Motor

Teknisk relateret snak
Brugeravatar
Steffen
Indlæg: 39
Tilmeldt: 10. jul 2004, 22:43

Motor

Indlægaf Steffen » 6. nov 2007, 09:31

Hej
Hvad vil det sige at en motor er externt afballanceret? Jeg kan se der skal bruges specielt svinghjul og dæmper, men jeg forstår ikke betydningen af dette.
mvh.
Steffen

Piet
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14. apr 2016, 13:46

re:Motor

Indlægaf Piet » 6. nov 2007, 10:57

Eksternt afabalanceret motorer bruger man primært for at få lidt mere plads til de roterende dele i krumtaphuset, GM 400 og 454 motorer er feks eksternt afbalanceret forstået på den måde at for at motoren er i balance når den kører så skal svinghjul/flexplate og svingningsdæmperen være afstemt til det. 

Når man feks bygger en 383 stroker så skal man fjerne materiale i motorblokken for at der er plads til en internet afbalanceret version, dvs plejstænger, krydspinde, stempler, stempelring, lejer osv alt sammen er afmålt og vejet og derefter er krumtappen så afbalanceret i forhold til de dele. 

Hvis du sætter et forkert svinghjul eller svingningsdæmper på en eksternt afbalanceret motor, så vil den få voldsomme vibrationer.

Allan#271
Indlæg: 0
Tilmeldt: 26. sep 2003, 00:10

Re: Motor

Indlægaf Allan#271 » 6. nov 2007, 18:49

dette er grunden til at jeg måtte sælge mit ny indkøbte alu svinhjul , da jeg fik lavet min 454 . Altså det originale på igen dog slebet . Steffen og andre sæt kryds i kalenderen allerede nu ,se under træf kalender

Per
Indlæg: 0
Tilmeldt: 13. sep 2004, 21:31

Re: re:Motor

Indlægaf Per » 7. nov 2007, 09:30

Motordelene i en externt afbalanceret motor må vel også være afbalanceret i sig selv?. der foregår jo ikke nogen egentlig afbalancering ved ';bare'; at sætte et specielt svinghjul på.
mvh.
Steffen 

david
Indlæg: 0
Tilmeldt: 30. jul 2003, 22:59

Re: re:Motor

Indlægaf david » 7. nov 2007, 15:50

400'erne og 454'erne og 502'erne er externt afbalancerede fordi den øgede slaglængde gør det umuligt at støbe en krumtap som kan afbalanceres internt uden at bruge slugs/blyvægte som fræses ind i krumptappen. Når du forøger slaglængden rykker du sølen længere ud på krumtappen i forhold til centeret, det giver nye udfordringer, nu er mere masse(incl. plejlstangen) rykket længere fra midten af krumptappen og der skal kompenseres vha. kontravægte på modsat side, problemet er at der som Piet skriver ikke er mere plads i blokken til at lave større kontravægte medmindre man bruger slugs/bly og dette er dyrt dvs. chevy gør det ikke.

Da man i sin tid besluttede sig for at bevare bigblocken og at lave en 454 for at imødegå miljøkrav var den nemme og billige løsning at lægge vægten på svingningsdæmperen og svinghjulet istedet, derfor er krumptap, svingningsdæmper og svinghjul/flexplade en samlet afbalanceret enhed, man gjorde det samme med 400'eren . Det skal man være opmærksom på når man skifter en af delene, de skal have samme antal gram som det de erstatter.

Lykken er korte slaglængder, store boringer og en let roterende masse, men det koster :-)

(udmeldt) Lars Hastrup
Indlæg: 0
Tilmeldt: 30. aug 2007, 12:19

Re: re:Motor

Indlægaf (udmeldt) Lars Hastrup » 8. nov 2007, 22:06

Kære David & Piet

Det er en fantastisk viden I har opbygget - imponerende.

Hilsen

Lars

Kenneth Hansen
Indlæg: 0
Tilmeldt: 3. maj 2005, 21:22

Re: re:Motor

Indlægaf Kenneth Hansen » 8. nov 2007, 23:16

Ha !!!

De har snydt !!! .. for hvis man piller huden af dem så står der Chevy på knoglerne 

Piet
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14. apr 2016, 13:46

Re: re:Motor

Indlægaf Piet » 9. nov 2007, 13:31



Kenneth den var go.


Tilbage til "Generelt teknisk forum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 26 gæster