feb. 09 og træder 1/4 vægtafgift samtidig i kraft på dette tidspunkt ??


Du burde ( hvis toldamen er flink ) kunne få den på billig afgift, men vægtafgift bliver først ændret pr 31-12-2009

/Claus

david
Indlæg: 0
Tilmeldt: 30. jul 2003, 22:59

Re: Hvad betyder dette ??

Indlægaf david » 10. nov 2007, 14:51

L48'eren er standardmotoren på 5,7 liter med 195 nettoheste, man kunne i 74 vælge mellem en L48 og L82 på henholdsvis 195 og 250 heste, momentet er nogenlunde det samme for begge motorer/lave omdrejninger, men knasten/fjedrene understøttet af smedede stempler og stålkrumtap gør L82'eren mere velegnet til lidt gaderæs eller en tur op i det røde felt. Der var en del som købte en corvette i 74 fordi den kørte længere på literen end de større fullsize biler fra Chevrolet og salget steg med ca. 20 procent i forhold til 73.

vette1-839
Indlæg: 0
Tilmeldt: 25. mar 2006, 15:36

re:Hvad betyder dette ??

Indlægaf vette1-839 » 10. nov 2007, 19:34

Hej David ! Hvad er dit råd hvis man gerne vil ha` flere HK ??? Du skriver at forskellen mellem de 2 motorer bla. er knast/fjedre, smedede stempler og stålkrumtap. Skal disse stumper skiftes ud for at få 250 HK ?? Hvad koster det ?? Er der en smartere/billigere måde at få tilsvarende eller flere HK ?? Evt. ilægge 383` ? Du skriver stålkrumtap, er den der ligger i min en støbejernskrumtap og dermed tungere eller ???? På forhånd tak Vette1

david
Indlæg: 0
Tilmeldt: 30. jul 2003, 22:59

Re: re:Hvad betyder dette ??

Indlægaf david » 10. nov 2007, 20:13

step 1 : headers og 2 tomme udstødning , justering af karburator(skal justeres ved headers) og tændingskurve(kurvekit til din hei med hurtigere kurve)

step 2:  aluminumstopstykker/jerntopstykker med 64cc forbrændingskamre, giver højere kompression og flere heste, nem tuning på en smog smallblock med flade stempler. husk at tilpasse indsugningsmanifolden til topstykkerne. (her får du bedre fjedre mv. med det samme)/en af grundene til at de gamle mickey mouse topstykker var så populære.

step 3:  en lidt skrappere knast, evt. en mild gaderulleknast, evt. med rullevippere når du er igang.

step 4: boring/honig af blok og montering af 350 kit eller 383 strokerkit (billigste måde at renovere)

Hvis man ved hvad man gør/er god til at skrue kan man istedet for at skifte topstykker købe nogle lette ';højere'; stempler, med smallere stempelringe og få det hele afbalanceret(+ honing af blok), det gør en stor forskel at have en roterende masse som er lettere, det kan ikke ses på en dyno, men det kan ses og mærkes når man trykker den af, mindre roterende masse bruger færre heste til at komme op i omdrejninger, derfor hurtigere acceleration.

Grunden til at jeg ikke foreslår at køb af manifold, karburator og tænding er at medmindre din gamle karburator ikke fungerer kan den justeres, det samme gælder for tændning, man kan næsten købe et sæt alutoppe(5200 kr i usa) for det som en ny karburator, manifold og tænding koster og kan man finde ud af at justere det gamle får man flere heste ud/hurtigere accelation af at hæve kompressionen og barbere lidt vægt af motoren.

Hvis man ikke har mod på at skrue så meget kan man jo starte med at køre den på rullefelt og få den indjusteret, jeg har set 350'ere som er kommet ud med mere end 50 heste ekstra efter en tur på rullefelt, af en eller anden årsag virker det somom der til tider er lidt langt imellem ordentlige justeringer selv i usa.

Inden du begynder at tune bør du teste motorens tilstand, hvis den ikke er tæt i ringene vil det være spildt arbejde at hæve kompressionen.

Mht. til ståltap ville jeg glemme alt om det medmindre du går over en i decideret gaderacer eller planlægger at køre fra grænsen til Hamburg med speederen i bund. Den er ikke lettere men meget stærkere, men da din blok er toboltet ville den være begrænsningen inden krumptappen, men igen det har ingen betydning på gaden.

vette1-839
Indlæg: 0
Tilmeldt: 25. mar 2006, 15:36

Re: re:Hvad betyder dette ??

Indlægaf vette1-839 » 11. nov 2007, 08:48

Hej David.

Aller først tak for din uddybende/forklarende besvarelse. Men jeg har lidt flere spm.

Hvor meget hører der til et 350 kit / 383 stokerkit ?? og hvor mange kr. er der for i dele ??

Hvis man vælger en sådan kit, vil man så kunne bruge den oprindelige kaburator blot ved en justering ??

Og hvad med udstødningen, kan det så ikke bedre betale sig at montere en 2½ '; når man er igang ??

Du skriver at blokken er toboltet, hvad er det ??

Hvad vil man kunne få ud af HK af denne motor uden modificering af gearkasse, bagtøj mm. ??

Hilsen
Vette 1




david
Indlæg: 0
Tilmeldt: 30. jul 2003, 22:59

re:Hvad betyder dette ??

Indlægaf david » 11. nov 2007, 11:01

1. ringe, stempler, lejer, krumptap (fra 5000 og op i usa, jo dyrere jo bedre, billigste er lavet i kina)

2. Det kan godt lade sig gøre men kræver at du kan finde ud af at justere den, der skal både skiftes dyser og rods + diverse andet.

3. Større er ikke nødvendigvis bedre, men det skader ikke at gå i 2 1/2 hvis du laver en 383.

4. toboltet blok, kun to bolte holder lejeoverfaldet på krumptappen, L82/L48/LT1 var fireboltet og er bedre til at holde krumptappen ved stor belastning/langvarig belastning ';flyder'; lejeoverfaldet.

5. mellem 3-400 heste på baghjulene afhængig af kompression, knast, topstykker, manifold, karburator og ikke mindst byggemåde. Typisk vil den give omkring 300 heste på baghjulene.

Piet
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14. apr 2016, 13:46

Re: re:Hvad betyder dette ??

Indlægaf Piet » 11. nov 2007, 13:38

Et 383 stroker kit består typisk af krumtap, plejlstænger, stempler, stempelringe, krydspinde, lejer til krumtap. lejer til plejlstænger, hvis det er et eksternt afbalanceret kit så følger der  også svingningsdæmper og flexplate med.
selv om der er flere dele med til et eksternet afbalanceret kit så er de typisk 100-200usd billigere.
Husk at uanset hvilket kit du køber eller sætter sammen så vil jeg på det kraftigste anbefale at få det hele afbalanceret, også selvom du skulle købe et såkaldt afbalanceret kit.


her er en komplet liste over de dele du skal bruge til at bygge din motor om til en 383
strokerkit eller som løsdele 

Krumtap med 3.75 stroke, smedet stål er kun nødvendigt hvis du  virkeligt skal presse motoren.

5,7 eller 6'; plejstænger, vælg nogle med flydende krydspinde. jeg vil anbefale at købe nogle som er stroker cleared, ellers skal du selv til at slibe på dem for at de kan gå fri af din knastaksel, alle de billige strokerkits er ikke stroker cleared.
Igen smedede plejstænger er kun nødvendigt hvis motoren skal presses men sørg for at du får NYE plejstænger med nogle ordentlige ARP bolte eller lignende, det mest fejlende sted i motorens interne dele er plejstangsboltene.

Tilhørende stempler, vær opmærksom på din kompression og at de passer til de plejlstænger du køber, samt din  boring.
Jeg vil anbefale at købe smedede stempler, jeg vil ikke anbefale over 10.5:1 til gade motorer med alutoppe og ikke over 10:1 med jerntoppe, jeg vil anbefale at købe stempler med flade toppe.
Coatede stempler er hvor at stemelskørtet er behandlet med en grafit overflade, det er en god ide især på meget korte stempler  da de kæntrer meget i boringen, ogås på smedede stempler som  skal bores større er det en god ide.

Stempelringe, jeg køber  altid overstørrelse ringe så jeg kan file dem ned selv til det korrekte mål, de kaldes  ';filefit';

Lejer til krumtap og plejstænger, std størrelse  feks clevite

Svingningsdæmper, køb en i ordentlig kvalitet og husk om den skal være til intern eller ekstern afbalanceret motor.
Jeg bruger selv fluidæmpere, de optager vibrationer i hele omdrejningsspektret hvorimod standard vulkaniserede dæmpere er designet til at dæmpe ved specifikke omdrejninger, der er en stor prisforskel.

Flexplate/svinghjul  du kan godt bruge det gamle du har hvis det passer sammen med den afbalcenring du vælger.
Jeg vil igen anbefale at bruge nye ARP bolte her til moteringen.
husk at tjekke størrelsen på det som du kører med og husk at tjekke om din startkrans er iorden.

Køb en NY oliepumpe og si.

Et sæt frostpropper

Takthjulssæt, køb ikke for billigt jeg har set op til 15graders slup i nogle takhjulskit.

Nye noter til takthjul og svingningsdæmper.

et sæt knastlejer.

Et komplet pakningssæt
2x oliefiltre
2x olie til udskift allered efter de første 30minutters kørsel

Personligt skifter jeg også bolte ud til lkrumtaps lejeoverfald med ARP 180.000psi bolte det samme gør jeg til topstykkerne
også monteringsbolten til oliepumpen og oliepumpedrevstangen skifter jeg ud til ARP

Jeg skifter også altid benzinpumpe stødstang ud med en letvægtsversion.

Monteringsbolten til svingningsdæmperen skifter jeg til en ARP bolt, jeg har for tit set folk som river gevindet i krumtappen med en dårlig bolt her.

jeg skifter også oliefilter bespændingen m/ bypass valve, den som sidder der  er trods alt  tit 40 år gammel.


Ud over disse ting  så er der knastaksel, hvor du skal finde ud af hvilke kateristika du vil have på din motor, og du skal vælge en type knast  Flattappet eller Roller,  Hydraulisk eller mekanisk.
Roller er det dyreste og det bedste,  hydarulisk er det mest drifsikre mekanisk yder bedre.
Husk at hvis du går rollercam så skal du have cambutton/spacer og retro roller lifters.

Hvis du vil have nye topstykker så skal du kigge på forbrændigskammerstørrelse  64cc er det mest almindelige og den størrelse mange stempler beregner sin kompressionsforhold ud fra.
Så er der størrelsen på dine indtakerunners, igen skal du vide hvad du vil bruge din bil til, store indtakerunners 210+ flytter  kræfterne op i omdrejningsfeltet (vi snakker en 383 her)  til en gade motor er omkring de 200 en fornuftig størrelse.
HUsk at få nogle topstykker med lige indgang til tændrør ellers kan du løbe ind i problemer med dn udstødning.
Hvis du skifter topstykker skal du have nye stødstænger som er hærdede til guideplates
husk et sæt nye tændrør

Når vi nu er igang  så kan du overveje at skifte dine vippearme til rullevippere, dine standard vippearme vil med garanti ikke  kunne bruges sammen med de større ventilfjedre der sidder på mere moderne topstykker.
det kan være at de vil kræve længere studs for at have nok gevind at sidde fast i.
Igen hvis du vil have en motor til høje omdrejninger så bør du også kigge på studgirdles som  hjælper med til at stabilisere dit vippetøj
Desuden vil rullevippere kæve nye ventildæksler  for at der er plads nok til dem.

Dit originale indsugningsmanifold vil sætte en begræsning sammen med disse nye dele, så det bør opgraderes til et bedre afstemt  manifold, jeg bruger selv Edelbrock manifold, der er 2 forskellige typer, singleplane og dualplane.
Single plane er igen til motorer som går efter flere omdrejninger for  større effekt, dualplane er samme type somdet originale. køb et manifold som er så højt som muligt i forhold til den plads du har til rådighed under din hjælm, et performer rpm airgap manifold er et dejligt manifold til en 383 men jeg har ikke kunnet få det ned under en standard smallblockhjælm.

Hvis du skifter manifold så skal du have en adapter for at kunne bruge din originale kaburator, desuden vil den originale automat choker ikke fungere. samtidig vil adapteren hæve din kaburator med ca 1'; hvilket giver  mindre plads under hjælmen.

Med mindre du har en ny eller nyrenoveret tænding vil jeg  anbefale at skifte den ud med en ny HEI type tænding og købe et kit til indstilling af tændingskurve, skift også tændkabler ud nu du er  igang.
Afhængigt af hvilken type knastaksel du vælger så skal du vide hviket tandhjul som skal sidde på din strømfordeler.
det samme  gølder for benzinpump rod det kan være den skal have en messing knop for enden for ikke at skade kansten.

ved motorskift  vil jeg anbefale at man får ny benzinpumpe/fuelline og ny vandpumpe  samt termostat med det samme med mindre disse ting er  af nyere dato

Hvis du har manuelt gear så HUSK at sætte en ny pilot bøsning eller leje i numsen af krumtappen.
og hvis du har manuelt gear så overvej kraftigt en ny bedre kobling nu du er derinde
automatgear bør overveje at få en  anden Torque converter på med det samme, eller skan de mange nye kræfter være helt spildt.

Så er det tid til at kigge på dit udstødningssystem, et standard system vil ikke kunne  følge med kravene fra den nye motor, 2½'; med tilhørende headers er fint til de fleste 383 motorer, jeg har kørt med 2 1/4 på et tidspunkt uden problemer.
standard corvette lydpotter er ikke at anbefale på  et nyt udstødningssystem, og standard corvette sidepipes  er noget af det mest restriktiive man kan finde.

En ny ministarter er ikke nogen dum investering hvis du nu har fået nye headers osv.





Gæst

Re: re:Hvad betyder dette ??

Indlægaf Gæst » 11. nov 2007, 18:28

Tak for en meget fin og uddybende forklaring. Den kan vi alle lære noget af. 

vette1-839
Indlæg: 0
Tilmeldt: 25. mar 2006, 15:36

Re: re:Hvad betyder dette ??

Indlægaf vette1-839 » 11. nov 2007, 20:05

Hej !

Tak til både Piet og David for de yderst gode forklaringer. Jaa der er noget at tænke over.

Piet, er det stumper du forhandler ??

Og hvad med prisen, er det som ved f.eks. Ecklers ??

Forhandler du en god 2½ '; udstødning med ';GOD LYD'; samt headers til fornuftig pris ??

Hilsen Vette1


Tilbage til "Generelt teknisk forum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 18 gæster