motorjustering.

Teknisk relateret snak
erik1303
Indlæg: 0
Tilmeldt: 13. jul 2007, 21:35

motorjustering.

Indlægaf erik1303 » 19. aug 2007, 16:35

Hej

Jeg vil lige høre om der er nogen der har erfaring med justerig af en 82´indsprøjtningsmotor, går for højt i tomgang ca. 700 omdr. svinger + - 50 omdr. da den står og 'ruller' lidt, og prutter lidt i udstødning.

Når den er kold starter den på 1000-1100 omdr. Går dog stille og roligt længere ned efterhånden, så det er bare med at vente, ellers bliver kardanen lavet om til en proptrækker, pga. de meget kraftige ryk. Jeg har en kammerat med 2 corvetter med karburator, der bare går helt perfekt og lavt i tomgang, det burde da være det sidste nye der skulle være det bedste, eller hva??. Det burde da være muligt med et tune up af sådan en dejlig motor.

Er der nogle derude der kender en med erfaring i Cross-fire inj. gerne værksted på Sjælland.

MVH

Erik Døssing

Piet
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14. apr 2016, 13:46

Re: motorjustering.

Indlægaf Piet » 19. aug 2007, 22:48

Crossfire systemet er desværre notorrisk kendt for sine problemer endda så meget at systemet er blevet kaldt misfire af mange.

et typisk problem er dyserne og vand i brændstofsystemet

kim 586
Indlæg: 0
Tilmeldt: 24. aug 2006, 22:33

Re: motorjustering.

Indlægaf kim 586 » 21. aug 2007, 23:45

hej Erik jeg er selv den lykkelige ejer af en 82 cross fire, men jeg har selv de omtalte problemer, min bil starter med 6-700 omd, når den er kold og går så op på 9-1000 omd. når den er blevet varm. Jeg har fået skiftet lambda sonden, det satte omd. lidt ned, før udskiftning af sonden gik den med 1000-1200 omd. når den var varm, jeg kender et par dygtige mekanikere, de har kikket på mit problem, men de klør sig bare i nakken, og trækker på skuldrene, vi har nemlig ikke noget diagram over indsprøjtnings anlæg/tænding, så det er ikke nemt at gøre noget ved problemet, siger de.Men finder vi en løsning på dette skal jeg nok give dig besked.

ps. du har vel ikke noget diagram liggende ?

MVH. Kim Nielsen

 

 

kim 586
Indlæg: 0
Tilmeldt: 24. aug 2006, 22:33

Re: motorjustering.

Indlægaf kim 586 » 21. aug 2007, 23:54

hej Piet

er det meget besværligt at lave sådan en crossfire motor om til en kaburator model ?

lige et spørgsmål til, kan man købe nye 'paraplyer' til ventilerne uden at skulle have et helt pakningssæt, og hvor kan man evt. købe dem.

på forhånd tak for svaret

MVH. Kim Nielsen

david
Indlæg: 0
Tilmeldt: 30. jul 2003, 22:59

Re: motorjustering.

Indlægaf david » 22. aug 2007, 01:07

 Jeg ville bruge lidt tid på corvetteforum.com, der står meget om crossfire mener også at 84'eren c4 kørte med samme system den gik da rigtigt godt kan jeg huske noget om. Prøv f.eks at læse lidt i denne tråd der er vildt meget info og henvisninger til fejlsøgning:

http://forums.corvetteforum.com/showthread.php?t=1484047

erik1303
Indlæg: 0
Tilmeldt: 13. jul 2007, 21:35

Re: motorjustering.

Indlægaf erik1303 » 23. aug 2007, 00:05

Hej igen .
Problemet med motorgangen skulle være løst på min 82 crossfire.
Jeg kontaktede Nybølle auto, der straks konstaterede at EGR-ventilen trak falsk luft,og at katalysatoren mangler, med en afblænding af ventilen løste problemet. Han har foriøvrigt lige bygget en 82 om til karburator til ejerens store tilfredshed, pris ca. 10000,-
Den mand ved da hvad han har med at gøre,da han ikke bestiller andet, og har alle værktøjer.Han så også ved en hurtig gennemgang af bilen at begge motorophæng var kaput, meget slør i hjælpestyrehus, baghjulsleje meget defekt, samt at bagaksler 'manglede' kugler i det ene kryds samt det andet var totalt rustet sammen. Håndbremsen var iøvrigt samlet helt forkert. Men ellers en meget fin bil. Bilen blev ellers synet i marts/april 2007.
Så jeg glæder mig til at prøve min 'nye' bil når han er færdig
HVH
ERIK

kim 586
Indlæg: 0
Tilmeldt: 24. aug 2006, 22:33

Re: motorjustering.

Indlægaf kim 586 » 24. aug 2007, 00:22

hej
det var da noget af en melding, men jeg kan se at nybølle har styr på tingene,måske er det der jeg skal have kikket på min,nu må vi lige se. det kan jo godt være at jeg skal humpe igennem resten af sommeren eller hvad det nu kaldes !!!, men det er da rart at vide hvor man kan henvende sig, go tur med den 'nye' vette, du må da gerne lige give en melding når du har fået bilen igen.
mvh kim

erik1303
Indlæg: 0
Tilmeldt: 13. jul 2007, 21:35

Re: motorjustering.

Indlægaf erik1303 » 24. aug 2007, 23:57

Hej igen.
Her er en frisk melding fra en MEGET tilfreds Corvetteejer.
Motor går bare helt super ca. 650 omdr. i tomgang, og pænt jævnt.
Bilen rumler og skramler slet ikke mere, og kan oven i købet køre lige ud uden at styre hele tiden.
Jeg så de gamle dele, kardankryds, hjullejer, og hjælpestyrearm, + den defekte EGR-ventil.
Det så jo ikke så godt ud, men da det var de originale, har de jo holdt de første 25 år, så kan de nye bare holde det halve må det jo være godt nok.
Iøvrigt syntes Nybøllemanden at det ville være synd at lave en Cross-fire om til karburatormodel, hvis det ikke er strengt nødvendigt, da der ikke er så mange Cross-fire modeller tilbage og der bliver færre efterhånden som de bliver bygget om.
Og en org. model vil altid være mere værd end en ombygget.
Vettehilsen
Erik

kim 586
Indlæg: 0
Tilmeldt: 24. aug 2006, 22:33

Re: motorjustering.

Indlægaf kim 586 » 27. aug 2007, 21:49

hej erik
tillykke med din 'nye' vette det er da skønt at høre at den bare dur, kan jeg få addressen til nybølle, jeg må vist hellere få ringet til ham

mvh. kim

erik1303
Indlæg: 0
Tilmeldt: 13. jul 2007, 21:35

Re: motorjustering.

Indlægaf erik1303 » 28. aug 2007, 22:27

Hej Kim.
Ja jeg kan dårligt få armene ned igen, Hver gang jeg er ude at køre går den bedre og bedre, ca. 1000 omdr i tomgang kold, går hurtigt ned på 650 jævnt. Jeg har naturligvis læst hvad du har skrevet, men du skrev du starter på ca. 650-700 kold, hvorefter den går op på ca. 1000-1100 når den er varm, jeg håber da det er en 'ombytning' af tallene da det ikke lyder rigtigt. I dag har jeg fået skiftet tændrør, olie på motor og bagtøj, sidstnævnte lidt besværligt,lånt en suger, ud med 1,75 liter (målt) og ind med nyt LS olie + GUMS. Nå men videre til det vigtige, du kan finde ham på www.44971473.dk (hans hjemmeside + tlf. nummer)
Hans adresse er Nybølle Gadekærsvej 10, 2675 Smørum. Byen består af 3-4 huse og et fælleslokum så det er til at finde. Han er udlært hos GM i Grenå ca. samme tid da jeg var i lære hos GM i Frederiksværk Ca. 1971. Hvis du vil kan du da ringe til mig på 25142653.
MVH.
Erik


Tilbage til "Generelt teknisk forum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 49 gæster