jeg har problemer med generator/batteri,jeg var til munkebjerg løbet orinteringsløb ca 100 km kørsel med 25 stop ca halvvejs i løbet var der ikke strøm på bilen til at starte den ,der er monteret 2 el blæser på den som tager ca 10 amp ,blæserne kørte næsten hele tiden. der er sat ny generator på den for en måned siden, den lader med 14,6 volt målt på generator 14,2 volt på batteri ved kold motor ,efter jeg har kørt en tur lader den med 13,8 volt målt på generator og 13,4 på batteri..Er spændingen ok med 13,4 volt ,er det nok til at lade batteriet op,,hvis man ser i Hayens på side 169 er der et horn relæ og en solenoid ,har de nogen betydning på det , batteriet er et halvt år gl ..Jeg har også undersøgt termostat i motor den er 92 grader--195f er den ok i temp?? da den termostat der sidder foran blæser starter ved 200f.. bilen er fra 76 .. Måske mange spørgsmål men et stort problem..
Mvh Kurt T H
lade problemer
Re: lade problemer
Jeg vil anbefale dig at stille termostaten til el- blæserne noget højere, f.eks 210 - 220 F. Det er ikke meningen el-bæserene skal køre hele tiden, men kun når der ikke er køling nok fra kølervæske, olie og fart vinden ved kørsel. Dvs ved bykørsel, kø-kørsel eller tomgang. Ligeledes skal de slå til når man slukker en varm motor, således at den ikke står og koger over. 200 F er under driftsvarm motor (ca 210 F)
Måske er selve ladespænding på 13,4 V på varm motor også lige i underkanten. Så kombinationen af konstant kørende el-blæsere og ladespænding i den lave ende tærer på batteriet.
Mvh Smipe
Måske er selve ladespænding på 13,4 V på varm motor også lige i underkanten. Så kombinationen af konstant kørende el-blæsere og ladespænding i den lave ende tærer på batteriet.
Mvh Smipe
Tilbage til "Generelt teknisk forum"
Hvem er online
Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster