Et alvorligt problem, bør læses af alle, og gerne kommenteres !

Alm. snak
Lykkemark
Indlæg: 0
Tilmeldt: 27. mar 2007, 23:26

Et alvorligt problem, bør læses af alle, og gerne kommenteres !

Indlægaf Lykkemark » 5. aug 2013, 17:58

Kære alle.

Nogle af jer er måske bekendt med dette problem, men jeg var ikke før jeg blev gjort bekendt med det. Jeg taler i det følgende om tyveri, svindel og bedrag ved højlys dag.

Jeg falder over et indlæg, på et andet forum, jeg har tilladt mig at krydse nogle ting ud, men jeg er sikker på at i sikkert forstår meningen:

Min brors bil er blevet stjålet fra x gade i x by nær x. Vi kender ikke det præcise tidspunkt, men formentlig inden for de seneste dage.

Bilens kendetegn:

xx xx kontakt venligst xx hvis i ser den på tlf x.


Mandens næste indlæg skriver:

Denne historie er fuldstændig vanvittig! Vi har i dag kontaktet politiet. Det viser sig, at bilen er omregistreret d. 21.6. til en person i x by. Reg. attesten har ligget i bilen og tyven har altså haft den friskhed enten af sælge bilen som om intet var galt til en uvidende eller også har han indregistreret den til sig selv, hvilket da ville være usædvanligt tåbeligt.

Politiet prøver at kontakte den nye "ejer" - i mellemtiden modtager jeg stadig gerne tips, hvis nogen ser den.

En medlæser kommenterer som følger:

Det er "skandalen" med det nye registreringssystem hos Skat. Hvis man lige er ude og se på en lækker vogn, og "ser" på kontrolkoderne på registreringsattesten kan man wupti ejerskifte den når man kommer hjem......

Jeg siger bare, hvis en køber ønsker at se din attest ved handel, siger jeg nej; eller holder attest selv, med fingeren over koderne.

At attesten den så ligger i vognen, tja det var jo den "gamle ordning", at man skulle for at kunne vise træktøjs evnen til Bent Betjent.

Det er nye "skumle tider", med digitale dimser her og der.

Yderligere en læser kommenterer:

Der er nogle gevaldige huller i det system. Det burde ikke kunne lade sig gøre, at stjæle sig til en bil på den måde. Jeg har selv oplevet det for år tilbage hvor jeg lånte en bil ud og glemte, at kuverten med attesten lå i handskerummet. Der var INTET at gøre. Han var fræk nok til, at fastholde, at da han havde attesten måtte han jo have købt bilen.
Det var dyre lærepenge og kostede en del nattesøvn, men jeg har lært af det.
Jeg lægger ALDRIG den originale attest i mine biler, og skal jeg dokumentere noget bliver det en kopi med tydelig angivelse af, at det er en kopi. Skal nok lige huske, at få raderet de koder væk i fremtiden.

Yderligere en læser kommenterer:

Faldt netop over en lignende sag på et andet bilforum, der var der en der havde sendt en kopi af reg.attest på en bil han havde til salg over mail, og så var der pludselig en anden der ejede hans bil på papiret.. han havde den dog stadig fysisk. Kan ikke helt gennemskue hvad der er fidusen i dette tilfælde men det er vel noget med lovliggørelse af biltyveri, optagelse af lån eller en art forsikringsfusk..?

Kreativiteten kender ingen grænser når det gælder om at tage røven på folk!

Se kære venner, som nævnt i starten, er der sikkert mange der har været klar over dette endog at den slags foregik, men det var jeg ikke.
Min fantasi har simpelthen ikke rakt så langt. Jeg har idag bragt samtlige mine registrerings attester til mine fire biler, en motorcykel og en trailer, til min bankbox.

Inde i mit hovede siger det, at noget her, er fuldstændig galt, noget er ikke tænkt ordentligt igennem. Som delegeret for CCD, vil jeg omgående bringe denne problematik op for Motorhistorisk Samråds bestyrelse, idet der må være mennesker som jeg, der åbenbart lever i den tro, at har jeg et papir hvorpå der står mit navn som ejer af en genstand læs bil, og jeg betaler afgift af den, så er det min, indtil det øjeblik hvor jeg sælger/afhænder den og foretager en ejerskifteændring af min ejendom.

Kommentarer modtages gerne idet jeg er meget oprørt.

Lykkemark.

Tommy
Indlæg: 1
Tilmeldt: 1. aug 2003, 02:52

Ved omregistrering skal man ikke

Indlægaf Tommy » 5. aug 2013, 18:47

Ved omregistrering skal man ikke aflevere den gamle registrerings attest, hvilket også undrer mig, det er jo skødet på bilen, så her kan sælger registrer tilbage.
Men ok, med de bilpriser vi har idag er det først anden gang sælger laver penge.

Tommy
Indlæg: 1
Tilmeldt: 1. aug 2003, 02:52

Det var så de negative

Indlægaf Tommy » 5. aug 2013, 19:59

Det var så de negative sider, men der er også positive sider, omregistreres man sine egne biler til en fremmed, slipper man for vægtafgift-forsikring-fartbøder-parkeringsafgifter og de store værksteds regninger havner også hos den intetanende, se nu begynder det at ligne noget.

Borup
Indlæg: 0
Tilmeldt: 25. aug 2011, 10:17

Kære alle Det snedige med den

Indlægaf Borup » 6. aug 2013, 11:05

Kære alle

Det snedige med den nye registreringsattest er jo lige nøjagtig at der er en del I og en del II.
Disse to adskilles fra hinanden (saks) og del II lægges i pengeskabet.
Del I kan du så i original tilstand have med, lade ligge i bilen etc. uden at der sker noget. Del II svarer lidt til dine sidste 4 cifre i dit CPR nummer.
Du kan KUN omregistrere hvios du har del I og del II. Men at gøre det elektronsk er jo smart og genialt.

Intet i denne verden er 100%, men det nye system synes jeg faktisk er ret godt, men det kræver at man adskiller del I og II og gemmer del II

heine 81-845
Indlæg: 0
Tilmeldt: 17. apr 2006, 20:40

Hej. Ifølge skat kan man

Indlægaf heine 81-845 » 9. aug 2013, 19:16

Hej. Ifølge skat kan man ikke ejerskifte til en fremmed, da det er den nye ejer der skal logge på med nemid.
V. H. Heine

Borup
Indlæg: 0
Tilmeldt: 25. aug 2011, 10:17

Det er netop Lykkemarks pointe.

Indlægaf Borup » 9. aug 2013, 22:38

Det er netop Lykkemarks pointe. En ny "ejer" kan omregistrere, hvis han får tiltusket sig del I og II

(udmeldt) C3
Indlæg: 151
Tilmeldt: 20. feb 2004, 01:27

Jeg syntes at ulemperne ved

Indlægaf (udmeldt) C3 » 10. aug 2013, 10:05

Jeg syntes at ulemperne ved det nye system klart opvejes af fordelene. Det er fint at en bilhandel nu kan afsluttes helt, nemlig med omregistrering, samtidig med at den indgås. For at undgå misbrug kræver et kun at man opbevarer Del II omhyggeligt. Del II alene samt købers NemID er iøvrigt nok til at omregistrere. Når man er logget ind er det nok med reg.nr. samt kontrolkoden fra del II.

Hvad angår sammenligningen mellem reg.attest og skøde, så kan jeg oplyse at jeg aldrig har set Titlen på min Corvette. Og den var ikke nødvendig for at indregistrere bilen i DK. Der kræves nemlig kun dokumentation for at køretøjet har været indregistreret i udlandet. I mit tilfælde var dokumentationen en vægtafgiftopkrævning.

C3

Lykkemark
Indlæg: 0
Tilmeldt: 27. mar 2007, 23:26

Jeg er lidt i tvivl

Indlægaf Lykkemark » 11. aug 2013, 00:27

Jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg egentlig skal svare på det her, så i må tage det som det kommer.
Da jeg startede i skole, lærte jeg at regne på en kugleramme.
Så kom der et firma det hed Texas Instruments, der lavede noget der hed, en elektronisk regnemaskine, den måtte vi ikke bruge, så det lod vi være med.
Jeg kom i lære, og lærte at regne på en Odhner "stiftregnemakine", eller kaldet en svinger.
Et stykke urmager/finmekaniker apparat, ganske få kan håndtere i dag (jeg kan godt fordi, jeg har den på mit skrivebord).
Jeg har det udmærket med, at dagens unge mennesker, viser os vejen fremad, vi får noget der hedder Ipod, det ved jeg er noget med, at man skal have ørepropper i ørerne ligesom min bedstefar (han var tunghør, ellers under mistanke for at skrue ned for min bedstemors stemme), jeg bruger det dog ikke, fordi jeg godt kan høre, så vidt jeg ved.
Jeg ved nu også, at der er noget der hedder "tablets", fordi jeg har forstået, at det er meget vigtigt, at være noget der er "online".
Er man ikke det, så eksisterer man ikke.
Hvis man ikke er "online", kunne man komme til, ved et uheld at falde i snak, med et medmenneske, der sidder eller står ved siden af en, og det ville jo være uheldigt, når nu man har brugt så megen til til at bygge et fængsel til sig selv, og smide nøglen ad helvede til, og der efter kalde det for en mur mod indtrængende, fordi man føler sig svag og nem at udnytte.

Jeg har en stationær computer, altså sådan en dims, der er på mit skrivebord, når jeg tænder den, så er jeg online.Jubii jeg er levende igen ind i mellem.

Men jeg skal altså ikke længere end to år tilbage, hvor min kære nabo, bankede på døren og sagde: "Nu har jeg fået computer, og nu har jeg fået en fil, vil du hjælpe mig" !
For mennesker, der har deres daglige gang på en arbejdsplads, hvor den digitale verden er en dagligdag, hvor "opdateringer" og når pengepungen bliver rullet ud, så er denne ny verden, og dens muligheder absolut intet problem. Men for ganske almindelige mennesker, som står ved kassebåndet, det være sig i supermarked eller slagterlinien, så bliver man ikke opdateret. Vi synes ikke det er godt, at dem der er opdateret, kan stjæle vore ting.

Hvorfor er det så svært, for dem der er unge, for dem der opdateret, at give os der lærte at regne på kugleramme, en chance, en forståelse, at skrive på et stykke papir, man alligevel sender ud: "Klip her og gem i cigarkassen", det er din "del 2"

Det er jo kun få ord skrevet på papir.


Ham der Lykkemark

Lolk
Indlæg: 71
Tilmeldt: 28. nov 2004, 20:42

Hej Lykkemark. Tak for dit indlæg/opråp,

Indlægaf Lolk » 11. aug 2013, 16:56

Hej Lykkemark.
Tak for dit indlæg/opråp, umiddelbart ret chokerende.
mvh lolk

Kim G
Indlæg: 21
Tilmeldt: 2. apr 2007, 23:42

Hej Lykkemark. Tak for dit indlæg/opråp,

Indlægaf Kim G » 11. aug 2013, 22:46


Hej Lykkemark.
Tak for dit indlæg/opråp, umiddelbart ret chokerende.
mvh lolk


Nu er almindelig retspraksis at tyvekoster/hælervarer skal afleveres til rette ejer. Selvom køber er i god tro til køb at tyvekoster/hælervarer skal de afleveres til rette ejer(altså til ham der har fået stålet tingene). Der er i juridisk forstand tale om såkaldt vindikation at køber skal aflevere det købte til den retmæssige ejer. Tyven/hæleren/køberen skal altså bevise, og det er gennem alle lede, at vedkommende er retmæssig ejer at genstanden altså her bilen, og dette gøres altså ikke blot ve at man er i besiddelse af en registreringsattest del I og II, men skal kunne dokumentere at man har købt bilen fået den foræret i form af en kvittering et aftalebrev. Det korte af det lange skal vedkommende der nu er i besiddelse af bilen selvom om vedkommende har fået bilen registreret i vedkommendes navn kunne dokumentere at vedkommende er retmæssig ejer af bilen. Kan vedkommende ikke dette skal bilen afleveres til retmæssig ejer. Så derfor når man køber en bilen skal man gemme kvitteringen for at man har købt bilen eller kan dokumentere på anden måde f.eks. bankoverførsel at bilen er betalt.

Håber ovennævnte sætter et par ting på plads. Det er altså ikke nok at være i besiddelse af bilen have den indregistreret i eget navn, hvis man ikke er retmæssig ejer.
De bedste hilsener
Kim #725


Tilbage til "Generelt forum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 95 gæster