Erfaringer om nummerpladeplacering og kølevandstemperatur

Alm. snak
(udmeldt) Jesper Krarup
Indlæg: 0
Tilmeldt: 10. okt 2003, 16:45

Erfaringer om nummerpladeplacering og kølevandstemperatur

Indlægaf (udmeldt) Jesper Krarup » 20. aug 2003, 20:43

For noget siden var der et indlæg, hvori et medlem gjorde opmærksom på at placeringen af den forreste nummerplade kunne betyde noget for kølevandstemperaturen.

Her er mine erfaringer:
Jeg har monteret 2 store elektriske blæsere på køleren af min '68 big block.
Bilen er forsynet med en 454cui som er meget højtkomprimeret (12,4:1), hvad der efter sigende giver meget motorvarme.
Blæserne er indstillet således at de går igang når temperaturen på kølevandstermometeret i midterkonsollen står på nul'et i '210' som er printet på målerens skive.
Nummerpladen er monteret neden for kofangeren.
'Hullet' ind til køleren er ca. 16cm højt og nummerpladen dækker ca. 12 cm heraf.

Uanset om jeg kører i byen, på lande- eller motorvej stiger temperaturen til godt 210F, blæserne slår til og temperaturen kører derefter mellem '2'-tallet og '0'-et på skalaen.
Ved kørsel med hastigheder >160 km/t kryber temperaturen langsomt opad til den står midt imellem '210' og det røde felt, hvad der sker efter 15 km kørsel med 160km/t.

Nu har jeg kørt nogle dage uden at have nummerpladen monteret foran.
Ved bykørsel kører blæserne stadig konstant.
Ved kørsel på lande- og motorvej stopper viseren på '2'-tallet og blæserne slår ikke til.
Efter 12 kilometers kørsel med 192 km/t (120mph) står viseren på '1'-tallet og blæserne behøves stadig ikke at slå til.

Konklusion:
På min bil giver en ændret placering af nummerpladen en væsentlig lavere kølevandstemperatur og sparer strøm og slitage på blæserne.
Jeg har ingen temperaturmåler på motorolien, men eftersom oliekøleren er placeret umiddelbart under vandkøleren, er olietemperaturen formentligt også reduceret.
Køleren er 35 år gammel og sikkert kalket godt til, men nu kan den anvendes nogle år endnu, før der skal monteres en fin ny alu-køler.

Gæst

Re: Erfaringer om nummerpladeplacering og kølevandstemperatur

Indlægaf Gæst » 21. aug 2003, 10:06

Hej Jesper

En godt indlæg, tak for det.
Har du lige været en tur i Tyskland med din Vette siden du har kørt med de hastigheder? Det må man jo slet ikke her i landet?!! ;-)
Iøvrigt må jeg sige at det er en pragtfuld motorvej man kan finde mellem Ålborg og Hirtshals - der er dejlig langt mellem bilerne...

Vette-hilsen
Vita


Tilbage til "Generelt forum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 20 gæster