Nogle dage er bedre end andre... caddyroots vs Duntov legacy

Alm. snak
david
Indlæg: 0
Tilmeldt: 30. jul 2003, 22:59

Nogle dage er bedre end andre... caddyroots vs Duntov legacy

Indlægaf david » 16. okt 2009, 22:17

Christian and I agreed to hold a small dyno-shootout on a chassisdyno, Christians engine will be replaced after long duty and I had just finished building a 454, so test was to see which engines produced the most horsepower, a pretty worn smallblock with a blower or a fresh 454 build for the street, zl1 heads and rollercam/rockers. Brian the allmighty master of smallblocks attended to cheer on the smallblock and tell us that turbos and blowers are better :rolleyes:, no more talking lets get on with the results and some pictures:


Christian og jeg havde sat hinanden i stævne på et rullefelt, Christians motor har kørt sin sidste sæson så det skulle lige testes hvad den havde på baghjulene inden den nye kommer i, jeg har lige bygget en 454 og vi skulle så se om en slidt smallblock med blower laver flere heste end en gadebigblock med lidt zl1-toppe og rulleguf, Brian the allmighty master of smallblocks kunne ikke holde sig væk så han dukkede om for at heppe på smallblocken og fortælle at turbo og blower er meget bedre :rolleyes: , nå men ikke mere snak her er lidt billeder og resultater:
The 454 on the chassisdyno, Christians Corvette in the background:
454''''eren er på feltet og Christians trænger sig på
bkic
The 454 runs on pumped gas with zl1 heads, mild rollercam, rollerrockers, demon 750, headers, restrictive exhaust 2-2 1/2", on the picture Christian is looking at the bigblock with true Duntov DNA.
454''''eren er lavet til 95 blyfri med zl1 toppe, mild rulleknast, rullevippere, demon 750 vacuum, headers, restriktiv udstødning 2-2 1/2", her kigger Christian ned i det forjættede land, en ægte bigblock med Duntov DNA


dynorun:

The result was not bad at all, 374 hp and with more than 500 nm between 200-5000 rpm a true caferacer. You can se where the secondaries opens (to late) and where the restrictive exhaust starts limiting the engine and it got 10 percent extra fuel to boot.
resultatet var ikke så ringe endda, 374hk og over 500 nm mellem 2000-5000 rpm en rigtig caferacer. Man kan både se hvor de sekundære åbner (lidt for sent) og hvor udstødningen for alvor begrænser motoren og så skulle den nok have 10 % mindre brændstof:

time to try the blower monster, an ordinary smallblock with a blower, a proven concept, not many hangs on to 0-55 mph in 4 sec on slicks.
så var det blower monsterets tur, en helt alm. smallblock med påmonteret blower, noget der virker, der er ikke mange som følger med, 0-100 på 4 sek. med slicks:
http://www.club-corvette.dk/ccdforum/forums/vbimghost.php?do=displayimg&imgid=1361
dynorun:


the result shows an engine with worned rings but still with torque like a bigblock at low rpm''''s, at the lights not many will follow although it only has 288 hp.
resultatet viser en motor med slidte ringe men stadig har moment som en bigblock i de lave omdrejninger, ved lyskrydsræs er der ikke meget der hænger på selvom den kun laver 288 hk:

http://www.club-corvette.dk/ccdforum/forums/vbimghost.php?do=displayimg&imgid=1358
the Stingrays has left the building :seeya:
http://www.club-corvette.dk/ccdforum/forums/vbimghost.php?do=displayimg&imgid=1359
later that day the bigblock showed 0.6 in Co2, the limit is 7.0, bigblock rules :sifone: :leaving:
ps. lidt pral, til syn samme dag viste 454''''eren 0,6 i CO2 grænseværdien er 7 for biler før 70 og som synsmanden sagde så lavede hans Golf med katalysator kun 1,2 - big block rules :sifone: :leaving:
http://www.club-corvette.dk/ccdforum/forums/vbimghost.php?do=displayimg&imgid=1360

Roald #606
Indlæg: 0
Tilmeldt: 5. apr 2006, 11:32

Fedt indlæg :respekt: er der

Indlægaf Roald #606 » 17. okt 2009, 00:13

Fedt indlæg :respekt: er der ikke ofte meget stor forskel fra et rullefelt til et andet? Her tænker jeg lidt på min gamle oliebrænder 327'er m. små 1.72" indsugningsventiler som ydede 188 hk på natmekanikerens rullefelt eller lillebrors 351 cleveland som smed 351 hk (530 nm) for nyligt på et andet felt i Hørning. Det synes jeg nemlig lyder en anelse optimistisk i forhold til data på jeres motorer:)

Lars #510
Indlæg: 0
Tilmeldt: 11. apr 2004, 19:17

:thumbs:Fedt med en dyno tråd,

Indlægaf Lars #510 » 17. okt 2009, 00:42

:thumbs:Fedt med en dyno tråd, den vil jeg gerne værdige et svar...:seeya:

Nogle solide momenter, især fra din BB david, men hvad skyldes det lille dyk mellem 2500 og 3500 omdr?

Christian #384
Indlæg: 0
Tilmeldt: 28. mar 2004, 22:27

Jeg tror det var den

Indlægaf Christian #384 » 17. okt 2009, 07:52

Jeg tror det var den første måling... Hjulene begyndte at spinne... så Brian og jeg måtte op og sidde bagpå til anden måling... David, tog du ikke billeder af det?
Med hensyn til effekten på den lille motor.... Det var sgu mindre end jeg havde regnet med! Det må jeg jo nok hellere gøre noget ved :cuss:
Små 600 NM over 500 NM fra 2100 omdrejninger, det må være det sammen med en 3.08:1 gearing der gør at den kommer ok fra start...
HK'erne topper ved 4200 omd. jeg har som regel trukket den op til 5800...
Christian er ikke vred... Christian er bare lidt skuffet... :rofl:

Christian #384
Indlæg: 0
Tilmeldt: 28. mar 2004, 22:27

Fedt indlæg :respekt: er der

Indlægaf Christian #384 » 17. okt 2009, 08:00


Fedt indlæg :respekt: er der ikke ofte meget stor forskel fra et rullefelt til et andet? Her tænker jeg lidt på min gamle oliebrænder 327'er m. små 1.72" indsugningsventiler som ydede 188 hk på natmekanikerens rullefelt eller lillebrors 351 cleveland som smed 351 hk (530 nm) for nyligt på et andet felt i Hørning. Det synes jeg nemlig lyder en anelse optimistisk i forhold til data på jeres motorer:)


Interessant tanke Roald.. Jeg påtager mig gerne at stille nogle tal op i et Excell ark, med HK,NM, 0-100, 201M, 402M, gearing, slicks/ikke slicks, målt med G-tech eller pro-træ.

Jeg kan lige tale med Webmaster om muligheder for selv at tampe data ind...

Roald #606
Indlæg: 0
Tilmeldt: 5. apr 2006, 11:32

HK'erne topper ved 4200 omd.

Indlægaf Roald #606 » 17. okt 2009, 08:23



HK'erne topper ved 4200 omd.


ville en kompressorknast ikke kunne afhjælpe det en smule? (eller havde du det i, kan snart ikke huske hvad du sagde til sommertræffet)

Christian #384
Indlæg: 0
Tilmeldt: 28. mar 2004, 22:27

ville en kompressorknast ikke kunne

Indlægaf Christian #384 » 17. okt 2009, 08:38


ville en kompressorknast ikke kunne afhjælpe det en smule? (eller havde du det i, kan snart ikke huske hvad du sagde til sommertræffet)


Jeg har en rimelig god ide om hvad der er galt! Men jeg tænkte det bare ville lyde som dårlige undskyldninger :-)
Men jo, knasten er en gadeknast til en sugemotor. LCA=110 grader burde være 112-115 grader. Så der går en del til spilde der! En anden ting, bunden er helt standard, det vil sige ikke smedede stempler osv. = hul i stemplerne hvis den kører for magert. Jeg havde dysset karburatoren AF-meter fra Edelbrock... Lidt på den "fede" side. Ved rulningen viser det sig at den er MEGET på den fede side (vi var næsten ved at blive kvalt).AF-meter er bare ikke godt nok. Så for relativt små penge og tid kunne der nok pyntes på resultatet.
Jeg har i længere tid puslet med tanken om en lidt bedre bund (kraftigt inspireret/lokket/truet til :-) af Brian) så jeg kunne eksperimentere med lidt mere tryk, bedre knast og en regulær trimning på rullefelt.

david
Indlæg: 0
Tilmeldt: 30. jul 2003, 22:59

:thumbs:Fedt med en dyno tråd,

Indlægaf david » 17. okt 2009, 10:27


:thumbs:Fedt med en dyno tråd, den vil jeg gerne værdige et svar...:seeya:

Nogle solide momenter, især fra din BB david, men hvad skyldes det lille dyk mellem 2500 og 3500 omdr?


Jeg tror det er de sekundære som åbner for sent, den er på vej til at dø, men det kan også være de åbner for tidligt, jeg har eksperimenteret lidt med fjederen til de sekundære spjæld men jeg synes ikke føret har været til at afprøve det særlig meget, med 3:70 gearing laver den hjul i både 1'st og anden.

Men giv den et andet udstødningssystem, en bedre egnet karburator incl justering og jeg vil vædde med at vi er tæt på de 450 , udstødningssystemet er 2 1/2 men med svejsebøjninger som er klemt i bøjningen så der kan ikke komme nok igennem.

k651
Indlæg: 0
Tilmeldt: 1. apr 2008, 17:42

Hej David Rigtig godt indlæg, lad

Indlægaf k651 » 17. okt 2009, 17:00

Hej David

Rigtig godt indlæg, lad os få noget mere af dette.

Mvh

Kim

Gæst

Seriously......how about some english?:confused:.........ya'll are

Indlægaf Gæst » 19. okt 2009, 22:20

Seriously......how about some english?:confused:.........ya'll are killin' me:cuss:


Tilbage til "Generelt forum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 24 gæster