Tænding

Teknisk relateret snak
Cj7
Indlæg: 0
Tilmeldt: 7. sep 2006, 22:06

Tænding

Indlægaf Cj7 » 13. okt 2007, 12:57

Hej alle

Min strømfordeler er lidt slidt er der nogle tændingsløsninger der med fordel kan anbefales eller er en ny fordeler af samme type ok til en motor der er peppet lidt.

Anders

(udmeldt) C3
Indlæg: 151
Tilmeldt: 20. feb 2004, 01:27

Re: Tænding

Indlægaf (udmeldt) C3 » 13. okt 2007, 15:57

Det afhænger naturligvis af hvilken type den gamle er.

Under alle omstændigheder anbefales en HEI tænding. Selv en relativt billig HEI er rigtig god.

C3

Cj7
Indlæg: 0
Tilmeldt: 7. sep 2006, 22:06

re:Tænding

Indlægaf Cj7 » 13. okt 2007, 21:39

Det er HEI tænding den har nu, men der er jo ikke de store justeringsmuligheder,eller er der igen noget her som jeg ikke har fået rigtig fat i ??

Piet
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14. apr 2016, 13:46

re:Tænding

Indlægaf Piet » 13. okt 2007, 22:03

En Hei tænding har de same justerings muligheder som et gammelt system med platiner. 
De 4 ting som kan og bør indstilles er 

1. centrifugal avanceringen også kaldet mekanisk avancering, den er styret af de 2 fjedre som holder slyngklodserne (monteret lige under rotordækslet)ved at skifte rundt immelem forskellige fjederstyrker kan du indstille hvor hurtigt/langsomt (omdrejningsbestemt) din tænding sætter ind. 

2. maksimum avancering, dette er en bøsning/stop hvis diameter bestemmer hvad din maksimale mekaniske avancering er. 

3. vacuumavancering, vacuumdåsen som er monteret på de fleste HEI tændinger er som standard ikke til at justere, den kan udskiftes med en justerbar hvis man feks kører med en vild knast som ikke laver megen vacuum,man bør også tjekke at den ikke overstiger ca 16g avancering. For det meste bør du vælge en fuld manifold vacuum til styring af din vacuumavancering, weigted vacuum er for smog kontrollerede motorer. 

4. den almindelige tænding, initial timing som er den absolut mindst vigtige i denne forbindelse, men er den alle stiller og tror at så er tændingen 10/4, den stilles med tændingspistol eller på ';gehør'; som jeg selv foretrækker, hvis der er ændret bare en smule på motoren så vil indstilling med tændingspistol ikke være at foretrække da man har tendens til at fokusrer mere på tallene end på den egentlige præstation, det er vigtigere at , og jeg citerer Lars Grimsmund her ';see listen and smell'; for den bedste indstilling. 

Disse elementer samlet er det man kalder at ';justere tændingskurven'; det er mere omfattende men også uendeligt meget bedre end bare at ';stille tænding';

Gæst

Re: re:Tænding

Indlægaf Gæst » 13. okt 2007, 22:25

Hvis du har mod på det er der masser af information at finde her: 

http://forums.corvetteforum.com/showthread.php?t=1430339

Cj7
Indlæg: 0
Tilmeldt: 7. sep 2006, 22:06

re:Tænding

Indlægaf Cj7 » 16. okt 2007, 20:20

Tak for jeres svar, det er meget interesant læsning og til Piet kan jeg købe et HEI anlæg af dig ??

Piet
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14. apr 2016, 13:46

re:Tænding

Indlægaf Piet » 16. okt 2007, 23:07

Det kan du tro, skal det være med mekanisk udtag til omdrejningstæller? eller bare en standard til elektrisk omdrejningstæller? du er velkommen til at ringe på 50519273 så kan vi snakke om det.


Tilbage til "Generelt teknisk forum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 66 gæster