Hvis i mangler en momentnøgle

Alm. snak
Lykkemark
Indlæg: 0
Tilmeldt: 27. mar 2007, 23:26

Hvis i mangler en momentnøgle

Indlægaf Lykkemark » 28. apr 2010, 17:03

Hvis i står og mangler en momentnøgle 1/2" firkant gående fra 47-210 nm så kan den fås i Aldi for 160 dask.

Lykkemark

Roald #606
Indlæg: 0
Tilmeldt: 5. apr 2006, 11:32

Hvis i står og mangler

Indlægaf Roald #606 » 29. apr 2010, 21:29


Hvis i står og mangler en momentnøgle 1/2" firkant gående fra 47-210 nm så kan den fås i Aldi for 160 dask.

Lykkemark


ikke for at sige at der er noget galt med den momentnøgle fra Aldi, da jeg intet kendskab har til den.

Jeg testede engang min Bacho momentnøgle mod en ny billig fra harald nyborg (ca 300 kr) og der var ca 30 nm i forskel... Tænk over det inden man bruger sådan en til at spænde eksempelvis hovedlejer på motorprojektet sammen med.

Lykkemark
Indlæg: 0
Tilmeldt: 27. mar 2007, 23:26

Roald Du har utroligt ret i

Indlægaf Lykkemark » 29. apr 2010, 23:43

Roald

Du har utroligt ret i din skepsis. Jeg ville heller ikke samle vitale dele, der kan koste kæmpeudgifter, med noget tvivlsomt værktøj, den ting er helt klar. Årsagen til at jeg lagde oplysningen var, at jeg så "dimsen" og så tænkte jeg ved mig selv: "Hvor mange gange er det ikke sket for dig at du har overdrejet noget ?" Længere var den faktisk ikke.
Om man så vil bruge den til franske skruer til havehegnet, eller til den trehjulede barnecykel er jo i og for sig et fedt, det var bare et tip.

Gik jeg, (gud forbyde det med mine fummelfingre) i gang med et motorprojekt (der sker jo nok alligevel) så ville jeg kun arbejde med værktøjer der var certificeret på den ene eller den anden led.

Et af de store problemer idag er at du som køber af et stykke værktøj, det være sig alt fra et skibsværft, til en vaskemaskine egentlig ikke ved hvad du køber. Anderkendte navne, indkøber fra OEM producenter, og får klistret deres navn på, således at de kan sælge til Hr. Menigmand hos den lokale pusher.
Du husker sikkert starten fra elværktøjer: grøn serie til hobbyåge, blå serie til de professionelle.

Lad os tage et lille eksempel: Black&Decker var i tidernes morgen et fint fabrikat med en fint navn. Så valgte de at at møde "folket Hr Menigmand", så gik de professionelle håndværkere over til Bosch, AEG osv. Så lugtede tyskerne lunten og lavede flerfarvede serier til amatøren den professionelle osv. Jeg tror at de eneste der ikke gik den vej var Fein. Så rykkede de professionelle et hak op, nu skulle det hedde DeWalt, et halv komplet ukendt US mærke i Europa, men kendt for at være prof. Idag er DeWalt en slagvare.
Hvis du ikke ved det, så er DeWalt ejet af Black&Decker og hele balladen laves i KINA, til allersidste lodning (og dette er 100% bonafide).
Jeg har lige indkøbt et lille MIG svejseanlæg, og jeg skal sikkert kun lave 10-20 cm svejsesøm om året. Så selvfølgeligt ringede jeg til ESAB: " I laver en lille MIG der hedder 140 og 150, hvorfor hedder den 141 og 151 med en lille hvid frontplade i Sverige ?" Svaret var:
"Det er en stor kunde, det er den samme maskine, og det er noget skrammel, lad være med at købe dem" ! "Vi har lavet en ny Caddy MIG og den er meget bedre, men koster noget mere".
Jeg har så valgt at købe en amerikansk Lincoln (som sikkert er lavet i Italien) for så svært skal det ikke være at reparere min store havelåge købt i Frederikshavn, men lavet i Polen.

Lykkemark


Tilbage til "Generelt forum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 27 gæster